Plzeňský dětský sbor a jeho přípravný sbor Javořičky přinesl minulý týden v plzeňském kulturním domě Peklo během Jarního koncertu zcela nový a netradiční program. Pod vedením své sbormistryně Bedřišky Koželuhové se Javořičky vydaly na hudební retrovýlet do ´zlatých šedesátých´, vlastní velký sbor, který má ve svých řadách mládež od dvanácti let, pak uvedl zbrusu novou verzi legendárního českého muzikálu Starci na chmelu, který v roce 1964 natočil podle námětu a scénáře Vratislava Blažka Ladislav Rychman.

Koncepce koncertu se Bedřišce Koželuhové výborně podařila. Šlágry jako Dominiku Dominiku, Otoč se má milá dozadu nebo proslulou písničku Tu kytáru jsem koupil kvůli Tobě a spoustu dalších zazpívali holky a kluci z Javořiček s gustem, čistě a vyrovnaný pěvecký projev doplnili vkusně a nápaditě pojatými pohybovými prvky, které nenásilně dokreslovaly atmosféru. Dívky v puntíkatých šatech a kluci v černých kalhotách připravili publiku dobře namíchaný a provedený hudební koktejl.

Jestliže pro Javořičky připravila Bedřiška Koželuhová na Vánočním koncertě jako muzikál pojatou legendární pohádku Mrazík, tak s hlavním Plzeňským dětským sborem nyní přichystala právě novou zkratku Starců na chmelu. Autorkou libreta, které posouvá celý děj do dnešní doby, v níž učitel při diskusi se svými žáky vzpomíná na svá mladá léta, je paní Evelína. A je velmi zdařilé. V libretu je podle nové osnovy upravena nejen próza, ale i některé texty. Vtipně rozvíjí myšlenku, že učitel (na jevišti Pekla jej přesvědčivě ztvárnil Tomáš Bílek) je oním odmítnutým Hančiným nápadníkem Honzou. Stal se učitelem a historie jako by se tak trochu opakovala – jeho žák Honza chodí pozdě, jeho studentka Hanka má Honzu ráda a demonstrativně vystupuje na jeho obhajobu. A před publikem se rozezní známé písničky, které zná a zpívá si je už několik generací diváků. A jak ukázal ohlas koncertu, získávají si další mladé zpěváky a posluchače i v novém tisíciletí. Hudba ze Starců na chmelu byla předtočená a na koncertě zněla z nahrávky, autorem hudební aranže je dirigent Dalibor Bárta. Členky a členové PDS si se svými rolemi poradili výborně. V sólových partech vynikl Jiří Šlégr jako Honza výborným zpěvem, jistou intonací a zcela přirozeným hereckým projevem. Půvabnou Hankou pak byla Alena Reinwartová, která si publikum snadno získala. V dalších rolích vystoupili Tereza Pudilová a Jiří Václavík. Suverénní projev na jevišti je ovšem obdivuhodný u všech členů sboru, kteří si dokázali poradit i s velmi náročnou choreografií Petry Parvoničové. Retro oblečení členů sboru bylo výborně zvoleno a korespondovalo jak s předchozím vystoupením Javořiček, tak s celkovým laděním ´Starců´. Celým pořadem vtipně provázel publicista a muzikálový historik Vítězslav Sladký, který přiblížil publiku nejen písničky šedesátých let, ale především v krátké charakteristice Starce na chmelu. Ty originální, i ty nové.

Ukázku ze Starců na chmelu viděli i hosté mezinárodního festivalu Musica Acalanthis, který pořádal PDS v Plzni na konci minulého týdne. V jeho rámci se do západočeské metropole sjely sbory z partnerských měst Plzně – z francouzského Limoges, belgického Liege, švýcarského Winterthuru, německého Regensburgu a slovenské Žiliny.

Sbor uvede Starce na chmelu ještě 1.května před budovou Českého rozhlasu Plzeň, kde vystoupí alternující zpěvačky. S Jiřím Šlégrem se jako Hanka představí Kateřina Pflegerová, Terezu Pudilovou alternuje Lucie Zábranová. Jak vidno, Plzeňský dětský sbor společně s Javořičkami zkrátka dokáže nápaditě zpříjemnit jarní dny. A vedle náročných klasických hudebních projektů umí kormidlovat i ve vodách kvalitního popu a muzikálu.

Foto: Eva Hajšmanová