V dnešním článku zavítáme v rámci našeho žánrového spektra na alternativní hudebně divadelní scénu. Proměnu hudebníků v performery nabídne 29. a 30. září česká premiéra hudební performance německého skladatele Heinera Goebbelse Schwarz auf Weiss neboli Černé na bílém. Stane se tak v rámci festivalu Struny podzimu v netradičním prostoru podzemního kina ARTminus Veletržního paláce pod režijním vedením tandemu SKUTR (Martin Kukučka, Lukáš Trpišovský) a v nastudování Orchestru Berg v čele s dirigentem Peterem Vrábelem. Heiner Goebbels, který patří mezi nejuznávanější současné skladatele, se v posledních skladbách stále častěji věnuje fúzi současné vážné hudby a divadla. Hudebníci proto musejí zastat kromě instrumentálních také herecké, pěvecké nebo pohybové úkoly – hrají kuželky s dusítky nebo kostky na krytu cembala, házejí balony na kus plechu, mluví, recitují, zpívají a pohybují se. Hudebně se v Černém na bílém prolínají konvenční přístupy jako rychlé basové rify nebo pomalá bluesová sóla a surreálné hudební výpady, jako když se rozehraje složité sólo pikoly kolem akordu C dur píšťaly vroucí konvice, v které si pikolista ohřívá vodu na čaj. To vše se bude odehrávat v minimalistické scéně z kartonových krabic výtvarníka Jana Polívky. Papír se jako základní výtvarný materiál prolne celou inscenací.

Ve stylově rozmanité skladbě Schwarz auf Weiss se Heiner Goebbels, za jehož přítomnosti a dohledu přípravy české premiéry probíhají, snaží postihnout moment vzniku uměleckého díla a roli autora, který se v tomto procesu ztrácí do pozadí. Skladba vnikla jako pocta německému spisovateli Heineru Müllerovi. Goebbels staví hudebníky do mnoha různých rolí, strhující hudební pasáže střídají sóla na exotické nástroje, jako je japonské koto nebo nezvyklý cimbál, používají se i elektronické samply. Hudba se mísí s texty Edgara Alana Poea nebo T. S. Eliota, uslyšíme i hlas Heinera Müllera. Scénické dílo, které zatím nastudoval jako jediný Ensemble Modern, zhodnotil kritik z The Times slovy: „Konečně progresivní hudba, která má smysl!“ Inscenace měla premiéru v roce 1997 a od té doby se dočkala již na sedmdesát repríz po celém světě.

Martin Kukučka z tandemu SKUTR dodává: „Režie Goebbelsova hudebního divadla je pro nás velká výzva. Hodně si slibujeme od charismatického prostoru kina ve Veletržním paláci, který dává inscenaci velmi dobré východisko. Věřím, že tak jako pro nás i pro diváky bude fascinující vidět osmnáct muzikantů v pohybu, kteří navíc hrají zpaměti party náročné i pro hru z not. My jim navíc nedáváme jednoduché herecké úkoly.“

Heiner Goebbels patří v současné době k nejoceňovanějším autorům vážné hudby a hudebního divadla. Během své kariéry se ovšem věnoval různým podobám improvizace a hudebním formám na pomezí rocku, zvukových koláží a komponované hudby.

Orchestr Berg je špičkové hudební těleso specializující se na hudbu 20. století a současnosti. Za dobu svého osmiletého působení má na kontě desítky světových premiér českých autorů a originálních projektů kombinujících hudbu s divadlem, filmem, tancem či videoartem. V kombinacích si libuje i režisérské duo SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský). Ve svých inscenacích spojuje činohru, pohybové divadlo, loutky i lightdesign. Byli třikrát nominováni na cenu Alfreda Radoka, získali cenu Evalda Schorma (2002), Grand Prix a Cenu diváků na mezinárodním festivalu FIST v Bělehradě (2007, 2008). V srpnu 2008 prezentovali ČR na festivalu Fringe v Edinburku. Jsou známí především pro své inscenace Nickname, Understand či projekt La Putyka, připomínající tzv. „nový cirkus.“

U příležitosti české premiéry Schwarz auf Weiss bylo připraveno hned několik doprovodných akcí. Zájemci se stále mohou zúčastnit semináře Heinera Goebbelse pro divadelníky a hudebníky 28. září v Divadle DISK či navštívit projekci dokumentu Heiner Goebbels, Komponist / Skladatel Heiner Goebbels 28. září ve 20.30 v kině Světozor.

Napsáno s využitím tiskové zprávy, za jejíž poskytnutí pořadatelům redakce děkuje.

Foto:
1) Foto Bergmann – Heiner Goebbels
2) Petr Topic – režijní tandem SKUTR
3) Orchestr Berg