Foto: Musicalsommer Fulda, muzikál Medicus

 

Pokud se jen trošku zajímáte o muzikálové dění ve světě, město Fulda pro vás jistě nebude pojmem neznámým. Právě tam, v srdci spolkové země Hessensko, se totiž v rámci každoročního muzikálového léta (Musicalsommer Fulda) sjíždí příznivci tohoto žánru z blízka i z daleka. Fulda právem patří mezi vysoce oceňované muzikálové scény, jejím obrovským plusem zůstává ovšem to, že si tady diváci přijdou na své v létě, v době, kdy má většina divadel prázdniny. Každopádně, i pokud německou scénu nijak důsledně nesledujete, určitě vám něco řeknou muzikály Dennise Martina. Papežka a Ostrov pokladů, které uvedlo Městské divadlo Brno v premiérách v letech 2012 a 2015, právě ve spolupráci s agenturou Spotlight Musicals sídlící ve Fuldě. Fakticky se stejný koncept ve stejné režijní úpravě objevil na české i německé scéně. Což se pro tuzemská divadla dá považovat za velký úspěch, v případě MdB však mluvíme  již o jakémsi standardu, spolupráce se zahraničními scénami tady totiž není žádnou výjimkou.

Ale abych se ještě trošku vrátila k Fuldě samotné. Velice zvláštní fakt je ten, že po celém Německu funguje rozsáhlá síť Stage Entertainment, která vlastní monopol v uvádění muzikálů, jejich divadlo najdete skoro v každém větším městě, jen Frankfurtu nad Mohanem se to stále nějak vyhýbá. Když chcete v okolí Frankfurtu na muzikál, musíte navštívit nějakou z hostujících produkcí, zkusit English Theatre nebo popojet kousek dál, třeba právě do Fuldy. Společnost Spotlight Musicals tam funguje od roku 2003 a specializuje se na historické muzikály, které pak ve Fuldě každé léto uvádí. Hudební skladatel Dennis Martin stál u vzniku společnosti a je i jejím obchodním ředitelem, společně s Peterem Scholzem. Kromě Papežky (Die Päpstin) a Ostrova Pokladů (Die Schatzinsel) se uváděla také díla Elisabeth – Legende einer Heiligen, Kolpings Traum, Bonifatius, Friedrich – Mythos und Tragödie a v neposlední řadě nejnovější titul Der Medicus. Ten se úspěšně hrál poslední dvě sezóny a v té následující se na něj můžeme těšit opět.

Medicus přesně zapadá do konceptu historických muzikálů. Není lehký úkol zobrazit mnohdy složitou historickou látku na jevišti tak, aby byla jasná, pochopitelná, a zároveň neztratila na atraktivitě. Ve Fuldě tohle ale umí, což Medicus jedině potvrdil. Muzikál byl napsán na motivy knihy Noaha Gordona Ranhojič (1986), která vyšla ve 42 zemích a je známá i ze stejnojmenného zfilmování z roku 2013. Hlavní hrdina, Rob Cole, vypráví svému synu Samuelovi svůj životní příběh. Tím začíná vlastní děj muzikálu, odehrávající se na počátku 11. století v Anglii. Žije tam malý chlapec – Rob Cole, který má nevídaný dar – pouhým dotekem umí vycítit přicházející smrt. V dětství takhle uvidí odejít svou matku a když se ho pak jako sirotka ujme kočovný branýř (léčitel), získá u něj cenné zkušenosti a má příležitost svého daru využít. Brzo mu to ale nestačí, touží po vědomostech, touží po tom, vyléčit záhadnou „postranní nemoc“, tu, která mu kdysi vzala matku. Rozhodne se jít studovat medicínu k největšímu lékaři té doby, Ibn Sínovi, do Isfahanu v Persii. Cestou se seznámí s mladou pohlednou skotkou, Mary Cullen, do které se hned zamiluje, jejich cesty se ovšem brzy rozdělí. Ta jeho rozhodně není jednoduchá. Dostane se k Ibn Sínovi, učí se lékařem, získává cenné zkušenosti a dostává se blíž a blíž k svým cílům. Brzo se stane i blízkým důvěrníkem Šáha. Protože je ale křesťanem, kterého by kvůli jeho víře zabili, musí se převlékat a vydávat za žida. Jeho pravou identitu se nikdo nesmí dozvědět, což ho dostane až do ohrožení života…

Foto: Musicalsommer Fulda, muzikál Medicus

Knihu jsem zatím nečetla, znám pouze film z roku 2012. Nemůžu proto soudit, jak moc se muzikálová adaptace odlišuje od své předlohy – jedno ale můžu tvrdit s naprostou jistotou – povedlo se udělat dílo, které funguje samostatně, bez toho, aniž by člověk musel znát předlohu. Podobně jako v případě Papežky se kreativnímu týmu podařilo vytvořit silný příběh, velice poutavě vyprávěný, podložený skvělou hudbou, v níž se rukopis Dennise Martina prostě nezapře (kdo viděl jeho jiná díla, jistě pochopí). A je pravda, že po zhlédnutí tohoto muzikálu nejeden divák ucítí potřebu si původní knížku přečíst.

