Další svátek přichystalo pro své diváky Městské divadlo v Brně nastudováním jednoho z nejvýznamnějších muzikálů britské /a podle některých publicistů světové/ současné skladatelské jedničky A.L.Webbera EVITA. Brněnská scéna se tak stává jediným divadlem široko daleko, které má v repertoáru tři slavné tituly legendární tvůrčí dvojice Webber-Rice: Jesuse Christa Superstar, Josefa a jeho úžasný pestrobarevný plášť a Evitu. Slavnostní premiéra Evity se uskuteční na Hudební scéně již zítra.

Psal se rok 1973 a hudební skladatel Andrew Lloyd Webber a libretista Tim Rice už měli za sebou úspěšné muzikálové produkce The Likes of Us /l965/, Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat (1968) a zejména Jesus Christ Superstar, když Rice objevil příběh manželky argentinského diktátora. Byl jím od prvopočátku nadšen, neboť nová „superhvězda“, tentokrát dokonce v hávu atraktivní ženy, byla přesně tím, co potřeboval. Pohádka o novodobé Popelce, která byla velmi rozporuplnou osobností a z prosté dívky se vypracovala až na vrchol společenského a politického života, než podlehla zákeřné nemoci v pouhých třiatřiceti letech, měla všechny atributy pozdějšího trháku. Webberovi se však do této látky zprvu příliš nechtělo – pracoval právě s Alanem Ayckbournem na muzikálu Jeeves a Evita mu nebyla ani jako osobnost příliš sympatická. Když ale Jeeves propadl, nakonec na spolupráci Riceovi kývl. Dohodli se na podobném schématu, jako v případě úspěšného Ježíše, tedy na formě moderní opery bez dialogů. Nutno dodat, že Rice s historickým tématem naložil až nevídaně volně a řada scén neodpovídá skutečnosti. Přesto vznikl příběh mimořádně zajímavý a poutavý.

Hudebně se Webber od formy díla předchozího velmi uchýlil – ustoupil od rockové formy Ježíše směrem k středněproudému popu a společně s libretistou dali také daleko větší prostor tanečním číslům. Proto je některými produkcemi dokonce Evita označována jako „taneční muzikál“. Nejprve autoři zabodovali singlem Don’t Cry For Me Argentina, se kterým se vyšplhali až na vrchol britské hitparády TOP 20. Pak vydali Evitu jako dvoualbu s názvem Evita – Opera podle životního příběhu Evy Perónové /1919-1952/. Opět zvolili postup osvědčený u Ježíše, kdy také nahrávka předcházela jevištnímu uvedení. Toho se muzikál dočkal v roce 1978 v londýnském Prince Edward Theatre v režii Harolda Prince s Elaine Paige v titulní roli. Přes skeptické hodnocení renomovaných kritiků se počtem 2913 repríz stal nejúspěšnějším muzikálem přelomu 70. a 80.let a mimo jiné získal v roce 1980 i sedm prestižních cen Tony. Od roku 1979 se úspěšně hrál také na Broadwayi a pak již v řadě měst po celém světě. Do Londýna se později na rok nepříliš úspěšně vrátil v roce 2006. Opomenout nemůžeme ani velmi populární filmovou verzi Alana Parkera s Madonnou a Antoniem Banderasem /Che/ v hlavních rolích z roku 1996. Pro tu Webber dopsal nový hit „You Must Love Me,“ který od té doby povětšinou zaznívá i v nových divadelních produkcích.

V Čechách bude v sobotu 28.března premiérované představení teprve druhým nastudováním Evity. Zajímavostí je, že na Hudební scénu vstupuje jako prvotřídní světový titul pouhých šest týdnů po uvedení snad ještě slavnějších Bídníků.
V Praze měla Evita českou premiéru v Divadle Spirála v netradičním prázdninovém termínu 29.srpna 1998 v produkci společnosti Musical s.r.o. po několika odkladech, které zapříčinil zejména až nečekaně mimořádný divácký zájem o předchozí Jesus Christ Superstar. Bohužel, na titulní roli nevydržela čekat mnohokrát avizovaná Lucie Bílá a přijala jiné nabídky. Z konkurzů tak vyšly vítězně v té bodě neznámé zpěvačky Radka Fišarové a Tereza Slouková, obě s minimálními jevištními zkušenostmi. Přestože se s náročnou rolí vyrovnaly obdivuhodně a zejména v případě Radky Fišarové Evita nastartovala její kariéru velmi slibně, hvězdě první velikosti nemohly konkurovat. V dalších rolích se představili v režii Petra Novotného Dan Bárta, Martin Havelka, Josef Štágr /Che/, Petr Spálený, Josef Štágr, Jiří Bareš /Perón/ a Karel Černoch s Jindřichem Vobořilem /Magaldi/. Inscenaci provázel ještě konflikt mezi Petrem Novotným a textařem Michaelem Prostějovským ohledně výsledné podoby libreta. Produkce posléze místo přebásnění renomovaného překladatele použila odlišný český text Jiřího Bryana.
Brněnská produkce nyní využije zpěvnější a poetičtější verzi Michaela Prostějovského.

Evita – Městské divadlo Brno 2009
Režie: Pavel Fieber
Dirigenti: Karel Albrecht, Jiří Petrdlík, Martin Procházka
Choreografie: Vladimír Kloubek
Scéna: Pavel Fieber
Kostýmy: Andrea Kučerová
Dramaturgie: Pavlína Hoggard

Premiérové obsazení 28.března od 19:30
Eva Duarte de Perón – Radka Coufalová
Che – Dušan Vitázek
Juan Perón – Igor Ondříček
Augustino Magaldi – Jiří Mach
Milenka – Mária Lalková
Elisa – Tereza Martinková
Blanka – Hana Kováříková
Erminda – Eva Jedličková
Juan, Rienzi, Oficír – Jiří Zmidloch

Premiéra v Městském divadle Brno na Hudební scéně dne 28.března v 19:30.

Foto: Jef Kratochvil /Radka Coufalová+company a Robert Jícha/
Další snímky