Již v pátek 30. května 2025 se diváci mohou těšit na premiéru světového muzikálového hitu SIX v Divadle Hybernia. Kombinace popového koncertu a muzikálu přichází do Prahy ve spolupráci s plzeňským Divadlem J. K. Tyla, které jako teprve třetí na světě dostalo svolení muzikál uvést ve vlastní inscenační podobě, domluvený je zatím jen limitovaný počet představení.

Muzikál Tobyho Marlowa a Lucy Moss, tehdejších vysokoškolských studentů měl světovou premiéru v roce 2017 na divadelním festivalu Edinburgh Fringe, největšího divadelního festivalu na světě, který jen v roce 2024 prodal více než 2,6 milionu lístků a obsahoval 3 746 odlišných inscenací. Po uvedení se stal muzikál světovým hitem, kromě představení v londýnském West Endu a na Broadwayi se nastudování dočkal také v Torontu, Soulu nebo v Sydney, proběhlo rovněž několik zájezdových turné.
Autoři muzikálu přibližují osudy šesti královen, manželek Jindřicha VIII. naprosto novým způsobem. „Na legendární anglické královny nahlížejí jako na popové superstar. Skutečné historické postavy se během fiktivního koncertního souboje svěřují se svými reálnými životními úděly, zcela současná forma zpracování ale jejich osudy přibližuje dnešním, především mladým divákům,“ říká dramaturg muzikálu SIX Pavel Bár. Hudební stránka díla je naopak inspirována současnými hudebními hvězdami, královnami popu posledních desetiletí, například Adele, Sia či Celine Dion jsou vzorem pro výstupy Jany Seymourové, Kateřina Howardová naopak připomíná Arianu Grande a Britney Spears.
Muzikál zazní v překladu Lumíra Olšovského, šéfa muzikálu DJKT a Pavla Bára, dramaturga souboru. O případném uvedení muzikálu v Praze v původním znění však zatím neuvažovali. „Za prvé máme licenci jen na českou verzi a museli bychom o možnosti uvádět muzikál i v angličtině jednat. Jak znám Pavla Bára a jeho vyjednávací schopnosti, tak by se mu to nakonec asi podařilo. Možná to je hezká inspirace a můžeme o tom do budoucna uvažovat, ale nejdříve se pokusíme přinést muzikál českému publiku a myslím, že si to zaslouží.“

Lumír Olšovský a Pavel Bár se překladu muzikálů věnují dlouhodobě, diváci mohou například znát jejich překlad muzikálů Něco shnilého! (2021) a Company (Přátelé) (2024). „Mám už dokonce i smlouvu na další muzikál, překládáme teď Sestru v Akci, kterou uvedeme v Plzni na konci února,“ říká o plánech na další překlady Lumír Olšovský.
Představení bude uvedeno ve stejné podobě, v jaké se v současné době hraje v plzeňském Velkém divadle. „Naši inscenaci nijak měnit nebudeme. Pražské SIX budou snad jen o něco větší a divočejší, Hybernia ve srovnání s hledištěm plzeňského divadla pojme skoro dvojnásobek diváků. Čekám, že se pražské publikum dokáže víc odvázat, takže to určitě bude pořádná pařba, jakou jinde nezažijete. Jenom malinká změna zazní v textu: v originálním libretu jsou předepsány výkřiky „Ahoj Londýne“ nebo „Zdravíme New York“, takže pochopitelně uslyšíte „Jdeme na to, Praho!!,“ říká Lumír Olšovský.
V rolích anglických královen se diváci mohou těšit na členky souboru muzikálu DJKT i další přední muzikálově zpěvačky. Diváci uvidí například Natálii Grossovou, Michaelu Noskovou, Ivanu Korolovou či Vendulu Příhodovou, Soňu Hanzlíčkovou a Charlotte Režnou. Zpěvačky doprovází čtyřčlenná ženská kapela. Podobu scéně vtiskl dvojnásobný držitel Ceny divadelní kritiky v kategorii scénografie roku Marek Cpin, kterého diváci mohou znát například jako autora výpravy plzeňské inscenaci muzikálu My Fair Lady. Autorkou kostýmů je Linda Boráros, hudebně muzikál nastudoval Vojtěch Adamčík.
muzikál Six muzikál Six
Inscenaci režíruje Daniela Špinar, dřívější šéfka činohry Národního divadla v Praze, která ve spolupráci s Pavlem Klimendou vytvořila také choreografii. „Oproti originálnímu, koncertnímu pojetí jdeme více divadelní cestou. Pracujeme nejen s mikrofony, ale i s rekvizitami i s nadživotním obrazem samotného Jindřicha VIII. Do moderně pojatých kostýmů jsme namíchali kousek historie i charakter jednotlivých manželek. Protože to nebyly jen manželky nějakého panovníka. Byly to individuální silné ženské osobnosti. Stejně jako naše obsazení, ve kterém není žádný slabý článek. Každá z obsazených zpěvaček má v sobě něco specifického,“ dodává Daniela Špinar. Ačkoliv se současné muzikály na různých jevištích často uvádějí ve velmi podobné či přímo identické verzi, SIX má již zmíněnou vlastní inscenační podobu, režie se tedy nepotýkala s žádnými restrikcemi. „Měla jsem zcela volnou ruku kromě toho, že jsem nemohla škrtat, což bych ani neudělala, protože ten muzikál není moc dlouhý. A šla jsem do toho jen a pouze za těchto podmínek, protože já bych nemohla dělat repliky jiných inscenací. To bych si úplně vrazila kudlu do zad ve smyslu umění nebo vůbec tvorby jako takové. Neměla jsem žádné restrikce a bylo to krásné. Restrikce jsou samozřejmě vždy jen technického rázu, musíte si uvědomovat limity prostoru, castu a celé věci,“ říká o přípravě inscenace Daniela Špinar.
SIX je pro Danielu Špinar, která se věnuje primárně činoherní a operní režii, jejím prvním režírovaným muzikálem. Na otázku, zda by v budoucnu ráda režírovala i jiné muzikály odpovídá: „Myslím si, že by mě bavily jazzové muzikály. Mám samozřejmě hodně ráda Kabaret a mám strašně ráda Chicago. To jsou takové dvě věci, které mne baví hudebně, ale baví mě i tematicky. Když cítím nějaké téma, které chci převyprávět a není tam taková ta banální love-story, což v sobě spousta muzikálů prostě má, a je to něco hlubokého, něco, co společensky rezonuje nebo mluví o něčem zásadním a zároveň je to dobrá hudba, tak bych do toho určitě šla. Ale je pravda, že muzikál je asi nejvíc ten žánr, ve kterém bych si opravdu vybírala. Protože já mám pocit, že tady jsou tvůrci, kteří to dělají trošku lépe nebo jinak a milují to a já chci dělat věci, které miluji já a které sedí víc mně.“