Po nevydařeném prvním kole výběrového řízení na post ředitele pětisouborového Divadla J. K. Tyla v Plzni, v němž letos v září nevybrala třináctičlenná výběrová komise žádného z pěti kandidátů, je v západočeské metropoli konečně jasno. Příštích pět let bude stát v čele divadla dosavadní ředitel Divadla F. X. Šaldy v Liberci Martin Otava. Právě jeho doporučila dnes odpoledne plzeňským radním tatáž komise. Změnilo se v ní pouze jediné jméno – šéfa činohry Národního divadlo moravskoslezského v Ostravě Petera Gábora, který se členství vzdal z pracovních důvodů, zastoupil scénograf a bývalý ředitel Národních divadel v Praze i Brně Daniel Dvořák.

Členové komise tak dali Martinu Otavovi přednost před stávajícím ředitelem Iljou Rackem a šéfem opery DJKT Iljou Šmídem, kteří byli také účastníky konkurzu. Jestliže radní doporučení komise schválí, nastoupí Martin Otava do funkce příští rok v září, ovšem od ledna 2014 bude mít již takový úvazek, aby mohl řešit zásadní záležitosti spojené s přesunem administrativy a scény Komorního divadla do nové budovy v Jízdecké ulici.

„Martin Otava na nás udělal dobrý dojem svou minulostí a svým aktivním a kvalitním působením v libereckém divadle. Přesvědčil nás svojí dynamikou a energií, kterou chce věnovat práci v našem divadle, a také svým nadšením a svojí vizí,“ uvádí náměstkyně plzeňského primátora a předsedkyně komise Eva Herinková. „Pakliže rada města schválí doporučení komise, z osobního hlediska je to pro mě ten nejlepší dárek k Vánocům, který jsem kdy dostal. Pracovat v divadle, které má takové možnosti, jako bude mít Divadlo J. K. Tyla po otevření dvou dalších nových scén, vést divadlo s klasickým ´velkým divadlem´, novou scénou a scénou experimentální, to je výzva, kterou může člověk dostat jednou za život. Hodlám se co nejdříve zapojit do příprav a plánů divadla tak, abychom mohli co nejlépe splnit vše, co je spojeno s Evropským hlavním městem kultury 2015 a otevřít tak divadlo v širším kontextu občanům,“ uvedl Martin Otava.

„Od 1. ledna bude mít Martin Otava v divadle externí smlouvu. Ilja Racek je až do konce srpna právoplatným ředitelem divadla se všemi kompetencemi, které z této funkce vyplývají. Jeho úkolem je zajistit plynulý přesun do nové budovy,“ vysvětlila Eva Herinková. Racek nyní ovšem nezajišťoval jen organizační věci, ale pracoval a pracuje i na podobě studiové scény v novém divadle a její dramaturgii. „Představuji si, že oba budou dobrým týmem,“ konstatovala Eva Herinková. „S Martinem Otavou jsme se sešli již dříve jako kolegové, liberecké divadlo často navštěvuji a nedávno jsem tam také byl, znám ho a vím, že dobře funguje. Jistě podobné aktivity, které rozvíjel Martin Otava v Liberci, bude moci uplatnit i v Plzni. A já nepochybuji o tom, že spolu budeme dobře spolupracovat,“ říká Ilja Racek.

Jak vysvětluje Eva Herinková, Martin Otava se na základě externí smlouvy bude moci podílet na stěhování do nové divadelní budovy. Na výstavbu nového divadla ovšem až do okamžiku jeho dokončení dohlíží i bývalý ředitel DJKT a současný ředitel pražského Národního divadla Jan Burian. „Jde o to, aby Martin Otava u celého procesu byl,“ komentuje situaci Eva Herinková.

Martin Otava byl stejně jako Ilja Racek a Ilja Šmíd účastníkem i prvního otevřeného kola výběrového řízení, které se konalo letos v září a účastnili se jej také Karel Drgáč a Tomáš Šimerda. Tehdy ovšem komise žádného z pěti kandidátů nevybrala a doporučila vyhlásit řízení nové, tentokrát uzavřené. Oslovila kandidáty přímo a na toto oslovení reflektovali pouze tři a mezi nimi Martin Otava zvítězil.

Martin Otava vystudoval herectví a operní zpěv na Pražské konzervatoři a operní režii na Akademii múzických umění v Praze. Několik let působil v hereckém angažmá ve Východočeském divadle v Pardubicích, v Divadle na Vinohradech, v Hudebním divadle Karlín a v Kolíně. V letech 1991–2006 působil jako operní režisér ve Státní opeře Praha v době, kdy byl jejím ředitelem Karel Drgáč. Martin Otava spolupracuje s řadou českých operních scén, úspěšně režíroval na zahraničních operních scénách a festivalech, například v Japonsku), Německu, Rakousku, Španělsku či Itálii a řadě dalších zemí včetně USA. Bohaté zkušenosti má s inscenováním oper pod širým nebem, byl spoluzakladatelem a šéfrežisérem letních festivalů Opera Praha – Open Air v Lichtenštejnském paláci, šéfrežisérem operního festivalu Loketské kulturní léto v přírodním divadle pod hradem Loket, působil na letních festivalech v zahraničí. Vyučuje obory operní režie a operní herectví na Akademii múzických umění v Praze. Ředitelem Divadla F. X. Šaldy v Liberci je od září 2009.