Soubor baletu Divadla J. K. Tyla v Plzni přichází s mimořádným dramaturgickým počinem. Ve světové premiéře uvede taneční muzikál Freddie – The King of Queen mapující životní dráhu vůdčí postavy jedné z nejslavnějších rockových formací, skupiny Queen, Freddieho Mercuryho. Životní příběh této legendy 80.let zpracoval libretista, choreograf a režisér Libor Vaculík, autorem písňových textů je Václav Kopta. Premiéru má inscenace v Komorním divadle v sobotu 15. března. Libor Vaculík ji koncipoval na stejném principu jako svůj taneční muzikál o životě slavné šansoniérky ´Edith – vrabčák z předměstí´, která se v Plzni hraje s mimořádným ohlasem publika již čtrnáct let a spěje ke své 170. repríze. Nová inscenace o Freddiem Mercurym má být podle slov šéfa plzeňského baletu Jiřího Pokorného více taneční než Edith a i když je téma zpracováno podle stejného klíče, podobnost s ´vrabčákem´ je jen ve zvolené koncepci.

„Téma Queenů jsme do dramaturgického plánu zařadili záměrně, nic podobného se u nás dosud neobjevilo. Místo původně zamýšlených tanečních obrazů na hudbu Queenů jsme vytvořili tanečně-hudební drama zabývající se Freddieho životem. Podobně jako v Edith ztvárňují titulní postavu dva interpreti. Máme zpívajícího Freddieho a tančícího Freddieho, ale podobnost je to čistě náhodná. Tento příběh je stejně silný, ale o něčem docela jiném, vztahově jiný a vše se posunulo od doby Edith jinam také choreograficky. V Queenech je daleko více prostoru pro tancování, pro interní duety sólistů. K tomu nám dopomohla dokomponovaná hudba Petra Maláska, ale i současného estonského skladatele Arvo Pärta,“ vysvětluje šéf plzeňského baletu Jiří Pokorný. Hudebním východiskem pro inscenaci je tedy hudba skupiny Queen, Arvo Pärta a Jiřího Maláska.

Retrospektivně komponovaný příběh v úvodu přivede na scénu Mercuryho na samém sklonku jeho dnů, aby před jeho vnitřním zrakem odvinulo celý příběh právě končícího života. „Alfou a omegou pro mne bylo proniknout do Freddieho osobního života a důvěrně se ho zmocnit,“ zdůrazňuje Libor Vaculík. „Vycházím přitom hlavně z jeho vnitřních rozporů. Jeho dilemata se odvíjejí v mnoha rovinách a v různých etapách: vztah k rodičům versus snaha emancipovat se od svého zanzibarského původu, komplexy versus ambice. Jeho ujasňování si sexuální orientace – on lítá mezi chlapy a ženskými, byl jedním z prvních slavných oběti AIDS. Oficiálně se k tomu přiznal den před smrtí, předtím to čtyři roky tajil,“ říká Libor Vaculík.

Vznikly tak velké taneční a pěvecké příležitosti především pro představitele titulní role. Pěvecky Freddieho ztvární Michael Kluch, jeho tanečním protějškem bude Richard Ševčík. „Na Freddieho jsem se moc těšil, věděl jsem, že spolupráce s Liborem Vaculíkem bude skvělá po taneční i herecké stránce. Postihnout vedle té známé veřejné tváře také Freddieho odvrácenou, soukromou tvář, je náročný úkol. Není jednoduché tanečně vyjádřit uzavřenost – všechno je to o výrazu a o detailu,“ říká oceňovaný tanečník Richard Ševčík, který byl za roli Quasimoda v baletu Zvoník od Matky Boží ve Vaculíkově choreografii byl nominován na Cenu Thálie 2010. Pro Michaela Klucha je role Freddieho doslova šitá na míru. Je lídrem mezinárodně oceňované pražské revivalové skupiny Queenie, kterou jako dvacetiletý založil v r. 2006. Široký hlasový rozsah mu dovoluje zpívat písně v původních tóninách a technicky se přiblížit Mercurymu, do jehož podoby se úspěšně stylizuje. Na muzikálové scéně se etabloval jako Roger Davis v muzikálu Rent a jako Benedikt Berousek v Touze.
Průvodce dějem bude tentokrát Slečna „Kdo“ v podání zpěvačky, herečky, kytaristky a textařky Ivy Marešové, která má za sebou řadu muzikálových rolí. S Bárou Basikovou alternovala v Hybernii v titulní roli Vaculíkova muzikálu Lucrezia Borgia, s Lucií Bílou v muzikálu Němcová! Vystupovala mj. v muzikálech Excalibur, Obraz Doriana Graye. V dalších rolích vystupují Michaela Hosová, Petr Hos a Milan Maláč, Jarmila Dycková, Miroslav Hradil, Vojtěch Jansa, Petr Laštovka, Nerla Mrázová a Martina Diblíková, Pavel Tručka, Mratin Šinták a Hana Čakarmišová.
Scénu vytvořil Martin Černý, návrhy kostýmů Roman Šolc.

„Uvedením Queenů myslíme již na Nové divadlo, kam se bude tato inscenace přesouvat. Byli bychom rádi, aby se Queeni stali novým impulsem pro dramaturgii divadla a také pro publikum. Aby lidé našli v Novém divadle známé tváře a současně novou, originální inscenaci, která načrtne linii, po níž by se mohla další představní v nové budově ubírat,“ vysvětluje Jiří Pokorný. A fanoušci Edith, která je pro Plzeňany doslova kultovním představením, o šansoniérku s novou premiérou nepřijdou. Freddie se bude se svou starší sestrou na plzeňské scéně stále potkávat. „Edith zůstává na repertoáru divadla, čekají nás s ní zájezdy a v programu naší scény se jistě ještě mnohokrát objeví,“ říká Jiří Pokorný.

Foto: Pavel Křivánek