V Divadle J.K.Tyla v Plzni vás pobaví svižný a hudebně plnokrevný americký muzikál Hledá se muž. Zn.: Bohatý!

Úspěch vedle úspěchu. V hlavní roli Millie Dillmountové v muzikálu Hledá se muž. Zn.: Bohatý!, který měl premiéru na scéně Komorního divadla 16.května, se Plzeňanům představila nová sólistka operetního a muzikálového souboru Soňa Borková. Muzikál, napsaný podle populárního filmu z roku 1967 Thoroughly Modern Millie /Dočista moderní Millie, u nás promítaný pod názvem Správná dívka/, měl premiéru v roce 2000 v San Diegu, odkud vítězně zamířil na Broadway. Získal 6 prestižních cen Tony Awards a zaznamenal více než 900 repríz během dvouletého uvádění v New Yorku. Autorem původního filmového scénáře je Richard Morris, který na divadelní verzi spolupracoval s Dickem Scanlanem, devět nových písní pro jevištní premiéru dopsala americká skladatelka Jeanine Tesori. V muzikálu zaznívají i původní filmové melodie Elmera Bernsteina, jenž proslul zejména jako autor hudby k filmovému trháku Sedm statečných, ovšem Oscara získal právě za film o Millii.

Do Čech se kupodivu dostala divadelní adaptace díla hned v roce 2006, kdy muzikál v Divadle Na Fidlovačce nastudoval režisér Juraj Deák v překladu Adama Nováka a v hlavních rolích s Michaelou Badinkovou, Danielou Šinkorovou a Lumírem Olšovským. Stejný překlad využívá i plzeňské provedení, režie se ujal šéf muzikálového souboru Roman Meluzín, který dílo inscenuje v duchu původního scénáře jako zábavnou krimi parodii. Millie přijíždí do americké metropole s cílem provdat se jakožto moderní žena nejlépe za svého šéfa, pochopitelně bohatého. Na její cestě však číhá řada nástrah…

Režisér Meluzín se správně soustředil zejména na komediální stránku libreta, kterou výrazně podtrhl mnoha detaily, jako je simultánní překlad čínských dialogů /pražské nastudování využívalo papírové transparenty/, vtipné titulkování na oponě nebo znamenité výstupy Trevora Greedena. Sentimentální klišé „dívky, která v New Yorku ke štěstí přišla,“ naštěstí zůstalo v pozadí. Muzikál tak představuje šťastnou podobu jakési letní hudební komedie, která skutečně pobaví. Je to dílo svižně napsané i zinscenované. Orchestr za řízení Martina Kumžáka /alternuje domácí dirigent Pavel Kantořík/ šlape jako hodinky, jedna řízná swingová melodie střídá druhou, takže „Hledá se muž…“ je plnokrevným muzikálem, který nabízí řadu chytlavých melodií, včetně reminiscence na Offenbachův kankán. Přidáme-li nepříliš složitou, ale dostatečně imaginativní výtvarnou složku Ivany Brádkové a náročnou stepařskou choreografii Jany Hanušové /dokonalá synchronizace přece jen bude chtít ještě trochu času navíc/, můžeme hovořit o inscenaci bez hluchých míst.

Pro Soňu Borkovou /při studiu na JAMU vystupovala už v několika produkcích v Brně/ je úloha Millie skutečným křtem ohněm. Vyžaduje ztřeštěnou komiku, lehkost, nadsázku, často i záměrně přehrávaný výraz či gesto. Nová posila souboru prošla nástrahami na výbornou v herecké, pěvecké i pohybové složce. Neméně brilantní výkon podávala během generálních zkoušek i alternující Kateřina Šildová. Slabší článek bychom ovšem v obsazení těžko hledali. Dorothy Brownovou hraje energicky loknami „znetvořená“ Ivana Jirešová, v duchu filmů pro pamětníky ztvárňuje prvorepublikového elegána neodolatelným způsobem Bronislav Kotiš, jenž si s postavou Trevora Greedena pohrává se schválně stylizovanou grácií. V postavě romantického milovníka Jimmyho Smitha uspěl Radek Štědronský Shejbal, u něhož jediná výtka může směřovat k intonačně ne zcela čisté interpretaci náročné písně „Já kráčel Pátou.“ Pěvecky i pohybově excelentní výkon v roli herečky Muzzy Van Hoosmerové opět předvedla elegantní Zuzana Kolářová, čerstvá držitelka Ceny Thálie. Crazy komickými postavami děje je zločinecký trojlístek paní Meersové a dvojice čínských imigrantů. Zde režisér typově zcela přesně obsadil Stanislavu Fořtovou, Jana Kaštovského a Jiřího Untermüllera. Jejich hlasové proměny i pasáže v čínštině vyvolávají salvy smíchu. Bez povšimnutí by nemělo zůstat ani briskně parodizující herectví Kamily Borovské v úloze zdánlivě upjaté slečny Flanneryové.

Vezme si Millie opravdu svého šéfa, nebo chudého Jimmyho? Či zůstane jakožto moderní žena single? Nebo je vlastně všechno jinak? Přijďte se podívat do Komorního divadla v Plzni!

PLZEŇSKÝ DENÍK 26.května 2009

Foto: Josef Hrubý /Jan Kaštovský a Ivana Jirešová/, Pavel Křivánek /Soňa Borková s Bronislavem Kotišem/ a program DJKT Plzeň