Lumír Olšovský, foto: Vítězslav Sladký

Už v sobotu 30. listopadu bude mít na Nové scéně DJKT Plzeň českou premiéru jeden z nejúspěšnějších muzikálů kontinentální Evropy Elisabeth autorů Michaela Kunzeho a Sylvestera Levaye v přebásnění Michaela Prostějovského. Dnes proběhla tisková konference, první generální zkouška a předpremiérové setkání s diváky. Na naše otázky odpovídá režisér muzikálu Lumír Olšovský.

Lumíre, kolikátou tvojí režií v Plzni už Elisabeth je?

Sedmou. Teprve… Už… Nevím.  Sedmička je ale šťastné číslo, ne?

 

Patří k nejnáročnějším?

Dnes ráno jsem si uvědomil, že už asi chápu, co znamená termín Muzikál superlativů. Není to teda žádná brnkačka! Jestli to není jenom předpremiérovým stresem, tak mám tísnivý dojem, že tak těžkou věc jsem ještě nedělal. Ale rád říkám, že muzikál není pro slabochy a zvládnou ho jen ti nejlepší. Tak hurá do premiéry!

 

V Čechách se větší oblibě těší anglo-americké muzikály, než francouzské nebo německé. Elisabeth jsem viděl několikrát v Rakousku i Německu a podle mě patří k vůbec nejlépe napsaným muzikálům. V Čechách jste si jí povšimli jako první, víc jak pětadvacet let po vídeňské premiéře (1992). Tušíš, proč tak skvělé dílo českým muzikálovým producentům zatím unikalo?

Nemám ponětí. Přitom Elisabeth je jedno z děl nejlíp napsaných, a která romantická postava je českému publiku bližší, než naše císařovna Sisi? Při tvorbě dramaturgického plánu patřil tenhle titul k prvním metám, kterých jsme s Pavlem Bárem chtěli dosáhnout. Je pravda, že dosáhnout na práva uvádět vídeňský muzikál je v mnohém obtížnější, než v případě amerických.

 

Elisabeth je mimořádně náročná nejen pěvecky a tanečně, ale rozhodně nebude levnou záležitostí ani po stránce výpravy. Není takový titul, při vší úctě, nad síly „oblastního divadla“, které nefunguje v seriálovém provozu?

Znáš náš slogan – když na Muzikál, tak do Plzně! Už je v běhu pilotní projekt, ve kterém nabízíme vstup na naše muzikály se zajištěnou dopravou z Prahy a po představení nazpátek. Ono to opravdu vypadá, že už nejsme nějaká obyčejná „oblast“, která pytlíkuje repertoár z nenáročných kusů. Či kusů náročných, ale nenáročně či poloprofesionálně odvedených. Všechno určitě začalo otevřenou náručí odvážlivce Martina Otavy (mého ředitele) a neoddiskutovatelně silnou kondicí plzeňského souboru. Tím odpovídám na náročnost „pěveckou a taneční“, prostě muzikálovou. Pak se snadno zvyšují naše cíle a začíná se pomalu přizpůsobovat rytmus hracího plánu, takže od příštího roku najíždíme na systém malých sérií a doufáme v návratnost opravdu vyšších investic. Třeba do zmíněné výpravy, která je v tomto případě opravdu nevídaná. Snad dokážeme, že investovat není chyba.

 

Výběr účinkujících našich provázely rozsáhlé konkurzy. Zájem zahrát si (v) Elisabeth měla řada muzikálových hvězd.  Máš teď, krátce před premiérou, pocit, že jste ve finále měli při výběru šťastnou ruku?

Nejenom já, dostali jsme úžasnou pochvalu od vídeňského supervizora, elisabethovského dirigenta Michaela Römera. Po třídenní účasti na našich zkouškách informoval autory, že je jejich muzikál v Plzni v dobrých rukou, že naši interpreti jsou skvělí. Nemůžu se dočkat, až je diváci uslyší. Dmu se pýchou!

 

 

Sám jsi herec a zpěvák. Atraktivní postava Smrti tě k účinkování na domácím jevišti nezlákala?

Ani náhodou. Mám k tomu hned několik zřejmých argumentů. Tak především má být Smrt atraktivní mladík. Zadruhé, sám jsi zmiňoval pěveckou náročnost muzikálu, speciálně Smrt je jen pro výjimečně talentované zpěváky. Zatřetí hlavní důvod – abych podal prvotřídní výkon, potřebuju dobrého režiséra. A sebe bych nevystál. Ale každopádně děkuju za vtipnou otázku.

 

V podstatě se jedná o pop-rockovou operu s minimem dialogů. Máš rád celozpívané muzikály?

Pokud se jedná o smysluplný text, je jedno, jestli se zpívá nebo mluví. Hudba je pohyb, pohyb je replika, emoce je melodie, život je muzikál, velký příběh je opera, mlčení je monolog,… Mám rád divadlo. A bylo mi jedno, jestli jsem režíroval Figarovu svatbu, Evitu nebo upovídanýho Šumaře. Pokud se z celozpívaného díla nevytratí vyprávění příběhu, bývá vyhráno.

 

Pokud bys měl jednou větou diváky na Elisabeth pozvat, jak bys jej charakterizoval?

Jednoduše: Naše Elisabeth je skutečně Velký muzikál, který byste měli vidět. Přijeďte na muzikál do Plzně!

 

Díky, že sis udělal v generálkovém týdnu na naše povídání čas!

Elisabeth, foto Martina Root