První oficiální ročník festivalu muzikálových nadějí Na scénu! odstartoval v úterý 19. června v Plzni výbornou inscenací hudební komedie Tajný deník Adriana Molea Divadla na Orlí brněnské JAMU.
Svěží retro muzikálovou komedii podle knihy Sue Townsendové napsal herec, básník a dramatik Miroslav Hanuš. Stejné dílo momentálně krom Divadla na Orlí s velkým úspěchem hraje i pražské Divadlo v Dlouhé, které s ním vyhrálo letošní Grand Festival smíchu v Pardubicích. Viděl jsem obě inscenace. A podle mě je ta brněnská ještě lepší!
Tajný deník Adriana Molea byl původně rozhlasovou hrou. Premiérově byla odvysílána na Nový rok v roce 1982. Pak dílo získalo knižní podobu. Je sondou puberťáka, který se rozhodl, že se stane intelektuálem. Kniha se trefila do černého, a do roka se prodalo přes milion výtisků. Po letech se v Británii objevilo opět „zábavné čtení“. Koneckonců, kdo z nás si někdy nepsal deník? Adrian Mole, kterému je právě 13 a ¾, si zaznamenává všechno, co se kolem něj děje. Nyní však prochází těmi nejtěžšími okamžiky ve svém dosavadním životě – dětství mizí v dáli, hormony se bouří, rodiče se rozvádějí a navíc má problémy s pletí. Ještěže jsou na světě prsaté spolužačky! Kořením je pak spousta dobových hitů osmdesátých let opatřených zcela původními českými písňovými texty.
Brněnští „Jamáci“ předvedli neskutečně dynamickou a svěží inscenaci, která se pro teenagery hodí ještě daleko lépe, než pro vyspělé herce. Pod vedením muzikálově zkušeného režiséra Martina Packa studenti předvedli krásnou plejádu rozličných charakterů, ať už se jednalo o vlnou nezaměstnanosti zdeptaného Georga Molea, sexuálně neukojenou Paulinu Moleovou, svérázného levičáckého seniora Berta či konzervativní Babičku. A pak je zde samozřejmě titulní hrdina – klasický puberťák, který tak nějak vybočuje z řady. A také první, druhé a třetí lásky, které nás burcují k podivným činům, anebo jen odvádí z manželské nudy. Vše doplňují vtipně otextované písně Sweet, Bee Gees, Uriah Heep či Roda Stewarta, zazpívané mladými adepty muzikálového herectví opravdu skvěle. Výborný dojem z představení umocnila živá kapela vedená Tomášem Küfhaberem.
V obsazení není slabého místa. Všichni vystupující řádí jako o život, jeviště i písničky si neskutečně užívají. Mám-li z obsazení pár účinkujících vypíchnout, pak určitě Libora Matouše v titulní roli, který outsidera Adriana hraje jako lehkého podivína, ovšem nijak nepřehrává, nepitvoří se. Jen komentuje svoje duševní rozpoložení, s nadhledem a typickým britským humorem. Výborní byli i Filip Biró (Otec) a Svetlana Hruškociová, naprosto neodolatelná Adrianova matka, ze které tryskala energie a sex-appeal až do poslední řady hlediště. Nebo pohybově i pěvecky strhující pár „důchodců“ v nastudování Tadeáše Horehledě a Elišky Machačové.
Krom režiséra se na představení jistě podílelo i pedagogické vedení Stanislava Slováka (předního herce a režiséra MDB) a dalších vyučujících. Vzniklo velmi povedené představení, které dává naději, že se v Brně rodí další povedený ročník muzikálových nadějí. Ostatně, s některými z vystupujících se už brzy potkáme v inscenacích Městského divadla Brno i Divadla J.K. Tyla v Plzni.
TAJNÝ DENÍK ADRIANA MOLEA
Autorka literární předlohy: Sue Townsend
Dramatizace: Miroslav Hanuš
Režie a choreografie: Martin Pacek
Dramaturgie: Miroslav Ondra
Scénografie: Dominika Hanzlíková
Kostýmy: Adéla Vajdíková
Osoby a obsazení
Adrian Mole: Libor Matouš
George Mole: Filip Biró
Babička: Eliška Machačová
Paní Lucasová: Klára Jelínková
Pauline Moleová: Simona Fedorková / Svetlana Hruškociová
Bert Baxter: Tadeáš Horehleď
Pan Lucas: Patrik Földeši
Pandora: Alžběta Trembecká / Stanislava Hajduková
Nigel: Lukáš Hlavatý
Barry Kent: Lukáš Hlavatý
Rodina Singhových: kapela