musical-operetainternetový magazín o divadle

  • Mandela vyráží na Broadway

    Jak uvedla agentura Reuters, v repertoáru broadwayských divadel se objeví i dva pozoruhodné životopisné muzikály. První bude o životě jihoafrického bojovníka proti apartheidu Nelsona Mandely, další pak zpracuje osudy legendy kung-fu Bruce Leea.
    První černošský prezident Jihoafrické republiky a nositel Nobelovy ceny za mír strávil ve vězení dlouhých 27 let a hudební příběh bude vycházet z připravovaných Mandelových pamětí jeho dcery Zindzi. Ta se nechala inspirovat vzpomínkami na své mládí, kdy v zemi vládl tvrdý rasistický režim. Premiéra se očekává v roce 2010.
    Ještě větší podívanou by měl přinést druhý z projektů, plánovaný na přibližně stejnou dobu /sezóna 2010–11/. Bruce Lee vyrostl v Hongkongu a od 13 let studoval bojová umění. Později se přestěhoval do USA a stal se hvězdou Hollywoodu. Zemřel předčasně ve dvaatřiceti letech, patrně na mozkové krvácení. V muzikálu hlavního hrdinu doprovodí na životní pouti postavy z čínské mytologie i Opičí král, který se stane Leeovým božským ochráncem. Produkce slibuje dosud nevídanou syntézu čínské opery, bojových scén, moderních tanců i pop-rockových melodií.

  • Koločava

    Muzikál na motivy románu Ivana Olbrachta Nikola Šuhaj loupežník Koločava z pera Petra Ulrycha a Stanislava Moši doplnil letos vydařenou trojici premiér muzikálového
    a operetního souboru Divadla J.K.Tyla v Plzni o dosud chybějící žánr – muzikálovou baladu. Osobně jsem titul, jenž sklízí velké úspěchy na scéně Městského divadla v Brně, považoval z celé letošní premiérové řady za dramaturgicky nejriskantnější. Přece jen, Plzeň není Brno, které proslulo už předtím Baladou pro banditu a zbojnická tématika na západě Čech nikdy moc netáhla – vzpomeňme, jak zde téměř bez zájmu diváků prošuměl muzikál Na skle malované, který lámal divácké rekordy téměř ve všech českých, slovenských i polských divadlech. Není tu ani cimbálová kapela, takže zbývalo sázet na samotnou kvalitu Koločavy, případně na popularitu sourozenců Ulrychových ze slavných dob plzeňské Porty. A vyplatilo se..!
    Předně – plzeňská Koločava se od brněnské hodně liší. Už prostorem, ve kterém se hraje. Menší scéna Komorního divadla sice trochu omezuje taneční možnosti účinkujících, ale zase nabízí sevřenější prostor, který baladickému žánru spíše prospěl. Režisér Petr Novotný se také obešel bez v Brně důležitých filmových dotáček a vsadil výhradně na divadelní prostředky. Jeden z našich nejzkušenějších muzikálových režisérů dovedl herce k výrazově emotivním výkonům, které zdařile střídal s momenty až groteskními ve výstupech četníků, vesměs komediální charakter se neobával vtisknout ani židovským scénám. Podmanivou
    a zároveň prostou atmosféru Podkarpatské Rusi jednoduchým způsobem podtrhává scéna Ivo Žídka, jejíž dominantu tvoří šikmina se siluetou stromu a modrý horizont, stejně jako mimořádně působivý světelný design. Kostýmy, které navrhl Roman Šolc, plně korespondují s dobou i místem děje. Choreografie Zuzany Krištofové – Kolářové je snad až příliš nenápadná, ale možná i zde platí, že méně je někdy více, neboť sklouznutí k podobě jakéhosi folklórního festivalu by odporovalo celkové režijní koncepci.
    Hudebně muzikál vychází z alba Petra Ulrycha Nikola Šuhaj loupežník z roku 1974, které autor pro divadelní verzi doplnil o další písně a propojovací melodie. Nabízí ojedinělou syntézu rocku, popu, bigbeatu a židovské písně, s jasně dominující melodikou východního folklóru, kde společně s cimbálem a smyčci do instrumentace zásadním způsobem promlouvá i saxofon, kytara a bicí. Citlivé nastudování dirigentem Jiřím Petrdlíkem a soustředěné vedení kapely houslistkou během představení opět dokazuje, jak nezastupitelnou úlohu má živá hudba v divadelních produkcích. Překvapivě velké a nesnadné ansámblové plochy se sborem pečlivě nastudovala Kateřina Studentová.
    Pro Stanislavu Fořtovou je role Zpěvačky, která byla napsána přímo pro Hanu Ulrychovou, jistě velkou výzvou. Přestože plzeňská herečka zpívá jinou technikou, k výkonu Ulrychové se velmi přiblížila /v některých okamžicích i zabarvením hlasu/, aniž by se jí snažila napodobovat. Přihlédneme-li k faktu, že klenuté moravské melodie v repertoárovém provozu střídá se skřehotáním ve Zpívání v dešti, zaslouží si o to větší uznání. Méně výrazně po jejím boku působil jinak solidní zpěvák Roman Krebs v úloze dalšího průvodce dějem.
    O to více v titulní roli Nikoly Šuhaje zazářil Petr Kukla. Nejenže obstál herecky, ale překvapivě dobře se sžil s folklórní melodikou, takže Nikola patří spolu s Frederikem v Pirátech z Penzance k jeho parádním rolím. V úloze nezkrotné Eržiky zaujala Martina Placrová, uzavřenější Rózičku interpretovala neméně věrohodně Kamila Borovská. V židovských scénách exceluje na menších plochách František Dvořák, Libor Zavislan a vkusným humorem zejména Bronislav Kotiš. Jako stvořená je pro Jiřího Untermüllera úloha četnického kapitána.
    Závěrečná Nikolova píseň „Až jednou červánky, potkáte mamičku, vzkažte, že nepřijdu, po lesním chodníčku…“ vžene slzu do oka nejedné divačky a završuje režijně neokázalé, ale nesmírně divadelně čisté představení.

