Dramatický příběh s prvky hořké komedie začíná smrtí jedné postavy a končí šílenstvím druhé. A hlavně přináší skvělou hudbu Andrewa Lloyda Webbera. Takový je muzikál Sunset Boulevard, jehož česká premiéra se odehrála v Ostravě a plzeňské DJKT bude teprve druhou scénu, která jej u nás uvede. Premiéra se odehraje už tuto sobotu, 4. prosince. Další reprízy jsou naplánovány na 15. a 16. prosince, pokud covidošílenci opět neuzavřou divadla…

Dílo, které řada odborníků považuje za vůbec nejlepší Lloyd Webberův muzikál, zazní v přebásnění Michaela Prostějovského a režii Lumíra Olšovského.

K legendám se řadí už filmová předloha muzikálu, kterou vytvořil v roce 1950 scénárista a režisér Billy Wilder. Fascinující podívaná začíná hned první scénou, kdy v bazénu hollywoodské vily plave mrtvola, a začíná rekapitulace příběhu. Napětí vydrží až po scénu poslední, kdy hlavní hrdinka schází ze schodiště ve svém legendárním záběru. Mezi oběma slavnými scénami se pak klene oblouk vyprávění, v němž autoři dokázali s nelítostným cynismem komentovat svět filmu s jeho marnivostí, nenaplněnými ambicemi i prodejností, a zároveň postavit pomník jeho velikosti.

Příběh zapomenuté hvězdy němých filmů Normy Desmondové, která sní o návratu ke slávě a pořídí si hračku v podobě podřadného scenáristy Joea Gillise, je z rodu těch, které prakticky postrádají kladné hrdiny. Norma si Joea prostě koupí, využívá ho a miluje s neúprosnou panovačností hvězdy, jíž nikdy nepřestala být. O nic morálnější není ani Joe, který se do role gigola obsadil z pohnutek neméně sobeckých. A je tu Normin dokonalý sluha Max, jenž nám zprvu připomíná jakéhosi Festera a nakonec se z něho vyklube její první manžel. I kdyby děj neotevírala slavná “bazénová” scéna, vytušili bychom, že tenhle příběh zkrátka nemůže skončit dobře… A právě zcela jedinečný scénář inspiroval v roce 1993 skladatele Andrewa Lloyda Webbera k napsání jednoho ze svých nejlepších muzikálů.

V plzeňském nastudování by měla zazářit zejména Stanislava Fořtová Topinková, jedna z nejlepších českých muzikálových hereček, která snovou roli dostala jako dárek k nedávným kulatinám.

V České republice mohli diváci Sunset Boulevard vidět jen jednou, ačkoli je považován za hudebně nejkvalitnější Lloyd Webberův muzikál vůbec,“ přibližuje dílo dramaturg souboru Pavel Bár a doplňuje: „Na své si tak přijdou milovníci kvalitní hudby, která skvěle dotváří emotivní strhující hollywoodské drama. Početný orchestr navíc tentokrát hraje ve zcela otevřeném orchestřišti.“

Příběh zapomenuté filmové hvězdy z nablýskaného prostředí Hollywoodu plného falešného pozlátka režíruje šéf souboru muzikálu Lumír Olšovský: „Úspěch inscenace stojí na výkonu představitelky hlavní role Normy Desmond, kterou po celém světě vždy hrají ty největší hvězdy. A my jsme tento titul nevybrali náhodou – je totiž jako šitý na tělo naší plzeňské star Stáni Topinkové Fořtové. Dílo uvádíme jako takový malý dárek k jejímu životnímu jubileu, které oslavila na začátku sezóny.“

„Moc se na to těším, i když s takovou rolí na mě doléhá i velká zodpovědnost,“ uvádí stálice plzeňského muzikálového souboru a držitelka Ceny Thálie Stanislava Topinková Fořtová, „Norma je hvězdou stříbrného plátna, ale s nástupem zvukového filmu je nucena stáhnout se do ústraní. Je to silný, skvostný příběh a pro mě je to výzva v mimořádně emotivním herectví.“

Vedle Stanislavy Topinkové Fořtové se diváci mohou těšit i na další výrazné herecké výkony. Mladého scénáristu Joa Gillise, do kterého se Norma zamiluje a uvěří, že právě on jí může pomoci k vytouženému návratu na stříbrné plátno, ztvární Pavel Režný. „Joe Gillis je ne příliš úspěšný, sarkastický prospěchář, pro kterého je kariéra a vlastní ‚přežitíֹ‘ důležitější než jeho svědomí – kdo by se mohl na takovou roli netěšit? Zároveň je pro mě právě tato poloha náročná ve vybalancování negativních stránek postavy spolu s obhájením si jeho chování, aby z toho nevyšla jen obyčejná záporná postava. Samostatnou kapitolou je pak náročná, nádherně filmová hudba Andrew Lloyd Webbera,“ komentuje svou roli Pavel Režný, držitel Ceny Thálie za roli Smrti v muzikálu Elisabeth. Do role tajemného komorníka Maxe byli obsazeni v alternaci operní pěvci Pavel Klečka a Jiří Kubík, v dalších rolích se objeví Charlotte Režná, Lukáš Ondruš a Roman Krebs. Hudební nastudování má na starosti Kryštof Marek, dalším dirigentem je Dalibor Bárta.