Bedřich Smetana je společně s Antonínem Dvořákem bezesporu nejznámějším českým hudebním skladatelem. Zejméně jeho opera Prodaná nevěsta slaví dodnes úspěch celosvětový. Krom rozsáhlého díla koncertního zkomponoval Smetana oper celkem osm (Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta, Dalibor, Libuše, Dvě vdovy, Hubička, Tajemství, Čertova stěna), z deváté Violy dokončil pouze 365 taktů. Zejména “Prodanka” byla do lehčí jevištní formy transformována už několikrát, nejznámější je asi verze z pražské Ypsilonky. Nyní Divadlo ABC chystá novou hru Bedřich Smetana: The Greatest Hits, komediální muzikál pro zpívající činoherce. Premiéra proběhne 17. března tohoto roku.

Autorský projekt zkoumající odkaz českého hudebního velikána vytvořili režisér Petr Svojtka s dramaturgem Jiřím Janků. Nejslavnější Smetanovy melodie nápaditě upravili a nově zaranžovali muzikanti Ivan Hlas s Jiřím Janouchem. Zábavná podívaná s živou kapelou, písničkami, tanci i šermy vypráví o fiktivním divadelním souboru, který musí pro finanční záchranu divadla urychleně nazkoušet nové představení sestavené ze všech Smetanových oper. Vyhovět požadavku japonského grantu a poskládat klasikovo dílo do jednoho velkolepého včera není však vůbec snadné…

„Jako divadelníky nás vždycky bavily travestie, které si pohrávají s vážnými předlohami a nedotknutelnými ikonami,“ říká režisér Petr Svojtka, který je zároveň uměleckým šéfem Městských divadel pražských. Společně s Jiřím Janků už vytvořili autorské projekty jako Monty Pythonův létající kabaret, Viktor K. aneb Český národ neskoná nebo divadelní reality-show Superčlověk. Komedie uváděné v Divadle Rokoko nabízejí kromě zábavy vždy i zajímavou reflexi některých zvláštních rysů české povahy. „Hra o přípravě smetanovského představení navíc oprašuje lesk velké opery, která – pokud se ovšem uchopí za trochu jiný konec, než jak jsme zvyklí – může být i dnes pro diváky přitažlivá“ říká Petr Svojtka. Dodnes přitom vzpomíná, jak ho jeho babička – operní pěvkyně a velká milovnice žánru – trápila v dětství poslechem árií linoucími se v kuchyni z nedělního rádia.

Spoluautor hudby Ivan Hlas, který v Divadle ABC spolupracoval už na muzikálu Šakalí léta, k tomu dodává: „S kolegou Jiřím Janouchem jsme ke Smetanově dílu jsme přistupovali s veškerou úctou. Nejradši mám jeho prosté písničky jako Letěla bělounká holubička nebo Věrné milování, Jirka dělal na těch složitějších. Vyhráli jsme si pak zejména s různými hudebními aranžmá, vždyť jde o nadsázku a komedii,“ říká známý muzikant a písničkář. Smetanovy árie tak zazní jednou jako regge, jindy jako rock and roll, song a la Beatles nebo balada ve stylu skupiny Queen… Ivan Hlas navíc ve hře vystoupí nejen jako frontman živého hudebního doprovodu, ale zahraje si tu i malou roli svého méně známého bratra Saši Hlase.

Hlavní postavy nového titulu ztělesní Pavel Juřica (Režisér), Jiří Klem (Ředitel), Lucie Pernetová (Dramaturgyně Lucie), Svatava Milková (Choreografka Sváťa) a Radim Kalvoda (šermíř Radim). Mařenku zahraje i zazpívá Veronika Kubařová, Dalibora se podobně ujme Roman Říčař, Branibora Michal Slaný. Úlohy Stařenky ztvární Zdeněk Vencl, vesnického Povaleče Hanuš Bor. Tvůrce libret Sabinu, který by si chtěl mnohem raději zahrát Hamleta, ztvární hostující Zbigniew Kalina, jako kněžna Libuše se svým zpěvem i temperamentem pravé operní divy blýskne Veronika Gajerová…. Podstatná část hry se totiž odehrává na generální zkoušce, a tak může divák vlastně celou dobu hádat, co vlastně přesně vidí. Jestli už hotové představení nebo jen zkoušení, kdy soubor těžce zápasí s odkazem hudebního klasika…

Scénu vytvořil Jaroslav Milfajt, kostýmy navrhla Kateřina Hájková, choreografem je Martin Pacek, pod hudebním nastudováním je podepsán Milan Potoček. Šermířské souboje s vidlemi s herci secvičil zkušený Karel Basák. Městská divadla pražská by tak ráda navázala na své úspěšné hudebně dramatické tituly, jako byla Šakalí léta, Pan Kaplan má třídu rád nebo Saturnin.

Foto: Igor Chmela
(snímky laskavě poskytla Městská divadla pražská)