Pokud by vás překvapilo, že v magazínu o muzikálu a operetě právě čtete článek o operním festivalu, předesílám, že to je ze dvou důvodů: Operní a muzikálový žánr se stále častěji prolínají – formou, zpracováním, účinkujícími umělci, inscenátory a koneckonců i divadelními budovami, ve kterých se zmíněná představení odehrávají. Druhý důvod je ryze osobní – Giuseppe Verdi patří k nejoblíbenějším hudebním skladatelům autora článku, vedle Emericha Kálmána, Jacquese Offenbacha, Sylvestera Levaye a Riccarda Coccianteho. Přestože od úmrtí Verdiho uplynulo více jak sto let (1813 – 1901), dodnes jej považuji za divadelně nejobratnějšího hudebníka všech dob. Řada muzikálových autorů vychází z jeho odkazu, a pokud tak nečiní, měli by se jím alespoň poučit.

Státní opera zahajuje divadelní sezonu uprostřed srpna díly tohoto operního velikána již poosmnácté. Během letošního ročníku nabídne publiku hned pět titulů: Nabucca z ranného, Rigoletta a La traviatu ze středního a Aidu a Otella z vrcholného skladatelova období. Samozřejmostí festivalu je účast mnoha významných hostů, jak z řad pěvců, tak dirigentů. Pojďme si jednotlivá představení představit postupně.

Již včera Verdi Festival otevřela opera Aida, kterou autor zkomponoval k slavnostnímu otevření Suezského kanálu. Proto její premiéra proběhla v roce 1871 před netradičním publikem v Teatro de l‘ Opera v Káhiře. Dirigentem včerejšího slavnostního představení byl Roberto Paternostro, rodák z Vídně, který zahájil mezinárodní kariéru v roce 1985 ve veronské Aréně. Dosud působil na mnoha prestižních operních scénách – v Bavorské státní opeře v Mnichově, v Teatro La Fenice v Benátkách, Teatro Liceu v Barceloně ad. Titulní roli zpívala německá sopranistka narozená v Tunisu Maida Hundeling, v dalších velkých rolích se divákům představili G.Zampieri (Radames), V.Hajnová (Amneris), M.Horák (Ramfis), J.Kettner (Amonasro) a M.Bürger (Král).

Dnes Aidu vystřídá romantické drama La traviata, jejíž libreto vychází z románu A. Dumase ml. Dáma s kaméliemi o Marii Duplessis, slavné pařížské kurtizáně a idolu mnoha mužů 40. let 19. století. Verdi zde mistrně vytvořil vůbec první významné operní dílo na současný společenský námět. Diváci byli šokováni moderností Traviaty i skutečností, že hlavní role je určená kurtizáně, jež je vykreslená jako kladná postava. Premiéra skončila naprostým fiaskem. Brzy poté ale opera slavila triumfální návrat a dodnes patří k nejoblíbenějším repertoárovým titulům. Dnešní představení bude dirigovat Heiko Mathias Förster, který se na festivalu představí dokonce pětkrát: jako dirigent La traviaty (20., 22. a 28. 8.) a Otella (25. a 29. 8.). Spolupracoval na operních koncertech s pěvci světového renomé jako jsou José Cura, Angela Gheorghiu, Rolando Villazón, Joseph Calleja, Elina Garanča a Barbara Frittoli. Titulní role se ujme česká sopranistka Jana Sibera, jako Afred vystoupí Peter Berger a otce Germonta ztvární sólista SOP, barytonista brazilského původu Miguelangelo Cavalcanti.

Pokud vyslovíme název opery Nabucco, i náhodným posluchačům se ihned vybaví sbor Židů. Ten, kupodivu, nezpívá jako na jedné nahrávce Iveta Bartošová, nýbrž velký smíšený sbor. Tato plamenná píseň, považovaná za jistý osvobozenecký hymnus, ovšem zdaleka nepatří k jediným hudebním klenotům díla. Taktovky se tentokrát ujme britský dirigent Hilary Griffiths, žijící nyní v Německu a v náročné sopránové úloze Abigail vystoupí Bulharka Jordanka Derilová, někdejší sólistka SOP, která nyní působí v Anhaltisches Theater v Dessau a pyšní se oceněním Pěvkyně roku časopisu Opernwelt 2006. Nabucca zazpívá ruský barytonista Sergej Tolstov, Zachariáše Lukáš Hynek Krämer, Fenenu Jana Sýkorová a Ismaela Richard Samek.

