Zhruba před měsícem, přesněji 14.března tohoto roku, měl ve švýcarském Theater in St. Gallen světovou premiéru další muzikál z pera hudebního skladatele Franka Wildhorna a libretisty Jacka Murphyho Hrabě Monte Cristo. Autoři karlínské Carmen tedy shodou okolností sáhli po tématu, které už v Čechách před tím zhudebnil Karel Svoboda. Základní dějová linka samozřejmě vychází z téže slavné románové předlohy Alexandra Dumase, autoři však příběh zpracovali s určitými odchylkami a volili odlišně i některé epizodní postavy.

Přestože divadlo v St. Gallen nepatří mezi nejzvučnější a u nás známé evropské scény, uvádí muzikály systematicky. V minulosti zde nastudovali například i tak náročné projekty, jako jsou Bídníci, Pomáda nebo Hairspray. Často se na této scéně můžeme setkat také s klasickou operetou a operou. Nyní se kupříkladu muzikál Monte Cristo střídá v repertoáru s Lehárovou Veselou vdovou, Traviatou G.Verdiho, Čajkovského Pikovou dámou a Arabellou Richarda Strausse. Wildhornova muzikálová novinka si na švýcarské půdě vede výborně – do konce letošní sezony se bude Monte Cristo hrát ještě desetkrát a všechna představení jsou již vyprodána. Na podzim se na scénu vrátí 3.října. Pro premiéru dílo do němčiny přebásnil Kevin Schroeder a hudebního nastudování se ujal Koen Schoots. Velkolepou jevištní show režíruje zkušený Andreas Gergen, taneční čísla nastudovala choreografka Melissa King a o barvitou vizuální podívanou se postarali výtvarníci Allen Moyer /scéna/ a Susanne Hubrich /kostýmy/. Zejména kostýmování je vzhledem k době děje v některých případech hodně odvážné.

Světové premiéře předcházel výběr písní z nového muzikálu na CD, který vydalo vídeňské vydavatelství MG-Sound. Stejně jako v případě pražské Carmen album obsahuje 13 písní. Zajímavostí je, že vyšlo před divadelní premiérou, zatímco u Carmen to bylo opačně. Další odlišností je, že s výjimkou Thomase Borcherta v titulní úloze Edmonda Dantese zpívají na nahrávce jiní zpěváci, než kteří účinkují ve švýcarské verzi, přestože je album na divadelní adaptaci přímo navázáno. A aby těch rozdílů nebylo dost, nahrávka je v anglickém originálu, zatímco v St.Gallen se hraje německy…
Pro zajímavost uvádíme obsazení hlavních rolí – nejprve to „slavnější“ z nahrávky, v závorce pak divadelní obsazení:

Edmond Dantes: Thomas Borchert
Valentine: Pia Douwes /Barbara Obermeier/
Abbé Faria: Alexander Goebel /Dean Werterlen/
Mercédes: Brandi Burkhardt /Sophie Berner/
Baron Danglars: Mathias Edenborn /Karim Khawatmi/
Albert: Jesper Tyden /Daniel Berini/
de Villefort: Mark Siebert /Christoph Goetten/
Fernand Mondego: Patrick Stanke /Carsten Lepper/

Nás samozřejmě nejvíce zajímala hudba Franka Wildhorna, nejen vzhledem ke Carmen, ale také k dalším projektům, které nejspíš v Čechách plánuje. Zatímco svůj první muzikálový megahit Jekyll a Hyde psal jeden ze současných nejúspěšnějších skladatelů téměř 17let, nyní se řada jeho děl rozrůstá s až neuvěřitelnou rychlostí. Musím konstatovat, že při poslechu Monte Crista jsem zažil mírný šok – celá řada písní totiž velmi silně připomíná Carmen a je tedy vidět, že na obou muzikálech zřejmě Wildhorn pracoval s minimálním časovým odstupem. Samozřejmě, že skladby nejsou zcela totožné, ovšem melodická linka je vedena podobně a v několika případech i v podobném frázování. Tak například píseň „I Will Be There“ připomíná árie Carmen „Každý jsme sám“ i „Kéž sílu mám,“ v tercetu „Every Day A Little Death“ můžeme vystopovat podobnost s chytlavým pánským hitem“Taková ženská“ a v reminiscenci „I Know Those Eyes/This Man Is Dead“ opět slyšíme v refrénu píseň „Kéž sílu mám.“ Avšak nejvíce si je podobná píseň „Hell To Your Doorstep“ s vypalovačkou „Jde vo kejhák“, přičemž Thomas Borchert zde zpívá i podobnou barvou hlasu jako Václav Noid Bárta coby Garcia .

Seznam písní z CD The Count of Monte Cristo:
1. Prolouge to the Count of Monte Christo – Coleen Schoots, Ensemble
2. When Love Is True – Thomas Borchert, Brandi Burkhardt
3. A Story Told – Patrick Stanke, Mark Seibert, Mathias Edenborn
4. I Will Be There – Thomas Borchert, Brandi Burkhardt
5. Every Day A Little Death – Thomas Borchert, Brandi Burkhardt, Patrick Stanke
6. When The World Was Mine – Brandi Burkhardt
7. When We Are Kings – Thomas Borchert, Alexander Goebel
8. Hell To Your Doorstep – Thomas Borchert
9. Ah, Women – Thomas Borchert, Jesper Tyden
10. I Know Those Eyes/This Man Is Dead – Thomas Borchert, Brandi Burkhardt
11. Pretty Lies – Pia Douwes
12. All This Time – Brandi Burkhardt
13. The Man I Used To Be – Thomas Borchert

Muzikál Monte Cristo z autorské dílny Franka Wildhorna určitě stojí za poslech. U německého prodejce muzikálových nahrávek Soundofmusic běží dokonce v současné době speciální nabídka Wildhornových muzikálů. Kromě horkých novinek, Monte Crista a vídeňského nastudování muzikálu Rudolf, zde nalezneme pět verzí Jekylla a Hydea, Draculu, Carmen, The Civil War a čtyři různá provedení The Scarlet Pimpernel. Posledně jmenované dílo je vedle Jekylla rovněž k dispozici jako karaoke.

Zmíněné CD můžete objednávat zde

Foto: Hanspeter Schiess