O stavbě nového městského divadla v Plzni, které by nahradilo scénu zastaralého a nevyhovujícího Komorního divadla, se hovoří více než deset let. Dění kolem přípravy stavby, které naše redakce dlouhodobě monitoruje, často připomínalo pověstnou houpačku, přestože právě nová divadelní budova byla jedním z pilířů projektu Plzeň – evropské hlavní město kultury 2015. Plzeňští zastupitelé dnes měli v rukou nejen osud dalšího vývoje divadelnictví na západě Čech, ale také samotnou skutečnost, zda projekt definitivně neodsunou do fáze blamáže a ostudy a zároveň nevyhodí oknem více než šedesát milionů korun, které již stály projektové a přípravné práce.

Přestože u některých politiků panovaly obavy z nedobré ekonomické situace města, nakonec pro stavbu divadla v celkové ceně 818 miliónů korun zvedlo ruku 34 zastupitelů, tedy o deset víc, než bylo bezprostředně nutné. Divadlo se dvěma sály pro 500 a 150 diváků bude stát na tzv. cirkus-placu na křižovatce Jízdecké ulice a Palackého náměstí. Hrát se v něm má začít už v září roku 2014. Nová scéna nabídne nejmodernější zázemí zejména pro muzikál, činohru a moderní operu, komorní scéna pak bude otevřená dalším alternativním směrům. Pod divadlem vznikne parkoviště pro zhruba 170 osobních automobilů.

Stavbě nového divadla fandí nejen například herec, dramatik, režisér a zároveň zastupitel Antonín Procházka, ale i primátor Martin Baxa:
“Město, které chce být kulturním centrem 21. století, musí mít kvalitní divadlo,” prohlásil primátor Plzně.

Ředitel Divadla J. K. Tyla Jan Burian rozhodnutí o stavbě divadla přijal s nadšením. “Je to rozhodnutí, které se dotkne mnoha generací a bude dotvářet Plzeň jako významnou kulturní a společenskou metropoli mezi Prahou a Německem. Sám jsem nad projektem s mnoha dalšími lidmi strávil deset let života,” prohlásil.

V současné době musí urychleně doběhnout výběrové řízení na generálního dodavatele stavby, které je v mírném skluzu zejména kvůli tomu, že se až do dnešního dne nevědělo, zda k realizaci skutečně dojde.
Další plánování je následující:

Zahájení stavby: březen 2012
Dokončení stavby: duben 2014
Zkušební provoz: květen – červenec 2014
Kolaudační souhlas: červenec 2014
Zahájení provozu: srpen 2014
Repertoárový provoz: sezona 2014/15

Foto: Animace ateliéru Helika