Aleš Valášek a Olivia Sieber, foto: Morris Mac Matzen

Jen nemnoho českých umělců se v posledním desetiletí prosadilo na zahraniční muzikálové scéně. K těm nejúspěšnějším bezesporu patří kostýmní výtvarník a scénograf Aleš Valášek, který již několik let velmi výrazně působí zejména na německých a rakouských scénách. Mimo jiné se pravidelně prosazuje ve dvou nejmodernějších muzikálových divadlech v německy mluvících zemích, tedy v Linci a Drážďanech.

Společně s Denise Obedekah (resident director, muzikál Hamilton v Hamburgu), foto: Morris Mac Matzen

Nyní úspěšný český výtvarník znovu zabodoval, když zvítězil se svými kostýmními návrhy k muzikálu „Dällebach Kari“ v kategorii Kostýmy a masky v Deutschen Musical Theater Preises 2023 (Ceny německého hudebního divadla) z produkce Thunerseespiele AG. Jeho spolupracovníky byli umělečtí maskéři Ronald Fahm a Olivia Sieber. Der Deutsche Musical Theater Preis jsou jednou z nejvýznamnějších divadelních cen v Německu a jedinými cenami za německy psané muzikály, které udělují akademici profesionálním uměleckým souborům. Německá hudební akademie každoročně nominuje vynikající německy psané hudební produkce v 16 kategoriích. Uděluje také čestnou cenu za dlouholeté mistrovství a Cenu Craiga Simmonse. Akce se letos konala v berlínském Theater des Westens, moderátorkou večera byla herečka a zpěvačka Katharine Mehrling. Během slavnostního ceremoniálu zazněly živé ukázky z nominovaných muzikálů. Na předávání cen nechyběla řada významných hostů z kultury, politiky i showbyznysu. O to větší radostí bylo, když během večera zaznělo v ostré konkurenci i jméno českého výtvarníka Aleše Valáška. Ten navrhl pro představení na 300 kostýmních návrhů mapujících tři dekády, během kterých se děj odehrává. Muzikál Dällebach Kari byl nominovaný celkem v 8 kategoriích, z nichž 4 vyhrál.

Foto: Morris Mac Matzen

Aleš Valášek získal inženýrský titul v oboru Architektura a urbanismus na Fakultě umění a architektury Technické Univerzity v Liberci u prof. J. Suchomela. Je absolventem magisterského oboru kostým a maska u prof. J. Zbořilové na DAMU. Dále studoval na London College of Fashion a v roce 2008 absolvoval studium scénografie na prestižním Motley Theatre Design Course v Londýně vedeném scénografkou A. Chitty. V roce 2009 se stal absolutním vítězem scénografického bienále Linbury Prize For Stage Design pořádaného londýnským Národním divadlem a Linbury Trust. . Je autorem výprav k desítkám inscenací, například pro Městské divadlo Brno – muzikály Zorro a Kvítek z Horroru  operu Kateřina z Redernu (Divadlo F. X. Šaldy, Liberec), inscenace Polská krev Carmen (Národní divadlo, Brno), pro kterou vytvořil dokonce originální látky a šperky nebo operetu Grófka Marica (Štátna opera Banská Bystrica). V roce 2010 vytvořil pro NDM Ostrava originální výpravu k muzikálu Marguerite autorů legendárních Les Misérables. V roce 2014 o Alešovi Valáškovi natočila H. Pinkavová dokument pro ČT s názvem Jít za svým snem. Od úspěšného debutu v Landestheater v rakouském Linci v roce 2018 se stále častěji objevuje jeho jméno v zahraničních inscenačních týmech. V současné době můžete jeho práce vidět v mnoha úspěšných inscenacích, například muzikálu Green Day’s American Idiot (DJKT Plzeň), operety Slečna vdova (Jihočeské divadlo), činohry Past na myši (Divadlo Antonína Dvořáka Příbram) nebo světoznámého muzikálu Pippin ve Státní operetě v Drážďanech. Mezi jeho poslední počiny patří návrhy kostýmů pro spektákl Linzer Klangwolke 23, který rakouské město Linec pořádá už od roku 1979.

Foto: Martin Valášek