O tom, jak bude vypadat nová divadelní sezona 2012/13, už má jasno také muzikálový soubor Divadla J.K.Tyla v Plzni vedený režisérem Romanem Meluzínem. Repertoár bude tentokrát nadmíru vyvážený a měl by uspokojit všechny zájemnce o dobré hudební divadlo, a to napříč celým diváckým spektrem. První premiéra potěší zejména střední a starší diváckou generaci, jež miluje prvorepublikové hudební komedie a potěšila je už nedávná inscenace Uličnice Járy Beneše. Od téhož autora bude v Komorním divadle 29. září odpremiérována lidová opereta RŮŽE Z ARGENTINY. Ze zcela jiného žánrového soudku bude divadelní adaptace slavného muzikálu NINE, který zazní rovněž na scéně Komorního divadla první prosincovou sobotu v české premiéře. Diváci dlouhodobě volající po velké operetě v tradičním provedení se dočkají 23. února, kdy se dalšího nastudování ve Velkém divadle dočká nejpopulárnější dílo Oskara Nedbala POLSKÁ KREV. Sezonu pak uzavře premiéra tanečního muzikálu FOOTLOOSE, který Plzeňané nastudují jako druzí v Čechách po Divadel na Orlí při JAMU Brno.

Jára Beneš: RŮŽE Z ARGENTINY

Premiéra 29. září 2012 v Komorním divadle

Libreto: Tobis – Špilar – Mírovský – Rohan

Režie: Martin Pacek
Dirigent: Pavel Kantořík, Jiří Petrdlík
Choreografie: Petra Parvoničová
Scéna a kostýmy: Lucie Loosová
Dramaturgie: Jiří Untermüler

Operety Járy Beneše a jeho libretistů byly přeloženy do čtyř jazyků a uvedlo je mnoho světových jevišť. Dařilo se jim nejenom na evropských operetních scénách, ale i ve Spojených státech. Zájem o ně projevily scény z Vídně, Paříže či Berlína, ovšem velkolepé plány ve většině případů ukončila blížící se 2. světová válka. Což nikterak nezměnilo skutečnost, že se až do současnosti udržely v repertoáru většiny divadel od ochotnických spolků až po Hudební divadlo v Karlíně. Hudební komedie Růže z Argentiny je brilantní hříčkou z atraktivního prostředí vášnivých seňorit, s vyrovnanou dávkou humoru, podbarvená romantikou, exotikou a samozřejmě okořeněná chytlavými melodiemi Járy Beneše.

Maury Yeston – Arthur Kopit: NINE

Premiéra v Komorním divadle 1. prosince 2012

Překlad: Adam Novák

Režie: Roman Meluzín
Scéna: Daniel Dvořák
Kostýmy: Dana Svobodová

Muzikál Nine vznikl podle slavného filmu Federica Felliniho 8 1/2 z roku 1963, jehož hrdinou je filmový režisér Guido Anselmi, který se ocitl v profesionální a osobní krizi. Z této situace jej však, jak se zdá, nemohou dostat ani nové filmové projekty, ani ženy. Pod tlakem svého producenta připravuje nový film, zatímco je přitahován zároveň ke své inteligentní manželce Luise, smyslné milence Carle a krásné mladé herečce Claudii, avšak ani ony mu nepomohou najít smysl života. Film překvapil mnoha surrealistickými a temnými momenty, stejně jako sebeironií hlavního hrdiny.
Deset let po filmové premiéře začal Maury Yeston pracovat na divadelním scénáři, v roce 1981 pak přizval ke spolupráci Arthura L. Kopita. Broadwayská premiéra se uskutečnila v roce 1982 a po ní se z díla stal opravdový hit. Muzikál se dočkal celkem 729 repríz, získal pět cen Tony Awards a v jeho hlavní mužské roli svého času exceloval mimo jiné i Antonio Banderas. V roce 2009 se námět vrátil s muzikálovým názvem Nine na stříbrné plátno v režii Roba Marshalla a zahrála si v něm celá řada herců a hereček první velikosti – Daniel Day-Lewis, Marion Cotillard, Penélope Cruz, Sophia Loren, Nicole Kidman, Judi Dench, Kate Hudson a další.

