Musicalfest Vídeň 2016

Musicalfest Vídeň 2016

Každé divadlo zahajuje svou sezónu jinak. V případě Vereinigten Bühnen Wien (VBW) si už jeho příznivci zvykli na každoroční Musicalfest. Rok co rok přitáhne tato událost více a více lidí, mladé, starší, rodiny s dětmi, i ty, které zajímá divadelní zákulisí nebo se prostě jen chtějí dostat blíž ke svým idolům. V sobotu 24. září to na prostranství před Raimundtheater opět ožilo. Letošní ročník festivalu se nesl ve znamení obnovené premiéry Evity a chystaného Schikanedera, což bylo slyšet na venkovním podiu i na jevišti divadla samotného.

Program této slavnosti je vždy nachystán tak, aby si každý přišel na své a měl možnost stihnout takřka všechno. A třeba i vícekrát. Každou hodinu se tak opakovalo venkovní vystoupení čtyř umělců, jenž mají nejen pro vídeňské publikum velmi zvučná jména. Konkrétně to letos byli Oedo Kuipers, který se stal místním miláčkem díky své titulní roli v muzikálu Mozart!, stálice Drew Sarich a Ana Milva Gomes a v neposlední řadě Marjan Shaki, která se po mateřské pauze vrátila na prkna, co znamenají svět, v titulní roli Evity. Návrat je to sice krátký (hraje roli jen do 14. října), zato po všech stránkách fenomenální. Ale nepředbíhejme. Venku zaznělo několik písní z Evity (už titulní píseň Wein nicht um mich Argentinien v podání Marjan Shaki dala tušit, že se večer v divadle máme na co těšit), Mozarta, Tanz der Vampire, dokonce jsme se dočkali i duetu z muzikálu Elisabeth, a sice písně Wenn ich tanzen will v podání Oeda Kuiperse a Any Milvy Gomes. Velice nečekané obsazení, o to příjemnější poslech. Obzvlášť  Oedo Kuipers hlasově do písně perfektně seděl a i když si ho spousta lidí spíše představí v Elisabeth v roli korunního prince Rudolfa, myslím, že parádní role Smrti na něj jednou čeká. Bude to ještě chvilku trvat, Mark Seibert je zatím pořád v perfektní kondici. Paralelně s tímto zajímavým vystoupením se v budově Raimundtheater tvořily dlouhé fronty lidí, kteří chtěli proniknout do sálu a na vlastní oči vidět ukázky z připravované premiéry muzikálu Schikaneder. Toto vystoupení také proběhlo hned třikrát, aby se dostalo úplně na každého. Diváci měli možnost slyšet tři písně, a to ústřední duet Träum groß Marka Seiberta a Milici Jovanovic, který nutno podotknout v jevištní podobě dostává ještě více šmrncu a vtipu než v oficiálně vydané videonahrávce (možno vyhledat na youtube) a poté sborová čísla Irgenwas passiert a finále prvního dějství. Už z těchto krátkých ukázek šlo poznat, že se bude jednat o klasičtější dílo. Příznivci moderního hudebního zpracování se starším námětem, jako byli například veleúspěšný Mozart! nebo Elisabeth, budou zklamáni. Inspirace Mozartovou hudbou je totiž více než slyšitelná. Ocitáme se v osmnáctém století se vším všudy. Milovníci operet budou nadšení, ti, co klasickou hudbu nevyhledávají, už méně.  Nicméně, pořád se jedná jen o pár ukázek, na to, jak bude celé dílo vypadat, si musíme ještě pár dní počkat.

Zatímco ti pohodlnější si vychutnávali vystoupení svých oblíbenců, případně je odchytávali na společné fotky a podpisy, k čemuž bylo ten den mnoho příležitostí, v divadle samotném byla pro ty akčnější připravena spousta atrakcí. Od ukázky práce maskérek a líčení dětí, bleší trh, kde byly k sehnání suvenýry z dřívějších vídeňských produkcí, přes zkoušku originálních kostýmů (ten den jste v divadle potkali hned několik Elisabeth!) až po taneční a pěvecký workshop, probíhající ve zkušebnách divadla. Kdo chtěl, mohl si na vlastní kůži zažít, jak takový muzikál vzniká, mohl si vyzkoušet, jak se jeho oblíbený herec při zkoušení cítí. Všechna stanoviště sklidila nevídaný úspěch. A já jen můžu říct, že jedno odpoledne je příliš krátké na to, aby člověk stihnul projít úplně všechno, co divadlo nabízí. Rozhodně se jednalo o slunečné odpoledne plné intenzivních hudebních zážitků. A pokud vám to čas dovolí, vyrazte příští rok taky! Ta cesta do Vídně za to stojí.