    Plzeňský deník 22.května
    Foto: Pavel Křivánek

  • Carmen – tiskovka zrušena

    Hudební divadlo v Karlíně s omluvou zrušilo ohlášenou druhou tiskovou konferenci k světové premiéře amerického muzikálu Carmen, která se měla konat 27.května, kdy také mělo být oznámeno kompletní obsazení muzikálu. Jednání s některými protagonisty ohledně smluv jsou údajně nedokončená a sdělování kusých informací vedení HDK nepovažuje za vhodné. Dle tiskové zprávy k tomu částečně přispěly i zdravotní obtíže již nasmlouvaných umělců, jejichž přítomnost na tiskové konferenci je pro divadlo žádoucí.
    Novinářům byla přislíbena účast na jedné ze zahajovacích zkoušek v polovině července, kdy také bude sděleno kompletní obsazení jednotlivých rolí. Zatím je tedy nadále znám pouze fakt, že v titulní roli vystoupí Lucie Bílá.

  • Pár novinek z Německa a Rakouska

    3. června se ve vídeňském Renaissancetheater uskuteční rakouská premiéra muzikálu Honk!, který vznikl na motivy pohádky Ošklivé káčátko. Režie se ujal Henry Mason, hudebního nastudování Gepard Schiller. Na scéně se představí členové Theater der Jugend.

    Hned dva biografické muzikály měly tento týden premiéru na německých jevištích. Zaad van Satan vypráví příběh Elisabeth de Grutere, která byla inkvizicí na začátku sedmnáctého století pranýřována jako čarodějnice. Dílo Belgičana Berta Appermonta bylo v pátek uvedeno ve Stadthalle v Merzigu. Následujícího dne se v GlückaufHalle v Duisburgu konala světová premiéra muzikálu Jinai. Hrdinkou díla Marca Chimientiho je britská misionářka Gladys Aylward, která během čínsko-japonské války ve třicátých letech minulého století se stovkou sirotků prchala napříč Čínou.

    Christian Alexander Miller, představitel Fantoma z essenské inscenace Fantoma opery se při Wörthersee-Festspielen představí jako Radames v Aidě. Spolu s ním vystoupí Zodwa Selele jako Aida a vítěz muzikálové soutěže rakouské televize ORF Vincent Bueno jako Mereb. Premiéra se uskuteční 3. července.

    Co ženy více přitahuje? Elegance a vybrané chování nebo svaly a machistické jednání? Dvěma protikladnými strategiemi soupeří dva sňatkoví podvodníci o přízeň a jmění mladé dědičky. Stuttgartský Kelley Theatre uvádí od pátku 16.5. muzikálovou komedii Dirty Rotten Scoundrels Davida Yazbeka a Jeffreyho Lanea v německé premiéře, ovšem v anglickém originále.

