První křest ohněm v přímém televizním přenosu čekal pánskou sekci finalistů soutěžících o titulní roli v připravovaném muzikálu Robin Hood. Stejný křest ohněm ale prožili i moderátoři, porota a koneckonců samotný formát castingu. A mé prvotní dojmy jsou značně rozkolísané – na jedné straně zajímavý, i když ne zcela původní nápad, na straně druhé lopotně upracovaní moderátoři, které znám důkladně z jejich divadelních rolí a čekal bych od nich víc, ale také zprvu nejasný systém vyřazování i nekonkrétnost poroty při vyřazovacích tipech – jediný Ondřej Soukup odpověděl na jasně formulovanou otázku a moderátoři neměli tolerovat jakousi podivnou akademickou debatu, ale trvat na konkrétních jménech… První přímý přenos se zkrátka vyznačoval větším než malým množstvím školáckých chyb, které se budou v budoucnu těžko napravovat. Zatímco u soutěžících jsem s počáteční trémou počítal, byť většina z nich patří k profesionálním zpěvákům, hercům nebo tanečníkům, od realizačního týmu bych očekával preciznější přípravu.

Jak bylo sděleno, každý z účinkujících uvedl pět muzikálových skladeb, z nichž mu inscenátoři vybrali jednu. Lze tedy říct, že za několika nedobrými výběry stojí minimálně z poloviny sám interpret. V některých případech však ovlivnila výkon soutěžícího i doprovodná kapela, tu v pozitivním, tu v negativním smyslu. Nejvíce „nesouhru“ s kapelou odnesl Peter Veslár, protože árii Javerta Tam ve hvězdách přeměnili muzikanti v jakousi nepochopitelnou swingovku, která s Bídniky neměla nic, ale opravdu nic společného. Rovněž mám pocit, že adepti muzikálového řemesla totálně zapomněli na třetí složku tohoto žánru, kterou je vedle zpěvu a herectví tanec, což je o to podivnější, že někteří z nich jsou profesionálními tanečníky.

V našem článku naleznete krátké portréty všech finalistů (některé z nich jsme převzali z tiskové zprávy TV Prima, stejně jako portrétní fotografie), název díla a skladby, jimiž se soutěžící prezentovali, naše stručné slovní a nakonec procentuální ohodnocení tohoto kola.

VIKTOR POLÁŠEK, 28 let, Praha

Vystudoval design obuvi a módních doplňků na Uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti. Pak zvítězila láska ke zpěvu a studoval nejprve Konzervatoř Jaroslava Ježka a následně pak brněnskou JAMU. Uspět chce mimo jiné i proto, aby se dočkal uznání rodičů, kteří by ho rádi viděli spíš jako dobrého učitele. Viktor již s divadlem zkušenosti má, ale na svou velkou roli teprve čeká. Obloukem se dostal i ke své původní profesi designéra. Navrhl kostýmy k představení Divadla Marta Anděl z půdy a Večer tříkrálový a pro pražské Studio Dva scénu i kostýmy k inscenaci Vše o mužích.

Les Misérables – Prázdný stůl
Viktor se s vysokým nasazením popral s náročnou tenorovou árií Maria. Není však klasickým kantilénovým zpěvákem, jeho hlas zněl neuvěřitelně ploše, bez vyznění barev, herecky působil nervózně až strnule. Snaživé, ale symbolicky dost prázdné – zkrátka, „máme pro vás pěknou úlohu prodavače papoušků…“
Naše hodnocení: 50 %

JAROSLAV KORBEL, 23 let Ostrava

Jako kluk chtěl být Ladislav popelářem, kosmonautem, později gynekologem. Nakonec se ale stal úředníkem – pracuje jako administrátor na Vysoké škole báňské. Byl uřvané dítě, které muselo být pořád středem pozornosti. Rodiče jeho hyperaktivitu řešili různými kroužky. Uspěli až s hokejem, který hrál Ladislav 12 let. Postupně zjistil, že ho baví tanec, a začal se mu věnovat závodně. Divadelní zkušenosti sbíral jako aktér amatérského představení Srdce v Havířově. Tady potkal svoji lásku Elišku Ochmanovou, která se dostala mezi sedm uchazeček o roli Mariany. Trochu kuriózní pár konkursu.

Johanka z Arku – Ty jsi ten déšť
Ladislav je jedním z několika amatérských zpěváků castingu, což bohužel bylo poznat. Neškolený (nebo špatně školený) chraplák ála Zonyga mě nezaujal ničím, v lyrických polohách je jeho hlas zajímavější, ale bohužel si nejsem jist, zda je schopen tento potenciál nějak rozumě využít. Dostal však dost hlasů od fanynek, takže by možná i jako gynekolog slavil komerční úspěch.
Naše hodnocení: 40 %

PETER VESLÁR, 31 let, Praha

Další profesionál v soutěži. Pochází ze slovenské Senice. Odmalička chodil do dramatického kroužku, sportoval, od šestnácti let tancoval, pak přidal zpěv. Sport mu zůstal, jezdí na snowboardu, má rád akrobacii, miluje přírodu, divadlo, tanec, zpěv, poznávání nových lidí. Rád vaří a hrozně rád spí. Začal studovat alternativní loutkářství na VŠMU, ale nakonec přešel na JAMU, kde vystudoval obor muzikálové herectví.

