Netradiční koncert připravila pro své posluchače Plzeňská filharmonie. Vedle melodií Johannesa Brahmse zazní i cimbálová muzika. A to ve čtvrtek 21. ledna od 19 hodin. Posluchači se mohou těšit na Uherský tanec č. 1 a č. G5 Johannesa Brahmse, na atraktivní Rumunské lidové tance B. Bartóka a na Moravskou rapsodii Tomáše Ille. Filharmonici hrají pod taktovkou svého šéfdirigenta Tomáše Braunera.
Po přestávce už bude Měšťanská beseda patřit Cimbálové muzice Milana Broučka. „Cimbálová muzika je tradičním seskupení muzikantů patřícím především do oblasti folklóru. Dnes ovšem tyto soubory hrají mnohem širší repertoár od lidových písní a tanců přes úpravy vážné hudby až k populárním skladbám. Složení takovýchto kapel bývá různé, obligátním nástrojem je samozřejmě cimbál, jenž doprovází melodii hrou akordů a někdy se představí i sólově. Melodické posty obstarávají primáš (prim), tedy první houslista a vedoucí muziky v jedné osobě, jenž vede melodii písně a zdobí ji vyhrávkami (tzv. ciframi). Tercáš (terc) má na starosti druhý hlas posazený nejčastěji o tercii níže. Muziku tvrdí “basák“, který vytváří basový základ pro harmonický doprovod a odpovídá také za rytmus. V cimbálovce se mohou uplatnit další nástroje smyčcové, dechové (typickým bývá klarinet) i jiné,“ charakterizuje muzikoložka Lenka Bočanová.
Cimbálová muzika pod vedením Milana Broučka se zaměřuje především na moravský, slovenský a maďarský folklór, doplněný cikánskými rytmy. Kapela nabízí také klasický plesový repertoár a výjimkou nejsou ani české, slovenské a zahraniční hity. Členové muziky jsou profesionální hudebníci s praxí v předních českých orchestrech a folklórních souborech.
Milan Brouček – prim je absolventem plzeňské konzervatoře v oboru hra na housle a studoval zde také zpěv. Hře na nástroj se začal věnovat již v pěti letech, prošel řadou folklórních souborů (např. Usměváček, Úsměv a další) a různými orchestry (DJKT, Česká komorní filharmonie). V současné době je členem Plzeňské filharmonie a primášem kapel “Gili Romani” a “Cimbálová muzika Milana Broučka”. Rád experimentuje s hudebními styly a v jeho hlavě se stále rodí další nápady.
Ondřej Pustějovský – terc, rodák z Ostravy začal hrát na housle ve čtyřech letech pod vedením svých rodičů, členů Cimbálové muziky Lipka. Poté, co se rodina přestěhovala do jižních Čech, navštěvoval ZUŠ a později konzervatoř v Českých Budějovicích; své vzdělání zakončil absolvováním AMU v Praze. Od dětství získával přední ocenění na houslových soutěžích (mj. Kocianova houslová soutěž, Prague Junior Note); je laureátem Soutěžní přehlídky konzervatoří v Teplicích a Soutěže Nadace B. Martinů v Praze. Od roku 2008 je členem Doležalova kvarteta v Praze, které se stalo laureátem již dvou mezinárodních soutěží. V letech 2012 – 2015 byl vedoucím skupiny II. houslí v Plzeňské filharmonii.
Michal Vostrý – viola, pochází z Plzně. Svůj přechod ke svému současnému nástroji popisuje takto: „ Původně houslista, pro nadstandardně vysoké IQ a obrovský talent povýšen na violistu.“ Během studií na Farmaceutické fakultě v Hradci Králové působil v Hradecké cimbálové muzice, v současné době je členem Plzeňského MLSu – malého lidového souboru.
Vojtěch Masnica – kontrabas, absolvoval hudební gymnázium a Pražskou konzervatoř. V současné době je posluchačem HAMU ve třídě Radomíra Žaluda. Od roku 2012 působí v Pražské komorní filharmonii (nyní PKF – Prague Philharmonia), od roku 2015 zastává post vedoucího kontrabasové skupiny Plzeňské filharmonie.
Vlaďka Křenková – cimbál, pochází z Ostravska. Je absolventkou Konzervatoře P. J. Vejvanovského v Kroměříži ve hře na klavír a na cimbál. V minulosti působila Souboru lidových písní a tanců v Novém Jičíně, nyní soukromě vyučuje. Je zakladatelkou soukromé hudební školy v Praze a hudebně-lektorského webového portálu.
Anton Masnica – akordeon, pochází z Čadce na Slovensku. Absolvoval Odbornou ladičskou školu a Konzervatoř pro zrakově postiženou mládež (ve hře na kontrabas a na akordeon). Vyučoval na Hudební škole hlavního města Prahy a na Gymnáziu Jana Nerudy. Nyní působí na Konzervatoři Jana Deyla a zastává funkci ředitele ZUŠ Čerčany. Aktivně se věnuje hře na akordeon a kontrabas, jako člen žánrově různých orchestrů a souborů procestoval téměř celou Evropu.
Foto: Archiv Cimbálové muziky Mikana Broučka