Už za necelý měsíc bude mít na Hudební scéně Městského divadla v Brně premiéru zbrusu nový muzikál Papežka, který si světovou premiéru odbyl, rovněž v režii Stanislava Moši, teprve 3. června loňského roku v německé Fuldě, tedy symbolicky v místě, kde se děj odehrává. Německé publikum nové dílo doslova uchvátilo, takže písně z muzikálu záhy vyšly také na CD. Album s osmnácti skladbami se dlouhou dobu drželo na špičce hitparády prestižního prodejce a vydavatele muzikálových nahrávek Soundofmusic. V Brně měla být Papežka původně uvedena až v květnu, ale nakonec došlo k výměně termínu s autorským muzikálem Stanislava Moši a Zdenka Merty Očistec, který autoři v současné době dokončují.

Jak uvádí dramaturgyně MdB Klára Latzková, muzikál napsal podle světového bestselleru americké spisovatelky Donny W. Cross mladý německý skladatel a textař Dennis Martin. Už samotné vydání knihy zaznamenalo obrovský ohlas – vyšla ve více než třiceti jazycích a dokonce byly podle ní již natočeny dva celovečerní filmy. Dílo uvádí na jeviště téměř neuvěřitelný příběh – legendu o ženě, která v polovině devátého století usedla na papežský stolec. Mladinká Jana je dívkou, která se vymyká svému okolí i zažitým představám o ženách, jejich možnostech i poslání. Je výjimečně chytrá a talentovaná. Nejprve se jí, proti všem tehdejším zvyklostem, dostává i jako dívce legálního vzdělání. Následně pak může v převleku za svého nešťastně zabitého bratra pokračovat v učení. Samozřejmě že je díky svému převleku neustále na útěku, a tak její cesta pokračuje až do Říma, kde se stává nejprve léčitelem nebohých až se nakonec stane lékařem samotného papeže a následně i jeho nejbližším rádcem. Když papež násilně umírá, stává se Jana – Jan jeho následníkem. Milují ho především prostí lidé – chudí a nemocní, kterým obětuje své osobní štěstí. Přesto však i ona podléhá lásce a jak o této legendě vyprávějí dochované středověké obrazy, je nakonec prozrazena v okamžiku, kdy porodí dítě. Ačkoli se katolická církev ve středověku pokoušela všechny důkazy o tomto příběhu zničit a snažila onu historku prezentovat pouze jako středověkou fantazii, není dosud zřejmé, zda skutečně nešlo o historickou postavu. Navíc dodnes existuje formální zkou­ška pohlaví nově nastupujícího papeže. Jedná se o nebývalý příběh plný tajemství, vášní, touhy po vzdělání i obětování se.

V Brně se předství prakticky celý inscenátorský tým veleúspěšné inscenace z Fuldy.
Režiséra Mošu, scénografa Weyerse nebo kostýmní návrhářku Andreu Kučerovou jistě návštěvníkům MdB nemusíme zdlouhavě představovat. Novou osobností v týmu je mladá francouzská choreografka Julia Poulet, která studovala klasický balet i moderní tanec v Paříži a Stuttgartu. Jako sólová tanečnice pracovala s renomovanými choreografy, jako jsou William Forsyth, Birgit Scherzer nebo Rui Orta. Tančila v mnoha muzikálech a dalších hudebních produkcích, například v Paradise Of Pain (Saarbrücken), Falco Meets Amadeus (Berlin) či Jesus Christ Superstar (Bad Hersfeld). Ve Fuldě choreograficky nastudovala muzikály Bonifatius a Papežka.
Poprvé se Brňané setkají také se zpěvními texty Mikuláše Bryana (dialogy přeložil Stanislav Moša). Mikuláš Bryan se narodil 17. července 1982 v Praze a patří k multikulturním osobnostem – do povědomí veřejnosti vešel coby publicista, překladatel, básník a především milovník, znalec a výkonný umělec v oblasti staré hudby a tance. Již v roce 2004 získal v literární soutěži Ortenova Kutná Hora jako druhý v historii soutěže 1. cenu. Za svou sbírku Kolem lámání pak byl v roce 2007 nominován na cenu Magnesia Litera v kategorii objev roku.

Donna W. Cross, Dennis Martin, Christoph Jilo: PAPEŽKA

Překlad: Stanislav Moša (libreto), Mikuláš Bryan (texty písní)
Režie: Stanislav Moša
Dirigent: Ondřej Tajovský, Dan Kalousek
Choreografie: Julia Poulet
Scéna: Christopher Weyers
Kostýmy: Andrea Kučerová
Dramaturg: Klára Latzková
Vokální nastudování: Dan Kalousek, Karel Škarka

Osoby a obsazení:

Jana: Hana Holišová / Svetlana Slováková
Aeskulapius, řecký učenec: Ladislav Kolář
Gerold, markrabě: Petr Gazdík / Robert Jícha
Anastasius, vysoce postavený Říman: Aleš Slanina
Arsenius, jeho otec: Igor Ondříček
Jana, dítě: Karolína Burešová / Kristýna Kučerová
Jan, její bratr, dítě: Lubomír Hrdlička / Petr Šimčák
Gudrun, jejich matka: Johana Gazdíková / Ivana Vaňková
Otec, vesnický kněz: Stano Slovák
Jan, bratr Jany, dospělý a další role: Jakub Przebinda
Fulgentius, biskup z Dorstadtu a další role: Rastislav Gajdoš
Richild, Geroldova žena a další role: Lenka Janíková / Mária Lalková
Rabanus, opat kláštěra ve Fuldě a další role: Milan Němec / Lukáš Vlček
Thomas, prius kláštěra ve Fuldě a další role: Jakub Zedníček
Sergius, Papež: Jan Mazák
Marioza, římská kurtizána: Michaela Horká / Tereza Martinková
Lothar, franský císař: Alan Novotný / Tomáš Sagher
Dvorní maršál a další role: Jakub Uličník
Theodorus, člen kurie: František Horáček
Svatá Kateřina a další role: Kateřina Krejčová
Vědma a další role: Hana Kováříková
Prodavač relikvií a další role: Kristian Pekar
Zákaznice a další role: Andrea Březinová / Radek Novotný
Mnich Thedo, další role a us. Anastasius: Radek Novotný
a další

Premiéra 4. února 2012 na Hudební scéně Městského divadla Brno

Ilustrační foto: MdB, archiv autora a archiv J.Poulet

1) Logo Papežky – inscenace MdB
2) Logo Papežky – inscenace Zámeckého divadla ve Fuldě
3) Tanečnice a choreografka Julia Poulet