Musicalfest Vídeň 2016

Musicalfest Vídeň 2016

A vůbec, vždyť takové odpoledne můžete nakonec završit ještě v divadle, jako jsme to udělali my. V Ronacheru byla na programu Evita. Recenzi na ni jsme zveřejnili již loni v dubnu, přes léto dostala inscenace ovšem svěží vítr v podobě téměř kompletně obnoveného obsazení, což jsme si nemohli nechat ujít! Pár známých tváří sice zůstalo, změna obsazení titulní hrdinky je ovšem více než znatelná. V dubnu jsem psala o tom, že Katharine Merhling bohužel není ta správná osobnost, kterou Evita potřebuje, a že i když se snaží, zůstává ve stínu svého protivníka Che, který ji s přehledem a lehkostí válcuje. To jsem ale netušila, že již brzy přijde ona, Marjan Shaki. Teda vlastně Eva Peron. Tahle křehká žena, která ve svých pětatřiceti letech vypadá tak, že by si z fleku mohla znovu střihnout Sarah v Plese upírů, a nikdo by jí nevyčítal, že je na roli „moc stará“, ovládla celé divadlo. Jako královna přišla a jako královna odešla. Byla uvěřitelná od mladé naivní Evy, přes první dámu Argentiny až po umírající ženu. Nejen argentinský lid ale i celé publikum jí patřilo, dýchalo s ní a milovalo ji. Marjan Shaki totiž Evitu nehrála, ona jí byla. O jejím zpěvu nemusí být ani řeč. S lehkostí zpívala obtížné party a nutno říct, že společně s Drew Sarichem (Che) předvedli herecký a pěvecký koncert. Byl to vyrovnaný souboj, kdy ani jeden toho druhého neutlačoval a nesnažil se nad ním vyhrát, právě naopak – společně byli nejsilnější. Marjan Shaki se na divadelní prkna po mateřské pauze vrátila pouze na chvíli, zato ale se vší parádou. Jediným negativem na celé této skutečnosti je, že už 14. října odehraje své poslední představení. VBW se totiž rozhodlo pro velmi zajímavý tah, a to nechat během podzimu vystřídat v titulní roli hned tři herečky. Po Marjan Shaki štafetu do konce listopadu převezme Bettina Mönch a na prosinec se do Ronacher Theater vrátí původní Evita, Katharine Mehrling. Dalšími novými tvářemi v představení jsou Felix Martin jako Peron a Sasha di Capri v roli Magaldiho. Oba předvedli na Vídeň standartní a očekávaný výkon, do svých rolí jsou vybráni typově i pěvecky velice dobře. Kdo ale velmi zaujal, byla Sina Pirouzi jako Peronova milenka. Roli nastudovala pouze jako understudy, přesto dokázala na velmi malém prostoru ukázat svůj potenciál a krásný hlas. Zajímavý je fakt, že kromě této role nastudovala i titulní roli Evity a dá se očekávat, že teprve v této úloze bude moci svůj talent předvést naplno.

Zatímco v Ronacheru sklízí obnovená Evita večer co večer standing ovation a kritici i diváci nešetří chválou na nové představitele, v Raimundtheater se zatím všechno chystá na světovou premiéru muzikálu Schikaneder. Příběh o jednom z největších divadelníků osmnáctého století, o velké lásce plné vzestupů a pádů mezi ním a jeho ženou Eleonore a taky o tom, že moc nechybělo, a jedno z největších děl klasické hudby – Mozartova opera Kouzelná flétna – vůbec nemuselo vzniknout, láká především na velká jména. A to nemluvím jen o již zmiňovaném Marku Seibertovi a Milici Jovanovic, kteří se zhostí hlavních úloh, ale mimo jiné i o autoru hudby, Stephenu Schwartzovi, autorovi světoznámého muzikálu Wicked nebo režiséru Siru Trevoru Nunnovi. Pod německým překladem není podepsán nikdo menší než Michael Kunze. Podle prvních ukázek to vypadá, že se ve Vídni zase budou dít velké věci. Ale jestli tomu tak opravdu bude, zjistíme již za pár dní. Slavnostní premiéra je naplánována na 30. září a my do Vídně vyrazíme hned příští týden!

Musicalfest Vídeň 2016

Musicalfest Vídeň 2016

 

Foto: Vladimíra Holišová a Vereinigten Bühnen Wien