Městské divadlo Brno uvedlo v Divadle Hybernia, v licencí společnosti Disney’s and Cameron Mackintosh’s a v koprodukci s Musical Production Praha, světově známé dílo, MARY POPPINS, které má podtitul: SUPERKALIFRADŽILISTIKEXPIALIDOZNÍ. Že se to špatně čte? O to lépe se to poslouchá v jedné z ústředních optimistických písní muzikálu.

Nejdřív byla knížka Pamely Lyndon Traversové (1934) a po ní ještě tři pokračování příběhů o zázračné chůvě dvou nezbedných dětí. V roce 1964 má premiéru film z Disneyho dílny, nominován na hromadu Oscarů ( z toho pět proměněných) a následně autorka píše další dva díly teď už světově proslaveného příběhu. Díky filmu se stala Mary Poppins uznávanou dětskou autoritou. Její jednoznačně výchovné směřování míří na dospělé: Věnujte se s láskou a trpělivostí svým dětem, pro to stojí za to žít. V roce 2004 byla v Londýnském divadle Princ Eduard světová premiéra muzikálu s libretem Juliana Fellowse, na hudbu Roberta B. Shermana (to jsou písně pro původní filmový muzikál) a Georga Stilese (připsané písně a hudba do divadelní verze). V roce 2006 se hraje muzikál v New Yorku, rozbíhá se do světa, aby potom v Brně v roce 2010 režisér Peter Gazdík uvedl Mary Poppins v české premiéře.

Už brněnské představení přijímá vysoce nastavenou laťku. Většina diváků, milovníků muzikálových pohádek, viděla onu americkou filmovou Mary Poppins s nezapomenutelnou Julii Andrewsovou v roli chůvy. Navíc se ve filmu létá, chůva se vznáší nad Londýnem, je to kouzelná bytost, evokující fantazii dětí. Jak se bude létat v divadle..? Již v Brně režisér Gazdík se scénografem Petrem Hlouškem (který vychází z původní licence Disney a Cameron Mackintosh) dokázali navodit téměř onu filmovou atmosféru, účinně zesílenou tím, že jsou na scéně ŽIVÍ LIDÉ. Tomu nemůže konkurovat žádný film. Navíc, některé postavy byly lepší a živější než ve filmovém originálu (např. paní Brillová Zdeny Herfortové). A samotná Mary Poppins, kterou jsem v Brně viděl v podání Aleny Antalové, úspěšně konkurovala té oscarové Andrewsové. Opět asi právě proto, že živá herečka prostě té filmové konkurovat může, musí, když je postava profesionálně, bezchybně zahrána.
V pražském Divadle Hybernia je nasmlouvaných třicet představení téměř výlučně realizovaných členy Hudební scény Městského divadla v Brně. Jedinou výjimkou je právě ústřední postava Mary Poppins, kterou zde hraje Monika Absolonová. Vyzrálá herečka a zpěvačka, která má v posledních letech za sebou řadu titulních rolí ve významných pražských i mimopražských produkcích, zahrála chůvu opravdu skvěle. Zpěv, jevištní pohyb, herectví…není co ji vytknout.

Pražská muzikálová scéna má tedy novou, i když ne zcela původní, kvalitní inscenaci. O divácký zájem určitě nebude nouze, řada představení je už vyprodána. A možná tímto (dramaturgickým, manažerským?) činem je naznačena cesta nových možností uvádění náročných spektáklů v ČR – častější výměna titulů Praha – Brno, možná ještě širší kooperace mezi hudebními divadly, tak jak je to v zahraničí (v muzikálu i opeře) běžné. Každopádně je Mary Poppins v pražské Hybernii dobrým nápadem. Stojí za to někdy strašidelnou, ale většinou veselou hudební pohádku s ponaučením pro dospělé zhlédnout.

Foto: Musical Production