Na poměry “oblastní” scény obrovský úspěch: Sedmdesát repríz a téměř třicet tisíc diváků – takové je konto muzikálu Monty Python’s Spamalot, který uvádí muzikálový soubor Divadla J.K. Tyla v Plzni už od března roku 2010. A stále diváky baví. Jsou tací, kteří jej viděli i třicetkrát, stal se kultem, který má fanouškovský profil na Facebooku a příznivce nejen z Plzně, ale i z Prahy či Brna. Včera se odehrála jubilejní 70. repríza. Přesto je představení stále živé, mnozí vystupující inovují už zlidovělé hlášky, obecenstvo na momentální improvizace hladově čeká.

Neutuchající přízně diváků si váží herci i režisér Roman Meluzín:
“Spamalot jsem inscenoval s velkým očekáváním, ale zároveň i obavou, zda jeho humor tradičně konzervativnější plzeňské publikum vezme. Ale ať jsme hráli pro abonenty, školy nebo třeba pro odbornou veřejnost v rámci festivalu Divadlo, jak nastoupí debata o vlaštovkách, začne “to” mezi jevištěm a hledištěm fungovat. Spamalot si dělá legraci ze všeho, z historie, legend i muzikálového žánru. Domnívám se, že jeho uvedení má pro historii našeho souboru stejný význam, jako mělo první uvedení Bídníků v roce 1992 pro celou českou muzikálovou scénu. Vsadili jsme na dobrou kartu,” říká Roman Meluzín.

V superlativech hovoří i herec a zpěvák Jan Kříž (Sir Lancelot a další figurky hry):
“Zprvu jsem se bál, jak diváci Spamalot vezmou. Je to zvláštní, ale překrásné dílo. Jeho humor je pro Čechy netypický. I když jde o americkou adaptaci, pořád je to hlavně britský humor, o kterém bych řekl, že je u nás záležitostí jen specifického okruhu lidí. Je o artušovské legendě, kterou v Čechách podrobně zná málokdo, podobné je to se spoustou odkazů na poměry na Broadwayi. Bylo pro mě velmi milým překvapením, jak se to povedlo mezi námi a diváky vyladit, že se lidé tak dobře baví a pořád se na představení vrací.”

Skvěle napsaný muzikál měl premiéru v lednu 2005 v Chicagu a hned následně 17. března téhož roku na Broadwayi. Původní broadwayské představení, režírované Mikem Nicholsem, získalo tři ocenění Tony Awards, včetně Tony za nejlepší muzikál sezóny 2004/05. Počet repríz se zastavil na čísle 1574. Z Ameriky zamířil Spamalot na londýnský West End /premiéra 17.října 2006/, pak do Austrálie, Barcelony, Kölnu a Stockholmu. Plzeňský soubor tedy dostal příležitost nabídnout tento hit svým divákům v české premiéře a překladu Adama Nováka pouhých pět let po prvním uvedení v Americe. Vedle Romana Meluzína se na něm podílel renomovaný inscenátorský tým – choreograf Pavel Strouhal, scénograf Daniel Dvořák, kostýmní návrhářka Ivana Brádková a dirigenti Jiří Petrdlík a Pavel Kantořík. Ve včerejším představení se v hlavních rolích představili Jiří Untermüller, Jan Kříž, zpěvačka Dasha, Jan Kaštovský, Roman Říčař, Jiří Urbánek a Martin Hubeňák.

Foto: Pavel Křivánek