    Zprávy pro www.musical-opereta..cz vybral Ludvík Brouček
    Foto: Wörthersee – Festspielen 2007

  • Novinky v DJKT Plzeň

    V Komorním divadle v Plzni v sobotu 17.května proběhla za účasti autorů Petra Ulrycha a Stanislava Moši premiéra kultovní muzikálové balady Koločava. Se souborem muzikálu a operety DJKT novou inscenaci připravil režisér Petr Novotný. Choreografie se ujala manželka populárního zpěváka Petra Koláře, tanečnice a zpěvačka Zuzana Krištofová-Kolářová, hudebního nastudování dirigent Jiří Petrdlík, scénu navrhl Ivo Žídek a kostýmy Roman Šolc. Dvě fotografie z inscenace vám nabízíme již nyní, kompletní fotogalerii a recenzi představení přineseme koncem následujícího týdne.
    Zároveň jsme pro vás zjistili, jaké premiéry nás v Plzni čekají příští sezónu: Začínáme hned 27.září oblíbenou českou hudební komedií Uličnice /režie Martin Pacek, dirigent Pavel Kantořík a výtvarník Karel Glogr/. Příznivci muzikálu si jistě přijdou na své v prosinci, kdy je na Mikuláše naplánovaná premiéra Řeka Zorby v režii Petra Novotného. Poslední únorová sobota bude patřit klasické operetě, kdy v režii Romana Meluzína zazní na scéně Velkého divadla u nás nepříliš známá Kálmánova opereta Vévodkyně z Chicaga. Téměř za rok, 4.května 2009, přivede rovněž Roman Meluzín na scénu hudební komedii Hledá se muž Zn. „Bohatý“.

    Foto: Pavel Křivánek

  • Začínáme

    Dámy a pánové,
    začínáme, držte se, jedeme z kopce… Máte všichni vstupenky?? To se musí zkontrolovat… No paní, lístek sice máte, ale sedla jste si na žvýkačku, to už se neodlepíte a budete nám tady strašit…
    Právě se Vám dostává na obrazovku nový web o operetě a muzikálu. Jenom tady se dočtete všechny novinky, recenze, najdete tu i pozvánky na nejbližší premiéry, podíváte se na fotografie z představení a můžete s ostatními nadšenci hojně diskutovat ve fóru.
    Pokusíme se Vám přiblížit nejen významná česká představení z Prahy, Brna a sem tam ze zahraničí, ale také z oblastních divadel, protože se domníváme, že kvalitní inscenace jsou k vidění i v Plzni, Liberci, Příbrami nebo třeba v Uherském Hradišti… Naší největší odlišností od podobných webů je, že se nechceme zabývat jen muzikálem, ale i klasickou a lidovou operetou či hudební komedií, tedy hudebním divadlem v celé jeho šíři.
    Takže vydržte s námi, už to bude čím dál lepší.

  • Novinky na našem webu

    Děkujeme vám za váš zájem o naše stránky i názory na ně. Sdělujeme vám, že nemusíte jen mailovat, ale můžete využít i diskusního fóra. Nyní jsme se rozhodli odtajnit, co pro vás chystáme v blízké budoucnosti. Velmi příjemně nás překvapil zájem o klasickou operetu, takže pro její příznivce: Už záhy se v sekci Recenze objeví hodnocení Čardášové princezny v HDK. 18.června bychom rádi navštívili v rámci festivalu Dokořán nové nastudování velmi populární, ale u nás málo uváděné Millöckerovy operety Gasparone v podání ostravské operety. Dvě lahůdky pro příští sezonu chystá i DJKT Plzeň – Kálmánovu Vévodkyni z Chicaga a revuální “operetku” Uličnice. Samozřejmě budeme u toho. Mezitím bychom ještě rádi zhlédli nové provedení Mamzelle Nitouche v MD Brno a některou z operet, jež uvádí divadla v Liberci a Ústí nad Labem. V oblasti muzikálu bude nabídka ještě širší. Již tento víkend navštívíme premiéru muzikálu Koločava v Plzni, brzo přibude recenze dvojalba slovenského kultovního Adama Šangaly, chystáme se na tanečního Fantoma opery do Státní opery v Praze, seznámíme vás s vývojem kolem pražské Carmen a samozřejmě nebudeme opomíjet ani brněnskou scénu. Fotografií se ještě vracíme k nedávné předpremiéře muzikálu Němcová!
    To je jen ochutnávka – novinek bude samozřejmě víc, takže pečlivě sledujte www.musical-opereta.cz

