Foto: Archiv Plzeňské filharmonie

Ve čtvrtek 13. 2.se koná v Měšťanské besedě od 19 hodin koncert Plzeňské filharmonie, kde se setká hudba romantická s ryze současnou. Pod taktovkou Chuheie Iwasakiho zazní Quattro intermezzi per orchestra plzeňského skladatele Jana Slimáčka, Koncert pro violoncello a orchestr č. 2 D dur Josepha Haydna a po přestávce baletní suita Pták Ohnivák Igora Stravinského. Jako sólista vystoupí violoncellista Václav Petr.

Quattro intermezzi Jana Slimáčka pro orchestr z roku 1982 jsou psána pro velký symfonický orchestr s rozšířenou sekcí bicích nástrojů. „Jednotlivá náladově kontrastní intermezza jsou originální ve zvukové barevnosti a v kompozičním pojetí,“ uvádí muzikoložka Lenka Bočanová. Dílo vzniklo na objednávku Symfonického orchestru z durynské Gery, kde byl také v roce 1983 s úspěchem premiérován.

Přední představitel hudebního klasicismu, rakouský skladatel Joseph Haydn (1732 – 1809) zanechal bohatý a všestranný tvůrčí odkaz. Velká část tvůrčí kariéry J. Haydna byla spojena s kapelou knížat z Esterházy, J. Haydn do jejich služeb nastoupil v roce 1761 po krátkém působení v kapele hraběte Morzina v Lukavici u Plzně. Esterházyovská kapela disponovala řadou vynikajících hráčů. Jedním z nich byl i violoncellista Antonín Kraft, rodák z Rokycan, jenž v knížecí kapele působil od roku 1777. Kníže Mikuláš Esterházy si jeho umění velmi cenil a umožňoval mu realizovat koncertní cesty po Evropě. „Dobová svědectví vysoce vyzdvihovala Kraftův čistý, lahodný tón i nedostižnou techniku; není divu, že  pro svůj nástroj též komponoval, přičemž ve skladbě byl žákem Haydna,“ podotýká Lenka Bočanová. Právě určitá spřízněnost hudebního jazyka obou umělců vedla k jistým pochybnostem o autorství Koncertu pro violoncello a orchestr D dur. „Koncert, jehož vznik je kladen do roku 1783, má běžnou třívětou stavbu. Zvuková stránka a především značná technická náročnost odráží Kraftovy mimořádné hráčské dispozice a posluchače hýčká hudbou mimořádné krásy a elegance,“ dodává Bočanová.

Balet Pták Ohnivák složil Igor Stravinskij pro proslulý soubor Les Ballets Russes. Jeho úspěch byl natolik významný, že ovlivnil tehdejší kulturu, životní styl, především však znamenal revoluci na poli jevištního tance. Balet Pták Ohnivák (L’Oiseau de feu) byl poprvé uveden v choreografii Michaila Fokina s Tamarou Karsavinou v titulní roli roku 1910 v Théâtre National de l’Opéra v Paříži. Děj vychází z ruské pohádky o kouzelném ptáku, kterého polapí a ochočí mladý princ a s jeho pomocí vysvobodí zakleté princezny z moci zlého čaroděje Koščeje. Stejně jako u jiných podobných kompozic, vytvořil později Stravinskij několik verzí orchestrálních suit v letech 1911, 1919, 1945. Poslední z nich zazní i na čtvrtečním koncertě.