Během jara postupně odkrývá většina českých divadel své dramaturgické plány pro další divadelní sezonu. Nejinak je tomu i v Plzni. Jak nám sdělil Roman Meluzín, šéf muzikálového souboru Divadla J.K. Tyla v Plzni, mají se příznivci hudebního divadla opět nač těšit: Soubor nastuduje populární Divotvorný hrnec, v české premiéře kultovní muzikál Polibek pavoučí ženy a bláznivou hudební show Producenti. Pak už se bude pomalu chystat přesun do nové divadelní budovy, která se staví v plzeňské Jízdecké ulici a divadelníkům by měla začít plně sloužit od září příštího roku. Právě zde získá i soubor muzikálu tolik potřebné moderní zázemí, které mu dovolí inscenovat i tituly, na které si dosud nemohl troufnout. Řada z nich je nyní v jednání a my vám prozradíme víc ihned, jak to bude možné.

Burton Lane, E.Y.Harburg: DIVOTVORNÝ HRNEC

Česká verze: Jiří Voskovec, Jan Werich a Zdeněk Petr
Režie: Petr Palouš
Premiéra: 28. září 2013

Muzikál Finian’s rainbow, u nás přejmenovaný na Divotvorný hrnec, měl svoji světovou premiéru na Broadwayi 10. ledna 1947. O jeho úspěšnosti svědčí už počet repríz prvního uvedení – 725. Uběhl rok a pár týdnů a nemožné se stalo skutkem – 6. března 1948 se evropská premiéra Divotvorného hrnce uskutečnila v Praze, v Divadle Voskovce a Wericha! Po jeho zrušení v červenci 1948 byla inscenace přenesena na scénu Hudebního divadla Karlín, kde se hrála s úspěchem další dva roky.
Muzikál přeložili a upravili Voskovec s Werichem, hudbu aranžoval a doplnil legendární Zdeněk Petr, dirigoval Karel Vlach. V muzikálu vystupovala taková esa, jako Jan Werich, Soňa Červená, Rudolf Cortéz, Ljuba Hermanová nebo Josef Vinklář. Nejzásadnější úpravou české verze je proměna skřítka Oga v ryze českou pohádkovou postavu, vodníka Čochtana, z irských emigrantů se zase stali jihočeští přistěhovalci. Tak se muzikál inscenuje dodnes. Ještě téhož roku 1948 byl Divotvorný hrnec nastudován Státním divadlem v Ostravě a v roce 1950 v režii Oldřicha Nového také v Plzni. Zde byl zatím naposledy uveden na scéně Velkého divadla v červnu 1994 v režii Miroslava Doutlíka s Rudolfem Kutílkem či Františkem Dvořákem v klíčové úloze vodníka Čochtana. Populární muzikál se tedy vrátí do Plzně téměř po dvaceti letech.

John Kander, Fred Ebb, Terrence McNally: POLIBEK PAVOUČÍ ŽENY

Režie: Roman Meluzín
Premiéra: 30. listopadu 2013

V české premiéře zazní v plzeňském Komorním divadle kultovní muzikál Polibek pavoučí ženy, který vznikl na základě románu, jehož autorem je Manuel Puig. Premiéra tohoto díla se může stát českou muzikálovou událostí divadelní sezony 2013/14 a navázat tak na veleúspěšné tituly Kandera a Ebba jako Kabaret, Řek Zorba a Chicago, nastudované v Plzni v posledních letech.
Ač se prakticky celý příběh muzikálu odehrává za zdmi věznice, příkře vybočuje z linie tradičních vězeňských her. Malá cela v jakémsi jihoamerickém vězení se stala výsostným dramatickým prostorem, v němž se odehrává vzrušující a jímavý příběh dvojice naprosto odlišných mužů. Homosexuál Molina je v cele po mnoha letech jako doma. Cizinec Valentin se k němu obrací jako k někomu, kdo je ochoten naslouchat – odhodlaný bojovník proti diktatuře nemá v kriminále velkou naději na přežití. Muži udiveně nahlížejí do svých odlišných světů: Molina s obdivem sleduje Valentinův sebezničující boj o život a revolucionář se zase zvolna noří do vysněného, romanticky únikového příběhu, který mu gay přehrává. Exkurze do cizího života oba obohatí o novou zkušenost…

Mel Brooks, Thomas Meehan: PRODUCENTI

Překlad: Adam Novák
Premiéra: 22. února 2014

Producenti se odehrávají v roce 1959 v New Yorku. Max Bialystock, neúspěšný divadelní producent, a jeho účetní, Leo Bloom, dostanou nápad, že by se dala vydělat spousta peněz uvedením absolutního propadáku. Tajemství spočívá v tom, že vyberou od investorů mnohonásobně víc peněz, než potřebují a až se poprask kolem „propadáku“ utiší, nechají si ten rozdíl. Finanční úřady se, jak známo, o neúspěšné projekty nezajímají. „Získáte od investorů milion dolarů, uvedete propadák za sto tisíc a zbytek si necháte“, navrhuje Leo Bloom. Je však nutné najít nejhorší hru a nejhoršího režiséra. Obojí se podaří – muzikál o Hitlerovi přece musí zaznamenat zaručené fiasko! Publikum a kritici ale připraví oběma producentům horké chvilky…
Ve skutečnosti se muzikál po své premiéře na podzim roku 2001 stal senzací a byl beznadějně vyprodán na měsíce dopředu. V roce 2002 získali Producenti neuvěřitelných 12 Tony Awards (ze 14 možných) – vůbec nejvíc v historii této prestižní divadelní ceny. U nás jej uvedlo v české premiéře Hudební divadlo Karlín v roce 2006. O rok později se obrovského úspěchu dočkala i vídeňská inscenace nastudovaná dirigentem Casparem Richterem (režie Susan Stroman). Nyní se této strhující komediální show dočkají i Plzeňané. Muzikálový soubor se zároveň tímto titulem (alespoň na čas) rozloučí s historickou budovou Velkého divadla, jelikož veškeré další produkce by se měly odehrávat na vznikající nové scéně.

Ilustrační foto: Loga jednotlivých muzikálů a archiv autora