Oskar Nedbal: POLSKÁ KREV

Premiéra 23. února 2013 ve Velkém divadle

Libreto: Leo Stein

Režie: Jan Ježek

Nejslavnější česká opereta ve vídeňském stylu se vrací na místo činu – svou českou premiéru měla totiž po velké konkurenční bitvě několika divadel právě v Plzni, a to 26. prosince 1913, tedy hned dva měsíce po světové premiéře ve Vídni. Od té doby se do Plzně oblíbený titul často vrací, v posledních letech v premiérách s letopočty 1976, 1986 a 1992.

Děj operety začíná na plese ve Varšavě. Přichází šlechtic Popiel a vyhlíží svou novou lásku, primabalerinu Wandu s matkou. Očekáván je i hrabě Boleslaw Baraňski, který již většinu majetku prohýřil a raději než práci má tanec. Zachránit jej může jen výhodný sňatek. Však se také hned objevuje jeho kmotr, bohatý statkář Zaremba a nabízí mu svou dceru Helenu. „Než tvou dceru, vezmu si raději první selskou holku, kterou potkám,“ kontruje Bolo, aniž by se s Helenou byl ochoten setkat. Dvoří se tanečnici Wandě. Helena slibuje pomstu.
Na statku se místo práce propíjí poslední peníze a hrají karty. Přichází hospodyně Maryna, ve skutečnosti Helena, která má hospodářství zachránit. Veselou společnost vyhání a na statku zavádí řád. Bolo je z hospodyně nadšen – dá se říct, že se do ní zamiloval, stejně jako jeho přítel a věčný rival v lásce Popiel.
Dožínkový průvod ohlašuje úspěšnou sklizeň. Práci pod vedením „Maryny“ přivykli všichni, dokonce i Bolo. Ten jí vzdává dík – má právo na první tanec s hospodářem, kterého se dožaduje i Wanda. Helena sama váhá, zda dát přednost lásce nebo pomstě. Wanda však lstí vyláká její pravou identitu a hru prozradí. Už se zdá, že milenci se kvůli uražené hrdosti bolestně rozejdou. Zasahuje však Zaremba – pokud je na světě nějaký pořádek, Bolo patří přece k Heleně. Wandu vrací do náruče Popiela a šťastným finále opereta končí.

Tom Snow – Dean Pitchford – Kenny Loggins: FOOTLOOSE

Premiéra 25. května 2013 v Komorním divadle

Režie: Roman Meluzín

Divadelní muzikál FOOTLOOSE vznikl podle stejnojmenného filmu v roce 1998. Jeho hlavní postavou je mladík Ren, který se na samém začátku loučí v místním proslaveném tanečním klubu s Chicagem – je totiž nucen se přestěhovat s matkou do jakéhosi maloměsta, které nikdo nezná. Jmenuje se Bomont a ovládá jej mocný reverend, který mimo jiné ve městě zakázal i tanec. Příkaz se vztahuje k tragické nehodě, během které zahynulo několik teenagerů. S tím se ovšem nový středoškolák Ren nehodlá smířit. Sbližuje se s reverendovou dcerou a chystá “taneční revoluci”. Jak vše dopadne, se dozvíte v muzikálu, který má podtitul “Tanec není zločin, nechat ujít Footloose by bylo!”

Premiéry ostatních souborů DJKT Plzeň

OPERA
Bedřich Smetana: Tajemství, 27. října 2012
Charles Gounod: Faust a Markétka, 19. ledna 2013
Giacomo Puccini: Tosca, 6. dubna 2013
Oratorium (titul bude upřesněn), 8. června 2013

BALET
Dmitrij Šostakovič: Anna Karenina, 17. listopadu 2012
Attila Egerházi: Krvavá svatba, 23. března 2013

ČINOHRA
Georges Feydeau: Taková ženská na krku, 20. října 2012
Tennessee Williams: Sestup Orfeův, 15. prosince 2012
Jiří Křižan: Je třeba zabít Sekala, 9. února 2013
William Shakespeare: Jak se vám líbí, 4. května 2013
Ronald Harwood: Garderobiér, 22. června 2013
Dvě inscenace Divadla v Klubu budou upřesněny dodatečně.

Foto:
1, 2, 6, 7) Vítězslav Sladký
3) Archiv autora
4, 5) Loga muzikálů