Opereta Bratránek z Batávie německého hudebního skladatele Eduarda Künnekeho se od děl vídeňských klasiků tohoto žánru přece jen v něčem výrazně odlišuje – nevystupuje v ní sbor, ale pouze deset (původně devět) sólistů. Nyní Bratránka uvede ve zbrusu nové osobité úpravě dramaturga Tomáše Vůjtka soubor opereta / muzikál Národního divadla moravskoslezského v Ostravě na scéně Divadla Jiřího Myrona.

Eduard Künneke se narodil v kupecké rodině 27. ledna 1885 v městečku Emmerich. Už jako gymnazista se věnoval hudbě a začal komponovat, následně nastoupil na studia hudební vědy a literatury na berlínské univerzitě a současně studoval na Hudební akademii u slavného skladatele Maxe Brucha. Po vystudování univerzity vyučoval hudbu, doprovázel různé zpěváky coby klavírista a vedl pěvecký spolek v Postdamu. V té době také dokončil své první významnější jevištní dílo, operu Žena z mramoru, kterou přijalo pražské Německé divadlo, ale nakonec jí neprovedlo. Zadařilo se mu v roce 1909, kdy Dvorní divadlo v Mannheimu uvedlo jeho komickou operu Robinův konec. Künneke skládal, dirigoval v různých německých divadlech, vedl jednu z gramofonových firem a během 1. světové války byl hornistou pěchotního pluku. Vstupenkou do světa operety bylo jeho hudební nastudování Domu u tří děvčátek, operety složené z melodií Franze Schuberta. Tehdy nadějný operní komponista začal psát operety – Vesnici bez zvonu, Miláčka, Když se láska probudí a konečně pak svoje neznámější dílo, intimně laděného Bratránka z Batávie, jenž měl premiéru 15. dubna 1921. Ač je opereta zkomponovaná jen pro devět zpěváků a orchestr, nepostrádá základní operetní obsazení (hlavní, mladokomický a starokomický pár) ani velká hudební finále. Libreto napsali Herman Haller a Rideamus pod názvem Der Vetter aus Dingsda, zatímco v Čechách připlouvá onen Neznámý z Batávie na Jávě.

Děj Bratránka z Batávie se původně odehrával v Holandsku, ale nová ostravská inscenace příběh posouvá do idylických časů první republiky. Režie se ujal herec a režisér Tomáš Jirman, který také rád přichází s novými nápady: „Jen se snažíme s dramaturgem Tomášem Vůjtkem najít co nejvíc spojitostí mezi oním nijak komplikovaným příběhem lásky a naším suchozemsky praktickým vztahem ke všemu, co je neznámé a ‚s modravých dálek voláním‘ spojené. Děj se tedy neodehrává v Holandsku, jak nám libreto původně určilo, ale v naší známé české kotlině. Tak trochu si pohráváme s projevy vlastenectví a vlastenčení. Ale troufám si tvrdit, že to všechno je přítomno v samotném ději, nic násilného tam cpát nechceme,“ dodává Jirman.

„Zápletka není složitá: Evžen Zahradník je nápadník k pohledání, jenže srdce slečny Julie je již sedm let zadané. Ten, který jí přísahal city nejpevnější a slíbil věrnost nejvěrnější, ale odplul do dalekých dálek. Možná se i vrátil – ale nikdo neví, jestli to je Alois, nebo Vendelín. Kdoví, jak to všechno dopadne. Záleží jen, čemu chcete věřit,“ přibližuje inscenaci dramaturg Tomáš Vůjtek.

Eduard Künneke: BRATRÁNEK Z BATÁVIE

Režie: Tomáš Jirman
Hudební nastudování: Karol Kevický
Dirigenti: Karol Kevický, Jakub Žídek
Choreografie: Jana Hanušová-Vašáková
Scéna: David Bazika
Kostýmy: Lucie Loosová
Dramaturgie, překlad a úprava: Tomáš Vůjtek

Osoby a obsazení:

Josef Kozelka (strýček): Jan Drahovzal / Václav Morys
Božena Kozelková (teta): Janka Hoštáková / Eva Zbrožková
Julie (jejich schovanka): Martina Šnytová / Jana Doležílková
Evžen Zahradník: Roman Harok / Jaroslav Rusnák
JUDr. Zahradník: Josef Novák-Wajda
Manča: Lada Bělašková, Jana Kurečková, Denisa Žídková
Václav: Pavel Liška, Marcel Školout
Karel: Libor Olma, Miroslav Urbánek ml.
I. neznámý (Alois): Peter Svetlík, Josef Moravec
II. neznámý (Vendelín): Josef Lekeš, Roman Žiška

Premiéra 1. října 2014 v Divadle Jiřího Myrona

Foto: Martin Popelář, NDM Ostrava