Nestává se na pražské muzikálové scéně často, aby jednu z hlavních rolí v novém muzikálovém projektu získala nepříliš mediálně známá herečka nebo zpěvačka, „neotřískaná bulvárem“ a dokonce bez zkušeností v nějaké televizní pěvecké estrádě. I zázraky se ovšem dějí – a tak v úloze Patricie v muzikálu Baron Prášil (premiéra bude 25. února tohoto roku) autorů Zdeňka Bartáka a Petra Markova uvidíme už zanedlouho Zuzanu Benešovou, mladou studentku zpěvu, která loni v létě zazářila coby Julie v muzikálu Romeo a Julie (Z.Barták – E.Krečmar) na zámku Hluboká. Diváci nadšeně aplaudovali výborným hereckým výkonům, šermířským soubojům i líbivým melodiím, jenž ještě umocňovala magická atmosféra zšeřelého zámeckého nádvoří. Právě zde nadějná zpěvačka zaujala svými výkony Zdeňka Bartáka a jeho syna Daniela (hudební aranže) natolik, že na ní upozornili producenty Divadla Hybernia.

Zuzana Benešová v dětství snila o kariéře tanečnice nebo úspěšné modelky. Ke zpěvu ji přivedla sbormistryně Anna Knotková z dětského pěveckého sboru Canzonetta, kam chodila celých sedm let. Následně logicky její kroky zamířily na Konzervatoř v Českých Budějovicích, kde studovala sólový zpěv u Štěpánky Hraničkové. Po čtyřech letech studia přestoupila do Prahy. Tady se její profesorkou stala známá operní pěvkyně Jiřina Přívratská. Nyní pokračuje ve studiu zpěvu na Hudební fakultě AMU v Praze. Modelkovské diety pověsila definitivně na hřebík – od jara 2009 je členkou kapely Petra Muka, připravuje se na zmíněnou roli Patricie a zároveň se těší i na návrat k shakespearovské Julii během letních prázdnin. V průběhu zkoušek Barona Prášila jsme sympatické Zuzaně položili několik otázek:

Role Julie vám otevřela cestu do muzikálového světa. Jak jste se k ní vůbec dostala?

„K divadlu jsem se dostala až prostřednictvím Romea a Julie, do té doby jsem účinkovala jen ve školních inscenacích. Sice studuji operní zpěv, ale chtěla jsem si vyzkoušet i jiný žánr. Šla jsem na konkurz a získala hned hlavní roli Julie, což byla báječná seberealizace. Muzikál se mi hrozně moc zalíbil. Díky Julii jsem dostala nabídku do Barona Prášila.“

Muzikál Romeo a Julie byl přece jen poloprofesionální produkcí, vedle řady znamenitých pěvců v něm vystupovali i ochotníci a muzikáloví nadšenci. V Praze jste se ale náhle ocitla mezi největšími hvězdami českého šoubyznysu. Jak tuto šanci vnímáte?

„Je to pro mě obrovská výzva. Strašně moc se těším a radost mi dělá i to, že se denně setkávám se svými dřívějšími idoly. Budu se snažit, aby mé výkony byly co nejlepší a aby moje spolupráce v rámci pražské scény třeba pokračovala i v budoucnu.“

Kam chcete směřovat po této, dá se říct životní nabídce, svojí kariéru? Spíše k muzikálovému zpěvu a pop music, nebo se budete i nadále věnovat klasickému zpěvu?

„Já neplánuji svůj život nějak extra dopředu. Studuji operní zpěv, kterému se chci věnovat dál. Klasiku mám moc ráda, ale zároveň nechci promarnit tuto muzikálovou příležitost. Muzikál mě moc baví, oproti opeře je přece jen přirozenější a mohu si v něm vyzkoušet i činoherní herectví.“

Jak zvládáte zpívání na porty a reprodukovanou hudbu v porovnání se zpěvem operním?

„Nemám zatím tak velké zkušenosti jako třeba Dan Hůlka, ale samozřejmě je velký rozdíl, pokud můžete využít zesilovací techniku a nejste odkázán jen na rezonanci hlasu. Technika zpěvu je trochu jiná, ale já si myslím, že pokud člověk zpívá zdravě, dají se zvládnout oba žánry, aniž by si zpěvák nějak ublížil.“

Chcete se vrátit v létě i k Julii na zámku v Hluboké nad Vltavou. Kolik jste letos odehrála představení a jak jste se vyrovnávala s rozmary počasí? Pro člověka, který používá hlasivky jako pracovní nástroj je přece i běžné nachlazení velmi nepříjemné…

„Julie jde naštěstí s ostatními aktivitami skloubit, protože hrajeme o prázdninách, kdy jsou běžná divadla zavřená. Loni jsem odehrála asi devět představení a měla jsem docela strach, zejména proto, že jsme v některých scénách museli chodit bosí, což na těch kočičích hlavách na nádvoří zámku nebylo zrovna příjemné. Ale jak jsem začala hrát a zpívat, tak jsem úplně zapomněla, že bych třeba mohla onemocnět a už jsem to neřešila. Celou sérii jsem odehrála v pořádku a ač bylo hodně proměnlivé počasí, propršelo nám jenom jedno představení, kdy jsme byli skutečně mokří až na kost a připadalo nám, že ty těžké historické kostýmy váží snad dvacet kilo. Ale všechno dobře dopadlo a přestála jsem to ve zdraví.“

Když se podíváme do budoucna, kterou roli byste si ráda zazpívala, ať už muzikálovou nebo operní?

„Nemám žádnou vyloženě vysněnou roli, asi ani muzikálovou, ani operní, ale mám ráda českou hudbu, kterou považuji nejen za krásnou, ale také za mimořádně obtížnou. Takže cokoli od Smetany, Dvořáka… Mám zkušenost i s Janáčkem, konkrétně s Liškou Bystrouškou. To je hudba, kterou musí divák poslouchat asi delší dobu, je velmi zajímavá, i když v ní nejsou prvoplánové árie. Já osobně ale tíhnu spíš ke Smetanovi a dřívějším skladatelům.“

Nyní ale budete zpívat písně hitmakera Zdeňka Bartáka. Jak se vám líbí?

“Zdeněk Barták píše lyrické, citlivé melodie, bere ohledy na zpěváky. Jeho skladby se dobře pamatují, slyšíte kousek a hned poznáte, o kterou písničku jde. Navazují jedna na druhou a doplňují děj, takže nejde o žádnou bezúčelnou slátaninu. Zkoušení mě opravdu těší a doufám, že Baron Prášil bude bavit diváky alespoň tak, jako baví nás.“

Přeji příjemné zkoušení a “zlomte vaz”!

Foto:
1) Divadlo Hybernia, Martin Polák – kostýmová zkouška pro fotografování divadelního programu
2) Josef Hrubý – civilní snímek Zuzany Benešové
3) Produkce Divadla Hluboká nad Vltavou – Věra Pašková a Zuzana Benešová v muzikálu Romeo a Julie

Vstupenky na zmiňované představení můžete zakoupit zde.Ticketportal