Starci na chmelu

Starci na chmelu

Když jsem tak projížděl žateckým okresem, místem, kde jsem často trávil prázdniny  coby dítě u babičky, a mířil na premiéru Starců na chmelu do mosteckého divadla, s údivem  jsem pozoroval, jak chmelnic v těchto místech ubylo. Je vůbec chmel ještě naším zlatem, jak se zpívá v písničkách Jiřího Bažanta, Vlastimila Hály a Jiřího Maláska? Těžko říct – možná už dávno kdysi „národní plodinu“ nahradila řepka či solární panely… Ale o tom jsem psát nechtěl. Městské divadlo Most totiž uvedlo 16. září  2016 novou svěží inscenaci kultovního českého muzikálu Starci na chmelu.

Legendární „Starci“ jsou patrně vůbec nejznámějším českým filmovým muzikálem, který natočil režisér Ladislav Rychman  v roce 1964 podle námětu scénáristy a textaře Vratislava Blažka s Vladimírem Pucholtem, Ivanou Pavlovou a Milošem Zavadilem v hlavních rolích. Středoškolská třída pobývá na chmelové brigádě. Intelektuálně zaměřený žák Filip, který nezapadá do kolektivu, se ubytuje na půdě a svůj příbytek vylepšuje věcmi, které si tajně „vypůjčuje“ od předsedy JZD. Tam ho objeví noblesní spolužačka Hanka, která rovněž nechce nocovat v ubytovně s ostatními dívkami. Na skrýš Hanky a Filipa jejich spolužáci brzy přijdou. Primus a třídní makáč Honza má zájem jak o Hanku, tak i o Filipův podkrovní byt. Jeho snaha získat obojí je však neúspěšná. Proto anonymně upozorní třídní profesorku a předsedu JZD na pachatele záhadného mizení věcí. Odhalen je nejen Filip, ale i jeho údajný a dosud platonický vztah s Hankou. Následující den „soud“ rozhodne o vyloučení Filipa ze školy. Hanka přiznává jejich počínající lásku a demonstrativně odchází s ním.

Film se stal brzy velmi populárním a skladby Jiřího Bažanta, Vlastimila Hály a Jiřího Maláska rychle zlidověly. V company dostal příležitost nebývale vysoký počet studentů konzervatoře a DAMU. Celým filmem provázela trojice kytaristů v  černém – Josef Laufer, Petr Musil a Josef Koníček, kteří také odzpívali titulní hit Milenci v texaskách. Existuje i řada divadelních adaptací tohoto muzikálu. Pod tou mosteckou jsou jako úpravci podepsáni Vlastimil Novák a Zbyněk Srba, který současně dílo režijně nastudoval.

Jak se ukazuje, muzikál je fenoménem dnešní doby a pouštějí se do něho nejen specializované soubory z Prahy, Brna, Plzně a Ostravy, ale zhruba jednou ročně i ansámbly operní (České Budějovice, Liberec, Ústí nad Labem, Olomouc, Opava…) či činoherní ( Pardubice, Cheb, Mladá Boleslav, Most, Jihlava, Uherské Hradiště atd.). Pro činoherní soubor Městského divadla Most jsou Starci na chmelu volbou do černého, rozhodně lepší, než předcházející Kabaret, který byl nad síly tohoto souboru. „Starci“ jsou typem ‚hry se zpěvy‘, kde lze dobře využít hereckého potenciálu jednotlivých herců, pěvecké party přitom nejsou nad jejich možnostmi.

starci-most-2

Zbyněk Srba na jevišti rozehrává dobře vystavěnou a promyšlenou show, sice s jinými prostředky, ale veskrze podobnou se známých filmem. Už první scéna je filmová – představení začíná vtipným týdeníkem, kde nechybí ani legendární „erťák“, tedy autobus Škoda RTO, jenž veze studenty na chmelovou brigádu. Filmové střihy a projekce přitom nejsou nijak obtěžující, vše podstatné se odehrává tady a teď, na jevišti. Režie se soustřeďuje na tak trochu netypický milostný trojúhelník Filipa, Hanky a Honzy a inscenuje jej jako příběh plný poetiky, ale i humoru. „Zlaté šedesátky“ zdařile evokují nejen kostýmy Kateřiny Hájkové, ale i poměrně úsporná scénografie Petra Kastnera, která se úspěšně vyrovnává se značnou šíří mosteckého jeviště.

Všichni účinkující hrají neuvěřitelně energicky a s chutí. Ze sólistů mne nejvíce zaujal Jakub Koudela coby Honza, postava spíš negativní, ale v jeho podání ne až tak docela. Herec skvěle vybalancoval  svou tragikomickou polohu dříče a třídního premianta, přitom prachbídného milovníka. Zpíval a tančil tak výborně, že by mohl okamžitě naskočit do kterékoli prestižní muzikálové produkce. Sympatický byl i projev „sympaticky divného“ Filipa v podání Ondřeje Dvořáka, těžko zařaditelného introverta, jemuž nerozumí profesorka (výborná Andrea Traganová), ani spolužáci. Jistým zklamáním byl pro mě poněkud mdlý herecký výkon čerstvé absolventky JAMU Kristýny Hulcové v ústřední dívčí postavě sebevědomé Hanky. Ta na svém profilu uvádí, že jejím hlasovým oborem je soprán, mezzosoprán i alt (jak si kdo řekne a podle nálady), při premiéře ovšem zpívala velmi nejistě, v jednom z neznámějších hitů muzikálu Bosa nova pak vysloveně falešně. Velmi vtipně naopak sehrál předsedu JZD komediálně nadaný Jiří Kraus, pěveckou suverenitu prokázala v nevelké roli Božky Lilian S. Fischerová. Choreografie Hany Halberstadt působí dynamicky a přes svojí současnost evokují retro styl. Doslova skvělá je pak živá kapela Františka Krtičky, která v páru lidech zastane funkci filmové symfoňáku a mosteckým divadelníkům jí mohou závidět mnohé větší a slavnější scény.

Starci na chmelu v nastudování Městského divadla Most po až nemístně vulgárním Kabaretu ukazují cestu, kterou by se mohlo toto divadlo stran muzikálu ubírat i do budoucna. Soubor disponuje muzikálně talentovanými herci, kteří se s výpomocí několika hostů mohou jednoho z nejnáročnějších divadelních žánrů zhostit se ctí. Diváci tleskali nezvykle už během první písničky a na závěr odměnili herce potleskem ve stoje.

starci-most-3

Foto: Tomáš Branda