Muzikál Company, foto DJKT Plzeň

Po téměř šestiletém uvádění Sweeneyho Todda si plzeňský muzikálový soubor jako první v Čechách troufl na další dílo broadwayského barda Stephena Sondheima s názvem Company (Přátelé).

Celosvětově populární komedie o manželství a partnerských vztazích se poprvé na českém jevišti představila 24. února 2024 na Malé scéně DJKT v překladu Pavla Bára a Lumíra Olšovského. Pod režijním vedením Viléma Dubničky hraje hlavní roli svobodného Roberta Lukáš Ondruš, sarkastickou Joanne z party jeho zadaných přátel, kteří mu neustále mluví do života, ztvárnila hostující Hana Holišová.

Děj muzikálu se točí kolem Roberta, oslavujícího 35. narozeniny, který v řadě komediálních situací sleduje partnerský život svých přátel, poslouchá o kladech i záporech manželství a uvažuje o vlastní budoucnosti má se oženit, nebo zůstat svobodný?

„O Robertovi z textu víme vlastně jenom to, že je svobodný. Ve hře je ale moment, kdy jedna ze slečen chválí jeho byt. Z toho jsme vyšli a se scénografem Lukášem Kuchinkou jsme z něj udělali malíře a z Malé scény ateliér plný obrazů, ve kterých se zrcadlí Robertův život – jeho přátelé i ženy, které potkal,“ přibližuje inscenaci režisér Vilém Dubnička, zakladatel Divadelního léta pod Plzeňským nebem, kde v prvních deseti letech režíroval většinu inscenací.

Ač se titul bude uvádět na Malé scéně, jedná se o celovečerní muzikál s takřka dvaceti hudebními čísly a zábavnými činoherními scénami. Inscenace přinese i jednu specialitu – během každého představení vznikne nový obraz, který namalují Robertovy přítelkyně svým tancem. „Jedná se o tzv. akční malbu. Je to technicky nejnáročnější číslo, které se snad ani nedá pořádně nazkoušet. Jde o tanec s erotickým podtextem, alegorie k tomu, že každý, s kým se v životě potkáte, zvlášť pokud vás přitahuje, ve vás něco zanechá – nějak se do vás obtiskne a vy zase do něj,“ vysvětluje režisér, jenž kromě scénografa Lukáše Kuchinky přizval ke spolupráci také kostýmní výtvarnici Andreu Pavlovičovou a choreografku Evu Rezovou.

Vilém Dubnička, Lukáš Ondruš, Pavel Bár a Lumír Olšovský, foto Vítězslav Sladký

Líbí se mi zasazení hry do uměleckého prostředí, Robert je hrozně nerozhodný, ve spoustě věcí nejistý, ale častokrát to ukazuje opačnou stranou mince – je energický, ješitný a nepředvídatelný,“ popisuje svou roli Lukáš Ondruš. Kromě něj se diváci mohou těšit na další známé plzeňské tváře – Soňu Hanzlíčkovou, Jozefa Hruškociho, Charlotte Režnou, Pavla Klimendu a další mladé členy souboru.

Jedinou výjimkou v jinak čistě plzeňském obsazení jedvojnásobná držitelka Ceny Thálie Hana Holišová. „Líbil se mi text, příběh, hudba, role, ale i nadšení pro věc ze strany Viléma Dubničky, se kterým jsem spolupracovala na muzikálech v pražském Kongresovém centru a kde byl vždy příjemný pohodář. A pro mě je tento aspekt při práci stále důležitější. Taky mě lákalo poznat jiný kolektiv, vlastně opět lehce vystoupit z komfortní zóny, poznat nový přístup k práci v jiném divadle a zažít nové podněty,vysvětluje Hana Holišová, proč přijala nabídku právě v plzeňském DJKT.

Company je výtečná a chytrá komedie, ale jak upozorňuje dramaturg muzikálového souboru Pavel Bár, v českém prostředí zatím opomíjená: „Po celém světě se Company hraje s velkým úspěchem, a proto ji nasazujeme i my jako další z řady děl Stephena Sondheima, nejúspěšnějšího amerického muzikálového tvůrce, s jehož tvorbou chceme diváky kontinuálně seznamovat.“

Tvorbu Stephena Sondheima vyzdvihuje i šéf souboru opery, dirigent Jiří Petrdlík, jenž Company hudebně nastudoval. „Sondheima jako autora jsem si zamiloval před lety, když jsem dirigoval v Itálii Bernsteinovu West Side Story, na které se podílel jako textař. Jeho cit pro zhudebnění textu a kompoziční nápaditost, smysl pro jednotlivé hudební styly a žánry a vynikající instrumentační nápady mě nepřestávají udivovat dodnes. Obdivuji ho za to, jak dokáže napsat posluchačsky i interpretačně vděčnou, a přitom rafinovanou hudbu.“ Sondheim napsal Company společně s libretistou Georgem Furthem, světová premiéra se odehrála v roce 1970. Muzikál získal tehdy rekordních 14 nominací na prestižní americkou Cenu Tony, z nichž šest nakonec vyhrál – včetně ceny za nejlepší muzikál, libreto a hudbu.

Můžeme prozradit. že premiéra Company vzbudila ovace a obrovský zájem u publika. Těšte se na naší recenzi!

Hana Holišová a známý textař Michael Prostějovský na premiéře Company, foto Vítězslav Sladký