
Letos zhruba o tři týdny později než obvykle proběhl 1. listopadu 2025 v Národním divadle v Praze slavnostní večer s předáním Cen Thálií za mimořádné herecké výkony v divadelní sezoně 2024/25.
V námi nejsledovanějším žánru muzikálu, operety a jiných hudebně-dramatických žánrů si letos prestižní skleněné vázy z dílny Bořka Šípka odnesli Monika Absolonová za ztvárnění role Judy Garland v inscenaci Judy divadla Studio Dva a Lukáš Adam za postavu Luigi Lucheniho z muzikálu Elisabeth v produkci Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Rozhodla o tom v tajném hlasování muzikálová porota ve složení Zdeněk Barták, Pavel Bár, Milan Bátor, Radek Janda, Oldřich Kříž, Jiří Landa, Ludmila Machytková, Jolana Nováková, Michael Prostějovský a Vítězslav Sladký.
Porotci k výkonům vítězů uvedli:
„Muzikálová cesta Moniky Absolonové překonala rolí Judy další milník. V inscenaci Petra Gazdíka totiž musela více než kdy jindy poměřit své síly s výraznými činoherními pasážemi, které zdolala s obdivuhodnou suverenitou. V jejím podání je Judy mnohovrstevnatou postavou, jež dokáže být láskyplná a neskutečně okouzlující, aby se vzápětí proměnila v nesnesitelnou hvězdu s manýry, nebo osudem strhanou ženu, přičemž z ní nikdy nepřestane tryskat fluidum velké osobnosti. Zpěvačka navíc s přesvědčivou jistotou interpretuje slavné písně Judy Garland. Svým výkonem dává na srozuměnou, že i na poli jiných hudebně-dramatických žánrů bude mít v budoucnu jistě co říci.“
„Herecky, pěvecky i tanečně talentovaný Lukáš Adam ztvárnil roli atentátníka Luigiho Lucheniho sugestivním a bravurním způsobem. V naprostém souznění se záměrem autorů učinil ze své postavy glosátora dění kolem hlavní hrdinky, rakousko-uherské císařovny Elisabeth (Alžběty). Zvláštní pozornost si zaslouží jeho ztvárnění obou tváří této postavy: vtipného kritika doby a jejích protagonistů i anarchistického vraha císařovny, který se po více než století zodpovídá za svůj zločin před Božím soudem. Při maximálním respektu k ostatním hercům i situacím na jevišti dokáže zcela mimořádným způsobem soustředit pozornost diváků právě na sebe. Tuto schopnost ostatně mnohokrát dokázal již v minulosti.
Cenu za celoživotní mistrovství si letos odnáší herec a zpěvák Jan Ježek, který právě operetě a muzikálu zasvětil podstatnou část své bohaté umělecké kariéry. Po studiu pražské Státní konzervatoře zamířil do operety Divadla J.K. Tyla v Plzni, které patřila už v té době k nejvýznamnějším souborům svého žánru v Čechách. Začínal jako tzv. mladokomik, ale brzo přešel i k prvooborovým rolím. Po desetiletém angažmá v Plzni odešel do Hudebního divadla Karlín a stal se hlavním hereckým partnerem Pavly Břínkové a Stanislavy Fořtové. Zazářil ve stěžejních rolích v Netopýrovi, Veselé vdově, Čardášové princezně, Polské krvi, Orfeovi v podsvětí i v řadě muzikálů. V roce 1991 se stal v první komerční české produkci legendárních Bídníků (Les Misérables) úplně prvním českým Jeanem Valjeanem, když mu britský držitel autorských práv Cameron Mackintosh dal v premiérovém obsazení přednost před mediálně známějším Karlem Černochem. Dále se věnoval zároveň opeře, zejména na jevištích Národního divadla v Praze. Na přelomu milénia se vrátil naplno do Plzně, kde dva roky vedl soubor muzikálu a operety. V roce 1999 obdržel Cenu Thálie za roli Freda v muzikálu Kiss Me Kate. Proslul také jako propagátor a producent řady představení v přírodním amfiteátru v Lokti. Nadále zpívá a věnuje se pedagogické činnosti jako vedoucí muzikálového oddělení Konzervatoře v Plzni, o jehož zřízení se zasadil.
Kompletní seznam nových nositelů Cen Thálie naleznete na www.cenythalie.cz
Všem srdečně blahopřejeme!




