Jednu z nejpopulárnějších francouzských operet, Mamzelle Nitouche, kterou překřtilo kdysi dávno publikum na českou Nitušku, uvede 31. ledna příštího roku Hudební divadlo Karlín. Pokračuje tak jistá kooperace mezi karlínskou scénou a Městským divadlem Brno, kterou odstartuje koncem letošního listopadu hostování Čarodějek z Eastwicku. HdK odkoupilo z Brna nejen výpravu Mamzelle Nitouche, ale i inscenační koncepci. Stejně jako v Brně i v Praze Nitušku zrežíruje Gustav Skála.
„Ani to jinak nejde, protože jsem to přesunul poněkud časově a také upravil text. Jiný režisér by s tím mohl mít problém,“ řekl Skála, který se rozhodl posunout děj do 50. let minulého století, nahradit armádu četnictvem a využít tak vizuální stránku slavných „četnických komedií“ s Louisem se Funés.

Titulní úlohu “Slečny Netýkavky,” schovanky kláštera U Vlaštoviček Denisu, ztvární Zuzana Benešová, která bude v Karlíně debutovat. Mladá zpěvačka, studentka operního zpěvu na Hudební fakultě AMU v Praze, zatím vystupovala především v muzikálech Zdeňka Bartáka (Romeo a Julie, Casanova, Baron Prášil). Alternovat ji bude hvězda MdB Radka Coufalová, která byla před lety za brněnskou Denisu nominována na Cenu Thálie. V hlavní mužské roli Célestina, který vede dvojí život a v operetě vystupuje zároveň jako skladatel Floridor, se představí sólista muzikálového souboru Divadla J.K. Tyla v Plzni Bronislav Kotiš. Ten se zase s touto úlohou už setkal na jevišti plzeňského Komorního divadla. Role Denisina nápadníka Fernanda de Champlatreux bude patřit Marianu Vojtkovi, Matku představenou i Corinu ztvární Pavla Břínková, epizodní úlohu Režiséra Václav Noid Bárta.

Autorem Mamzelle Nitouche je skladatel Florimond Hervé. Ten se narodil 30. června 1825 s příjmením Rodger a svojí uměleckou dráhu skutečně započal jakožto varhaník v klášteře. Lákala ho však hudba živější, a také lehčí. Zbožné popěvky ho dlouho nebavily a tak se objevil coby zpěvák a později dirigent v pařížském Theatre du Palais Royal. Ve svých šestadvaceti letech už řídil vlastní orchestr ve vlastním divadle, Folies Concertantes. Jako operetní skladatel se rozpomněl, že nejlepší příběhy píše sám život a na základě autobiografických zkušeností napsal ve spolupráci s Offenbachovým libretistou Meilhacem a dalším textařem Millaudem slavnou Mamzelle Nitouche, která měla světovou premiéru v lednu 1883 v pařížském divadle Variétés. To už skladatel tvořil pod uměleckým pseudonymem Hervé. U nás se tato opereta poprvé objevila sedm let poté v Národním divadle, které tehdy hrálo i operety. Publikum, které si podmanila naráz, jí brzy překřtilo na českou Nitušku. Později se jí chopil Oldřich Nový, a nejenže si zahrál slavnou dvojroli Célestina – Floridora, ale opatřil jí i neuvěřitelně půvabným překladem, ve kterém se většinou hraje dodnes – i se zlidovělou hláškou „Taková jsem já, matinko.“
Do Karlína se nyní Nituška vrací po relativně dlouhé době, naposledy se zde hrála v roce 1995.

Florimond Hervé: Mamzelle Nitouche

Režie a choreografie: Gustav Skála
Překlad: Oldřich Nový
Inscenační úprava: Gustav Skála
Scénografie: Eva Brodská
Kostýmy: Roman Šolc
Hudební nastudování: Kryštof Marek

Célestin – Floridor: Bronislav Kotiš
Denisa de Flavigny: Zuzana Benešová/Radka Coufalová
Fernand de Champlatreux: Marián Vojtko
Loriot: Tomáš Trapl
Major: Vladislav Beneš
Matka představená: Pavla Břínková/Zdena Herfortová
Corina: Pavla Břínková/Dita Hořínková
Režisér: Václav Noid Bárta
Ředitel divadla: Vladimír Brabec

Ilustrační foto: jef Kratochvil (inscenace Mamzelle Nitouche v MdB)