Les Misérables – Tam ve hvězdách
Peter je výborným zpěvákem, možná druhým nejlepším v soutěži, a jistě se v muzikálovém světě neztratí. Ve frázování se bohužel totálně rozcházel s kapelou a její podivnou aranží Bídníků – tuto árii prostě musí interpretovat větší orchestr. Přesto zanechal alespoň na nás pozitivní dojem.
Naše hodnocení: 70 %

JAN KŘÍŽ, 25 let, Praha

Patrně nejzkušenější muzikálový herec celého castingu. Vyrůstal díky své rodině v divadle, na jevišti se pohyboval odmalička, od dětských rolí se dopracoval až k muzikálovým produkcím. Jeho dědeček byl známým operním režisérem, otec Oldřich patří k předním barytonistům a rovněž se věnuje režii. Jan se zviditelnil díky třetí řadě soutěže Česko hledá Superstar, kde skončil na 16. místě. Na DAMU vystudoval scénografii, účinkování v muzikálech bral nejdřív jako koníčka. Nyní hraje v řadě muzikálových produkcích, naposled nastudoval v Plzni jednu z hlavních rolí v muzikálu Spamalot. Jako výtvarník se uplatnil v Městském divadle Mladá Boleslav, Divadle F. X. Šaldy v Liberci, Divadle J. K. Tyla v Plzni a na dalších scénách. Láká ho nejen muzikál, ale také činoherní herectví. Jeho pracovní den musí mít 48 hodin…

Fantom Opery: Hudba noci
Vsadil na zkušenost, což se vyplatilo. Výborný zpěv, inteligentní projev, vzorná intonace i artikulace. Jediná drobná pochybnost může směřovat k úvaze, zda se zrovna na Robina Hooda hodí zjevově. Pěvecky však jasný favorit soutěže.
Naše hodnocení: 80 %

DAVID WEINGÄRTNER, 25 let, Údlice

Referent logistiky hraje v amatérské rockové kapele X-left to die. Rád píše texty. Jinak je naprostý amatér, nestudoval žádnou uměleckou školu. Do soutěže se přihlásil, aby získal nějaké zkušenosti a zjistil, co ze sebe dokáže dostat. Umělecké vlohy má v rodině – bratr hraje v divadle, děda byl operní pěvec a skladatel. Davidovou pratetou byla kdysi populární herečka Stella Májová. David bojuje se svou nerozhodností a taky občasnou nedochvilností. Prý dokáže naslibovat hory doly a nestíhá všechno splnit. To ale platí spíš v osobním životě.

Čaroděj ze země OZ – Tam za modrou klenbou
Opět případ jevištní nezkušenosti, která se projevila na špatném výběru skladby. Předvedl neskutečnou plejádu nejistých i vysloveně falešných tónů. Diváci mu však dali další šanci a proto doufejme příště ve šťastnější výběr i menší trému. Takto by spíš než do Kalichu patřil na taneční zábavu koupaliště Džbán…
Naše hodnocení: 30 %

LACO HUDEC, 26 let, Praha

Rodák ze sousedního Slovenska žije už delší dobu v Praze. Kromě zpěvu, hraní a tance zvládá například westernovou drezuru koní, v níž získal titul juniorského vicemistra Slovenska. Zajímá ho také móda, věnuje se modelingu. Má zkušenosti z nejrůznějších soutěží – účastnil se Mistrovství Evropy v tanci v Porto Rose, zkusil podobně jako Jan Kříž českou Superstar. Účinkoval v muzikálech Rebelové, Cats i ve scénickém oratoriu Richarda Pachmana Mistr Jan Hus. Poté se stal sólistou Hudebního divadla v Karlíně. Robin Hood je jeho další potencionální divadelní příležitostí.

Chicago: Kam jen láska může vést
Laco rovněž patří ke zkušenějším hercům a proto si skladbu z Chicaga vybral velmi chytře, i s ohledem na složení doprovodné kapely. Jako Billy Flynn předvedl výkon, který neurazí, ani nenadchne. Viděl jsem již řadu výraznějších divadelních představitelů v této roli, ale na druhou stranu se soutěžící vyvaroval větších pěveckých chyb. Broňa Kotiš je ale zatím prostě lepší.
Naše hodnocení: 60 %

PETR NOVOTNÝ, 35 let. Praha

Poněkud tajemný účastník castingu, který prý o sobě nerad mluví. Profesní zkušenosti sbíral převážně v company. Vystupoval například v Elixíru život. Tančí od třinácti let, studoval balet, ale lidsky mu nesedli někteří profesoři, proto ze školy odešel. Několik let se živil vším možným. Pak dostal tip od kamaráda, šel na konkurz a po osmi letech se vrátil k divadlu. Nerad dělá něco napůl, proto se vzdal svých koníčků – zkoušel různá bojová umění a věnoval se i boxu. Ostatně box byl také tématem jeho herecké etudy.

Dáma s kaméliemi: Bledá
Jako jediný sympaticky zariskoval výběrem méně známé skladby z muzikálu Michala Pavlíčka, avšak Vojtěchu Dykovi může konkurovat stěží. Jako muzikálový herec je těžko zařaditelný (což nemusí být na závadu), ale coby Robina jsi jej popravdě řečeno představit nedokáži. Maskérům by dal velkou práci…
Naše hodnocení: 50 %

Po hlasování diváků neprošli přímo do dalšího kola Laco Hudec a Peter Veslár. Producent Michal Kocourek nakonec rozhodl, že dále nepostupuje:
PETER VESLÁR

Foto: Oficiální materiál TV Prima