22. srpna je na programu opět La traviata. Tentokrát se v titulní roli můžeme těšit na jihokorejskou pěvkyni Wonsin Lee, jež za tuto roli obdržela v roce 2002 cenu v soutěži Vissi d’Arte Opera. Sekundovat jí budou Aleš Briscein jako Alfred a Svatopluk Sem v úloze Giorgia Germonta.
V úterý 24. srpna se publikum dočká Rigoletta, další z nejoblíbenějších Verdiho oper. Dirigovat bude Hilary Griffiths, v roli zlomeného šaška vystoupí Vladimír Chmelo, přelétavého Vévodu si zazpívá Martin Šrejma a půvabnou naivní Gildu Jana Sibera. Herecky atraktivní je i úloha nájemního vraha Sparafucila (L.Hynek Krämer) a jeho sestry Maddaleny (J.Sýkorová).

Verdiho předposlední opera Otello vznikla díky úsilí nakladatele Ricordiho, neboť hudební skladatel chtěl již po premiéře Aidy svou veleúspěšnou operní kariéru ukončit. Nakonec však ve spolupráci s libretistou Arrigem Boitem vytvořil zcela mimořádné dílo, s akcentem na postavu zloducha Jaga, jenž je vlastně „titulní postavou“ opery. Premiéra 5. 2. 1887 se stala událostí a ulice kolem La Scaly byly přeplněny davy lidí. Opera se okamžitě vydala na vítěznou cestu do celého světa. Ve středu 25. srpna se s vypjatým partem Otella popere tenorista tureckého původu Efe Kışlalı, zatímco Desdemonu zazpívá Pavla Vykopalová. Jago patří k parádním rolím Richarda Haana a tudíž se můžeme těšit na mimořádný hudební zážitek.

26. srpna diváky festivalu čeká opět Nabucco se Sergejem Tolstovem a Jordankou Derilovou, Ismaela bude tentokrát zpívat Nikolaj Višnjakov, Zachariáše basista Oleg Korotkov a Fenenu Andrea Kalivodová, kterou zná operetní publikum také jako Wandu z karlínské Polské krve.
Páteční Aida přivede na scénu opět Maidu Hundeling, nově se ale v SOP představí jako Amneris italská mezzosopranistka Renata Lamanda, která je stálým hostem řady významných italských scén včetně milánské La Scaly. Pozornost si jistě zaslouží i Efe Kışlalı jako Radames a Richard Haan coby Amonasro.
Předposlední den, v sobotu 28. srpna, vystoupí vedle sólistů SOP v Traviatě jako Violetta Valéry maďarská sopranistka Csilla Boross, sólistka opery Národního divadla v Brně, jež hostuje ve Státní opeře Praha od roku 2009 v titulní roli Pucciniho Tosky, v níž se s velkým úspěchem představila se Státní operou i na Mezinárodním operním festivalu Smetanova Litomyšl 2010.
Verdi Festival pak uzavře 29. srpna Otello. Tomuto představení by měl dominovat Ivan Kusnjer, laureát několika mezinárodních soutěží (Ženeva, Sofia, Vercelli), trojnásobný držitel Ceny Thálie a Evropské ceny Gustava Mahlera. Vynikající kreaci Jaga vytvořil na scéně Státní opery Praha v nové inscenaci této opery v roce 2009. Desdemonou bude opět Pavla Vykopalová, kterou bude škrtit žárlivý Otello, v něhož se promění opět turecký tenorista Efe Kışlalı.

Verdi Festival slibuje letos velmi kvalitní pěvecké výkony a tradičně umožňuje operním příznivcům zahájit novou divadelní sezonu o dva týdny dříve, než je obvyklé.

Foto:
1, 3) © Státní opera Praha, František Ortmann: La traviata
2) Dobový portrét Giuseppa Verdiho
4) © Státní opera Praha, Karel Kouba: Otello