Těsně před premiérou má na Nové scéně v Bratislavě muzikál maďarské dramatičky Évy Patakiové Edith a Marlene. Ve čtvrtek 14. ledna se uskuteční veřejná generálka a předpremiéra, hned následující den, v pátek 15. ledna, slavnostní premiéra. Úlohu proslulé francouzské šansonierky měly alternovat dvě slovenské muzikálové herečky, Kristina Turjanová s Luciou Šoralovou, která však nakonec z projektu odstoupila.
„Jednu z titulných postáv z mala stvárniť aj Lucia Šoralová, ale napokon aj pre zdravotné hlasové problémy, ktoré skomplikovali tiež decembrové druhé predstavenie Johanky z Arku na Novej scéne, nebol dostatok času na plnohodnotnú prípravu, nuž z projektu Edith a Marlene po dohode odstúpila,“ potvrdila naší redakci tisková mluvčí divadla L’uba Zednikovičová. Populární zpěvačku, která nyní exceluje na pražské muzikálové scéně v Johance z Arku a Kudykamovi, přitom Edith již jednou těsně minula. K tomu před časem sama uvedla:
„V Praze jsem dostala nabídku účinkovat ve známém projektu Libora Vaculíka. Ač jsem se velmi těšila, najednou přišel nekontrolovatelný strach. Nechápala jsem proč, ale cítila jsem, že Edith ještě hrát nemůžu. Můj životní příběh byl ještě krátký a bez jizvy. Začala jsem si vymýšlet různé výmluvy a z inscenace nakonec nepěkně vycouvala. Dnes, když už mám něco prožité, mohu do příběhu vnést i část sebe.“ Jak vidno, nakonec Lucii zřejmě není Edith souzená…

O čem muzikál Edith a Marlene, který láme již deset let divácké rekordy v Divadle pod Palmovkou, vlastně je?
Každá z hrdinek tohoto díla prožila zcela neopakovatelný příběh. Obě dámy se ve skutečnosti opravdu několikrát setkaly. Přestože pocházely z odlišných společenských vrstev a měly rozdílné životní zásady, našly k sobě sice komplikovaný, ale korektní vztah. A právě zkřížení natolik jinačích osudů zlákalo Évu Patakiovou k napsání hry o křivolaká cestě za štěstím.
Edith Piaf se narodila do složitých sociálních poměrů, v dětství navíc byla slepá. O holou existenci se musela starat sama. Zažila vzestupy i pády, mnohokrát propadla nešťastné lásce, depresím i alkoholu. Přesto její zpěv milovali posluchači na celém světě.
Naproti tomu Marlene Dietrich pocházela ze zámožné berlínské rodiny. Její život byl tedy mnohem přímočařejší. Slibnou kariéru koncertní houslistky sice ukončil úraz ruky, ale o to větší úspěch měla na divadelních jevištích a ve filmu. I když žila na společenském výsluní, soukromí si pečlivě chránila. V období Třetí říše emigrovala do Ameriky a po válce se z uměleckého života začala vytrácet. Stáhla se do soukromí a vycházela jen sporadicky.
Hudbou a šansony protkaná inscenace Edith a Marlene není životopisnou hrou. Je především obrazem různých osudů a odlišných životních principů. Setkávání obou umělkyň autorka hry interpretuje volnějším způsobem, avšak vychází ze základních historických skutečností. Myšlenkovou sílu příběhu doplňují nesmrtelné písně obou legendárních interpretek. Ty zazní na Nové scéně ve strhujícím podání Kristiny Turjanové (Edith) a Karin Olasové (Marlene).

Karin Olasová je absolventkou bratislavské konzervatoře, obor herectví. Ještě během studií účinkovala v pohádce Princezna Zlatovláska na scéně Divadla A.Bagára v Nitře. Hrála také menší úlohy v divadlech Astorka – Korzo 90´ a v Štúdiu S. V Praze vystupovala v muzikálu Dracula a na Nové scéně v Bratislavě v operetě Ples v Hotelu Savoy a v muzikálu Krysař. Později si zahrála v Pomádě, Šumařovi na střeše, West Side Story nebo v Jeptiškách a Jeptiškách II. Další muzikálovou zkušeností byla Kleopatra a fenomenální hudební komedie Donaha. Největší popularitu jí ale přinesla v roce 2004 soutěž slovenské televize JOJ “Dievča za milión”, kterou vyhrála a odnesla si hlavní výhru. Moderovala již ve Slovenské televizi, Markýze i Joj.

Kristina Turjanová je na Slovensku rovněž velmi populární. Už proto, že hraje ve slovenské verzi televizního seriálu Ordinace v růžové zahradě. Její domovskou scénou je Divadlo A.Bagára v Nitře, kde krom celé plejády činoherních postav momentálně vystupuje v úloze Sylvy v operetě Modrá růže, Filomény v Divotvorném hrnci a v původním slovenském muzikálu Adam Šangala hraje a zpívá Betku Pohánkovou. Její hlas můžeme slyšet i na nahrávce tohoto díla. Diváci jí poznali i v hip-hopovém Príbehu ulice.

“Kristína Turjanová má v sebe fantasknosť aj rozmer takého dramatična, čo v živote a tej svojej profesionálnej kariére a v ľudskom putovaní mala Edith Piaf,” komentuje její obsazení v novinkovém titulu Nové scény šéfdramaturg divadla Svetozár Sprušanský. Dále v Edith a Marlene hrají Andrea Kiráľová, Dušan Kaprálik, Ľubomír Dolný, Róbert Halák, Ján Gallovič, Přemysl Boublík, Pavol Plevčík či Lucia Vráblicová a tančí Mia Majeríková, Lucia Mankovecká, Zuzana Náprstková a Adriána Pinková. Režie se ujal zkušený Ivan Holub, hudební nastudování má na starosti dirigent L’ubomír Dolný.

Foto:
1) Divadelní plakát muzikálu Edith a Marlene
2) Josef Hrubý: Lucia Šoralová společně s Bárou Basikovou (Johanka z Arku)
3) Nová scéna Bratislava: Karin Olasová a Peter Kočiš v inscenaci Šialené nožničky
4) Portrétní foto Kristiny Turjanové (archiv redakce)

Vstupenky na zmiňované představení můžete zakoupit zde.Ticketportal