Hudebně je Medicus velmi atraktivní, najdete tam živější energické písně i pomalejší balady, v druhé části se v hudbě objevují i orientální náměty. Většina písní je taky určena k tomu, aby fungovaly samostatně. Zmíním např. tesklivý song Kilmarnock, který Sabrina Weckerlin, původní představitelka Mary Cullen, zpívá na každém svém koncertu, odhodlání plnou Das ist mein Weg nebo romantický duet Wenn die Sterne mit uns sind. Melodie jsou nádherné a děj dokonale podkreslují. Zaručeně vám při odchodu některá z nich bude znít v hlavě. Jediný problém může nastat, pokud znáte dřívější muzikály Dennise Martina. Pak totiž ta melodie, kterou si po cestě domů budete zpívat, nemusí být zrovna z Medicuse. Jediné hudební minus bych přiřkla absenci živého orchestru, na druhou stranu musím ale konstatovat, že po zvukové stránce tím muzikál nijak výrazně netrpí – velká pochvala k zvukařům.

Scénu vytvořil Christoph Weyers, který pravidelně spolupracuje i s brněnským Městským divadlem. Na nepříliš velké scéně dokáže kouzlit. Náročná výprava, která nás okamžikem přemisťuje z chudého anglického příbytku, přes lidmi přeplněné tržnice až do daleké Persie, do ulic města Isfahanu či paláce perského šáha. To všechno doplněno o skvělé projekce připraví divákům opravdu nevšední zážitek. Kostýmy Ulrike Kremer pouze doplňují skvěle nahozený koncept.

Kromě několika skvělých sólistů, kteří na německé muzikálové scéně mají své jméno, můžete na scéně vidět dalších více než 30 umělců. Taneční scény jsou nápadité a poutavé, nejvíc ovšem zaujme závěrečný šachový tanec. Šachová hra je vlastně takovým leitmotivem celého muzikálu. Na konci všechny figurky ožijí a v paláci šáha se strhne bitva doslova na život a na smrt. Neskutečná podívaná!

Abych se ale konečně dostala k tomu, na co spousta lidí většinou čeká – k obsazení hlavních rolí. Jako Rob Cole se v mnou zhlédnutém představení představil Friedrich Rau, který stejnou roli hrál i předchozí léto a ve Fuldě se neobjevil poprvé (hlavní roli hrál i v předchozím muzikálu Ostrov pokladů). V postavě Roba Colea se snoubí obdivuhodné odhodlání, odvaha, vytrvalost a lidská dobrota. A i když mu osud staví do cesty neustálé překážky, snaží se všechny překonat a dosáhnout svého cíle – léčit nemocné. Friedrich Rau je dokonalým představitelem této role. Je sympatickým mladým mužem, kterému jeho odhodlání prostě musíte věřit. Písničky Das ist mein Weg nebo Ich muss es tun to jen podtrhují. Nehledě na to, že má na poslech velice příjemný hlas. Trošku zklamání připravila naopak představitelka hlavní ženské role, Mary Cullen, Larisssa Windegger. Hlasově jistá, ale herecky spíš kostrbatá, vysoká a celkem drsná. K Rauovi by do páru pasovala trošku něžnější a ženštější polovička. Nehledě na to, že její postava je holka, která touží po domově, které se stýská po Irsku, dívka skromná a obyčejná. Windegger působila trošku jako pěst na oko. Jako omluva jí ovšem slouží to, že tuto roli běžně nehraje, ani jako druhé obsazení. Do představení musela naskočit, protože hlavní představitelka, Johanna Zett, náhle vypadla. Za to jí přísluší velký obdiv, protože až na špatnou typovou volbu jí vlastně moc vytknout nemůžu. A taky je pravda, že vyrovnat se Sabrině Weckerlin, která stejnou roli hrála předchozí rok, je nadlidský úkol a nemožné očekávání.

Foto: Musicalsommer Fulda, muzikál Medicus

V dalších rolích se představil Reinhard Brussmann jako Ibn Sina, charismatický, moudrý starý muž, ke kterému Rob vzhlíží jako k otci. Je to srdečný člověk, ze kterého čiší upřímnost, důvěra, obdiv ke svým žákům a pokora ke své práci. Za zmínku stojí i Christian Schöne v roli Karima, nejdříve blízkého Robova přítele, který se k němu ovšem otočí zády, když se stane šáhem. Jeho přeměna z milého kluka na vysoko postaveného panovníka, ovládaného majetkem je skvělá. A píseň Ala Schah patří právem k vrcholům představení. I Dorothea Maria Miller v drobné roli Robovy matky dostane prostor ukázat svůj nádherný hlas, když je jí svěřena jedna z nejkrásnějších balad muzikálu Verliert den Glauben nicht.

Příběh Medicuse by nemohl být aktuálnější. Ukazuje stinné stránky našich dějin, náboženskou nesnášenlivost, která ve světě panuje bohužel i dnes, zároveň je ale plný lásky, velkých snů, ponaučení a odvahy. Fulda si udělala v oblasti muzikálů světové jméno, dávno není jen skrytým místem v srdci Hessenska. Příští rok se tam Medicus vrací opět – tentokrát i s Papežkou a Ostrovem pokladů, takže můžete všechny nejpovedenější kusy posledních let vidět hezky na jednom místě. Medicus je opět Friedrich Rau, jako Papežka se vrací Sabrina Weckerlin. Může to znít lákavěji?

Nejen ve Fuldě se pro Medicuse ale otevírají dvířka. Má před sebou hostování v severoněmeckém Hamelnu i v bavorském Mnichově. Teď se nabízí j en otázka – když se spolupráce Městského divadla a Fuldy už několikrát osvědčila, dočkáme se Ranhojiče i v Brně?

Foto: Musicalsommer Fulda, muzikál Medicus