Smutná zpráva přišla dnes z brněnského Městského divadla. Na druhý vvánoční svátek zemřel ve věku pětašedesáti let kytarista, saxofonista, houslista, pianista, dirigent a především skvělý hudební aranžér Igor Vavrda. Část jeho tvorby je úzce spjata s novou érou Hudební scény v Brně.

V roce 1969 absolvoval Igor Vavrda brněnskou konzervatoř, kde vedle hry na housle studoval i dirigování a skladbu. V letech 1970 – 1972 působil jako houslista v orchestrech Janáčkovy opery a Státní filharmonie Brno, kde si ho v roce 1972 vyhlédl pro svoji kapelu sám Gustav Brom a Igor Vavrda se ve svých čtyřiadvaceti letech stal na dlouhou dobu jedním z pilířů věhlasného big bandu. Hrál zde na housle, klávesové nástroje, kytaru a saxofony. A také aranžoval. Postupně jeho aranže ocenili například i Karel Gott, Helena Vondráčková, Lucie Bílá či B-Side Band a Vojtěch Dyk.

Igor Vavrda samozřejmě nearanžoval jen díla svých kolegů, ale zhusta upravoval k natáčení i svoje vlastní skladby. Ať už je pak hráli Orchestr Gustava Broma, Big band rádio Brno či Studiová skupina Igora Vavrdy. Hudební rozkošatělost Igora Vavrdy dokládá jeho autorské, aranžérské a interpretační vpečetění do mnoha hudebních těles nejrůznějších žánrů. Od bigbítu, přes vážnou, populární a džezovou hudbu třeba až ke specifickému hudebnímu seskupení Vinařští romantici se Zdeňkem Junákem. Jeho skladby jsou zaznamenány na četných rozhlasových snímcích a byly vydány na hudebních nosičích. Jmenujme např. kompozice Ježibabička, Quasar (V. V. Systém, Opus 1979), Kúsok slnka (Kúsok slnka, Opus 1980) a Vztek (Orchestr Gustava Broma, Supraphon 1981). Byl dlouholetým spolupracovníkem Petra Gazdíka, s nímž mj. vytvořil koncertní show Viva Broadway Night (2003), kterou v brněnské hale Rondo shlédlo na 8.000 diváků, či Jazz Side Story pro Městské divadlo Brno.

Významnou část svého života spojil také s Městským divadlem Brno, kde působil jako aranžér, dirigent a hudební dramaturg. Jako aranžér pracoval téměř na všech titulech éry Hudební scény (např. muzikály Čarodějky z Eastwicku, Balada o lásce (Singoalla), Jesus Christ Superstar, Kvítek z Horrroru, Papežka, Pokrevní bratři, Ptákoviny podle Aristofana, Stars of Musical, Funny Girl, Jezinky a bezinky, Peklo, Očistec, Jekyll a Hyde či Zorro). V řadě produkcí odvedl mistrnou práci, když původní partitury přizpůsobil pro mnohem větší orchestr, čímž řadě muzikálů vtiskl zcela nový charakter a rozměr. V koncertních představeních Jesus Christ Superstar a Jazz Side Story působil také coby dirigent.
„Odchodem Igora Vavrdy ztrácí Městské divadlo nejen výjimečného hudebníka a odborníka ve svém oboru, ale především spolehlivého kolegu a dobrého přítele,“ řekla tisková mluvčí Městského divadla Brno Lenka Pazourková.

Foto: Archiv Městského divadla Brno