
Divadlo Josefa Kajetána Tyla z Plzně přivezlo do Prahy muzikál SIX, se kterým zde odehrálo dvě představení v termínech 30. a 31. května 2025 v divadle Hybernia. SIX je muzikálová komedie britských autorů Tobyho Marlowa a Lucy Moss, jež měla premiéru v roce 2017 v Edinburghu. První český překlad zpracoval Pavel Bár, který k muzikálu zároveň dělal dramaturgii, společně s Lumírem Olšovským. Svou českou premiéru měl muzikál 1. února 2025 ve Velkém divadle v Plzni, v režii Daniely Špinar.
Už samotný název muzikálu „SIX“ odkazuje k jeho námětu. Hlavním předmětem děje jsou totiž životy manželek a královen kontroverzního vladaře Jindřicha VIII., který vládl v Anglii během první poloviny 16. století. Do dějin vstoupil nejenom založením anglikánské církve v roce 1634, ale především díky svým šesti manželkám. Právě ony jsou hlavními hvězdami tohoto díla. V muzikálu je tedy pouze šest postav, manželek Jindřicha VIII., které nám přišly odvyprávět svůj životní příběh z jejich vlastní perspektivy.
Strukturou je muzikál SIX vystavěn jako popový koncert, takové „face-off“ mezi královnami soupeřícími o to, která z nich měla nejtragičtější osud. Muzikál má pouze devět písní, z čehož vyplývá, že nemá přestávku, ostatně obecně koncerty nemívají přestávky. SIX je komorní kousek i díky svému obsazení a absence jakékoli dramatické situace ve smyslu příběhového vyprávění. Pevnou příběhovou linie je řazení výstupů manželek v historicky chronologickém postupu událostí. Tato chronologie se sestavuje ze tří společných písní, plus přídavek, a šesti „já“ písní, sólových výstupů, ve kterých každá z královen popisuje svůj život a osud.
Muzikál začíná společnou písní „Ex-ženy“ („Ex-wives“), následují postupně tři výstupy první trojice manželek Kateřiny Aragornské (Kateřina Chrenková), Anny Boleynové (Felicita Victoria Prokešová) a Jane Seymourové (Vendula Příhodová). První trojice je od druhé dělena písní „Das Haus von Holbein“ („Hause of Holbein“), po které následují další tři sólové písně Anny Klevské (Andrea Holá), Kateřiny Howardové (Natálie Dvořáková) a poslední manželky Kateřiny Parrové (Ivana Korolová). Muzikál je dovršen finálovou společnou písní „Nás šest“ („Six“), a podobně jako na koncertě po prvním potlesku přichází přídavek v podobě remixu všech písní s názvem „Megašest“ (“Megasix“). V textu písní i mluvených pasážích se nachází britský suchý humor, který se podařilo překladatelům Pavlu Bárovi a Lumíru Olšovskému přetavit do českého jazyka v kontextu, který tento typ humoru a společenské konvence přibližuje našemu chápání.

Muzikál nemá složitou scénografii, což může odkazovat k textrocentrickému přístupu divadla v anglosaských zemích. Velkou roli ve scénografii hraje světelný design, kterým se jednotlivé výstupy definují, a tím i dělí. Autor scénografie Marek Cpin nám představuje prostor kadeřnického salonu, kam s přistoupením ku stereotypu, ženy chodí „drbat“. Tento salon je naznačen pouze šesti kadeřnickými křesly. Kostýmy z dílny Lindy Borárosové odpovídají osobnímu narativu každé královny, nesetkáme se zde tedy pouze s barevným rozlišením jako na zahraničních scénách. Kouzlo muzikálu SIX nestojí v estetické stránce muzikálu, ale v síle charakterů a energii hereček, které se těchto rolí chopí. V tomto aspektu je to muzikál náročný hlavně po zpěváky, jelikož se zde „není za co schovat“ a předávají energii úplně stejně jako na koncertu. SIX nemá za úkol diváka vzdělat nebo historicky poučit (jako např. Hamilton), ale čistě pobavit.
Představení je opravdu vedeno jako koncert, na což diváci z mé osobní zkušenosti v pátek 30. května velmi dobře reagovali. Bylo zajímavé sledovat jak se publikum (včetně mě samotné) postupně dostávají z prvotního překvapení a přistupují na tuto formu představení. V tomto aspektu se právě nachází onen Damoklův meč, který dlí nad celým dílem, jelikož divák musí být dostatečně otevřený, aby byl schopen na tuto podobu přistoupit. Hodnotit herecké výkony je v tomto případě velmi obtížné, jelikož tvůrci obsazovali role s velkým citem, což má za následek velmi osobité ztvárnění každé jedné královny. Pokud bych ale měla vypíchnout některé zpěvačky z představení 30. května, tak v mých očích nejvíce vyvstaly Felicita Victoria Prokešová v roli Anny Boleynové a Andrea Holá v roli Anny Klevské právě díky jejich osobnostem a vervou, se kterou se chopily svých rolí.
V závěru děkovačky byly Lumírem Olšovkým oznámeny další dva nové termíny, 15. a 16. září 2025, kdy se muzikál SIX znovu podívá do divadla Hybernia v Praze.
Další „plzeňská hostovačka“ se Six proběhla v samotném závěru festivalu Dokořán pro hudební divadlo v Brně 17. června.
