V rámci populární Balonové show se i letos v areálu ŠkodaLandu udílely Ceny Bohumila Kulhánka (1941 – 2005), prvního porevolučního starosty centrálního obvodu Plzeň 3 a pozdějšího senátora horní komory českého parlamentu. Za výjimečný přínos pro kulturu tentokrát ocenění získal hudební skladatel, muzikálový autor, producent a hitmaker Zdeněk Barták, jenž je mimo jiné autorem hudby k oblíbeným filmům Jaroslava Soukupa Vítr v kapse a Discopříběh 1 a 2. Tyto snímky se točily právě v Plzni. Společně s ním v ostatních kategoriích převzala medaile například trojice strážníků za záchranu života sebevraha nebo profesor Václav Pilous, držitel více jak dvou desítek světových patentů v oblasti metalurgie svarových spojů.

Zdeněk Barták se pozdravil s diváky i svými příznivci a spěchal zpět do Prahy do Divadla Broadway na poslední červnové představení první série muzikálu Casanova. Se stejným dílem přitom už za pár dní odlétá na mezinárodní festival do jihokorejského města Daegu, kde v původní produkci Zdeňka Pikla zazní Casanova hned pětkrát v konkurenci takových titulů, jako je Music Box nebo Sunfish.

Napsal jste hudbu ke všem filmům Jaroslava Soukupa, mimochodem plzeňského rodáka. Ještě si na Discopříběh, který měl premiéru v roce 1987, vzpomínáte?

“Zcela určitě, Plzeň pokládám vlastně za svoje město, natáčel se tu už náš společný první kultovní film Vítr v kapse. Pro ten jsem napsal zásadní skladbu Nonstop, kterou dodnes mnozí připisují Michalu Davidovi. Když jsme pak dělali Discopříběh, na kterém se podílel ještě František Janeček a Michal David, nemůžeme zapomenout hlavně na davové scény na plzeňském náměstí. Zdejší studenti dotvářeli atmosféru jedné z finálních scén, takže se dá říct, že si v Discopříběhu zahrála téměř celá Plzeň téhle generace. Ostatně na epizodu, kdy náměstí přebíhá nahý Ruda Hrušínský nejml., se tady vzpomíná dodnes.”

Tušil jste, že si film udrží oblibu přes pětadvacet let?

“To se nikdy nepozná dopředu. Pro mě to bylo zajímavé tím, že jsem všechny písničky napsal dopředu, takže se vlastně jednalo o jedenáct klipů. Často to funguje opačně – nejdřív se podíváte na filmový materiál a pak teprve komponujete hudbu.”

Byl jste během natáčení v Plzni?

“Jasně, já dokonce s Kroky Františka Janečka pět let hrál. Náměstí žilo velkou euforií, některé sekvence se dokonce snímaly z vrtulníku. Vždyť to ostatně pamatujete…”

Dočkáme se Discopříběhu 3?

“Rádi bychom jej udělali, ale jako vždy je to otázka především peněz. Takže uvidíme.”

Dnes jste obdržel plaketu Bohumila Kulhánka za kulturní přínos pro Plzeň. Co chystáte teď?

“Pokud myslíte konkrétně dneska, tak už jsem vlastně na úprku do pražského divadla Broadway, kde jsme před měsícem odpremiérovali muzikál Casanova, který mimochodem uvádíme o prázdninách také na zámku v Hluboké nad Vltavou. Právě s touto původní verzí v režii Davida Codyho, člena plzeňské opery, odlétáme do Jižní Koreje na prestižní muzikálovou přehlídku. Jak známo, Soul je mým dalším domovským městem, kde už uvedli pět našich muzikálů. Tento festival se ale koná v Daegu, který je vzdálený od metropole asi 300 kilometrů.”

Kdo vás s Casanovou do Asie vlastně pozval?

“Jižní Korea je dneska mekkou světového muzikálu, každý chce uvádět svá díla v Soulu, kde běží nějakých pětasedmdesát muzikálů současně. Mě tentokrát oslovila překladatelka, Korejka žijící v Praze, se kterou dlouhodobě spolupracuji. Její původní představa byla, jestli nemám nějaký muzikál tak pro pět účinkujících. Žádný takový nemám, ale pozval jsem jí na Casanovu. Původně to vypadalo jako utopie, chvilku jsem i přemýšlel, zda by se tahle show nedala upravit tak, aby třeba pár lidí hrálo více postav. Nakonec to dopadlo tak, že jede celý soubor, je nás pětatřicet. Ale nejedeme na ´výlet´. Bude to hodně náročné – v pondělí odlétáme, středa, čtvrtek jsou zkoušky a pak nás čeká pět představení v sále pro 2500 lidí. Další pondělí se hned vracíme zpátky. K tomu připočtěte sedm hodin časového posunu, takže nás moc zábavy nečeká.”

Jak takovou událost vnímá soubor z Hluboké, kde vedle několika hvězd pražské muzikálové scény a českých operních domů účinkují i poloamatéři?

“Pro všechny to samozřejmě bude velká událost, která se někomu podaří třeba jenom jednou za život. Na jedné straně leží už ta atmosféra dálky, ale na druhé velká odpovědnost, protože jak už jsem říkal, v Koreji se všichni chtějí ukázat v tom nejlepším světle. Jsou tam ale velmi přátelští a otevření lidé, takže úspěch je téměř zaručen. Casanovu jsem věnoval herci a zakladateli divadla na Hluboké Zdeňkovi Piklovi k jeho loňským šedesátinám, takže doufám, že si v hlavní roli užije i tento ‘asijský kotel’.”

Přejeme vám mnoho úspěchů a pro ty, pro něž je to do korejského Daegu příliš daleko připomínáme, že se Casanova bude hrát během celých prázdnin opět na nádvoří zámku v Hluboké nad Vltavou.

Foto:

1) Vítězslav Sladký: Zdeňkovi Bartákovi blahopřeje starosta Jiří Strobach
2) Vítězslav Sladký: Moderátor Michal Jančařík zpovídá Zdeňka Bartáka
3) Korejský plakát k muzikálu Casanova
4) Josef Hrubý: Scéna z muzikálu Casanova