    Foto: Vítězslav Sladký

  • Němcová! Trochu nedokreslené obrazy…

    Divadlo Ta Fantastika si za svůj nový titul vybralo trochu překvapivě muzikálové pásmo inspirované životem a dílem Boženy Němcové. Lídr divadla, Lucie Bílá, už několikrát v minulosti prohlásila, že právě osud jedné z nejvýznamnějších českých spisovatelek ji velmi láká. Nyní pro svojí myšlenku získala Jiřího Pokorného, svého manžela Václava Noida Bártu a v neposlední řadě produkci divadla.
    Pokud Lucie Bílá stála za myšlenkou scénického ztvárnění Němcové, duchovním otcem projektu se následně stal Jiří Pokorný. Režisér, jenž je podepsán pod řadou vyjímečných inscenací, je zároveň autorem scénáře, textů i scény. V oblasti hudebního divadla dosud prosluly zejména jeho dvě režie v plzeňské opeře. Kontroverzní Šárka sice málem způsobila diváckou revoltu, daleko hůře si však vedl v případě Ostrčilových Kunálových očí, po nichž už další nabídka ke spolupráci nepřišla. Ani v případě Němcové nelze na jeho práci pohlížet lhostejně, byť zde byl, překvapivě více než v kamenném divadle, svázán konvencí a nejspíš také hrozbou případného komerčního neúspěchu. Opět, stejně jako v případě zmíněných Kunálových očí, oddělil stylově první a druhé jednání. Zatímco úvod představení je mrazivě temný, závěr přináší až kýčovitou barevnost, prezentující se zelenou trávou, švarným myslivcem a křepčící Babičkou, jakoby se zde Pokorný vysmíval dnes módním muzikálovým produkcím.
    Někteří diváci v půlce představení odešli, neboť silné okamžiky často střídala šedivá nuda. Pokud režisér polevil v tempu, nedokázal si vypomoci výtvarným nápadem ponuré scény, ani mimořádně neinvenčním světelným designem. V tomto směru druhé jednání celkově neuvěřitelně dlouhého třiapůlhodinového představení dopadlo výrazně lépe.
    Úvod inscenace patřil prologu se smrtí hlavní protagonistky, která se následně pomocí pohádkové nitě dostává zpět na začátek příběhu. Podobně řeší obvykle začátky svých produkcí například proslulý Michael Kunze, nápad s posmrtným návratem realizoval Rodgers s Hammersteinem v Carouselu už koncem 40.let minulého století. Podobně jako ve zmíněných operách, nejsilněji nakonec působí Pokorného scény v demonstraci útlaku a jisté formy totality. Některé scény, jako „hamletovská“ procházka s lebkou nebo bloumání již zemřelého mrtvolně bledého Hynka po jevišti, vyzněly až groteskně. Hudba Václava Noida Bárty sází zejména na pěvecké kvality představitelů hlavních rolí, očekávaný svěží vítr do českých muzikálových vod ale zásadním způsobem nepřináší. Přestože pár písní určitě zaujme a možná se časem objeví i na sólových albech, skutečný hit, který byste si pobrukovali cestou z divadla, chybí. Skalní fanoušci Lucie Bílé určitě odcházeli z divadla nadšení. Jak jinak – viděli svojí ikonu téměř tři a půl hodiny na jevišti, zpívala jako vždy dobře a velmi obstojně zvládla svůj nelehký part i herecky. Odpustila si obvyklé pomrkávání do hlediště, které by v případě Boženy Němcové působilo krajně nevkusně a vůbec svůj projev k prospěchu věci výrazně ukáznila. Velmi decentně odehrál roli Boženina manžela Němce rovněž pěvecky suverénní Kamil Střihavka. V dalších rolích mužů, dívek a žen se vystřídali Lukáš Kumpricht, Štěpán Bárta, Viktor Dyk, Petr Opava, Václav Renč, Iva Marešová, Michaela Zemánková, Kristýna Leichtová, Jan Battěk a Claudia Monica Gutiérrez.
    Formou představení byli možná mnozí zaskočeni. Čekali nejspíš více vášně, více sentimentu, více barevnosti… a více erotiky. Přestože obrazy inspirované životem Boženy Němcové zůstaly zčásti nedokreslené, vzniklo představení, které si zaslouží vaši pozornost. Už proto, že se divadlo Ta Fantastika snaží jít alternativní cestou. Zda poněkud svérázně pojednaný výklad života a osudu „ženy z pětistovky“ diváky osloví, ukáže čas.

    Divadlo Ta Fantastika, premiéra 12.května 2008, psáno z předpremiéry 11.5.2008
    Němcová! Hudební obrazy inspirované životem Boženy Němcové

    Scénář, texty, scéna a režie: Jiří Pokorný
    Hudba: Václav Noid Bárta
    Kostýmy: Zuzana Štefunková – Rusínová
    Světelný design a animace: Tomáš Mezei
    Plastický svět BN: Martin Aaron Hořínek

    V hlavních rolích Lucie Bílá a Kamil Střihavka nebo Václav Noid Bárta

    Foto: Pavel Hejný

  • Dokořán 2008

    V červnu pořádá Městské divadlo Brno již tradiční festival hudebních divadel Dokořán. Dramaturgie nabízí tentokrát opět pestřejší podívanou. Kromě nejlepších inscenací různých českých divadel uvidíme i soubory ze Stuttgartu, Ljubljany a Bratislavy. Atraktivita Dokořán spočívá i v obrovském žánrovém spektru, který během jediného týdne nabízí procházku napříč všemi směry hudebního divadla. Zatímco klasickou operetu reprezentuje Mamzelle Nitouche domácího souboru a ostravská novinka Gasparone, klasický muzikál přiváží například Severočeské divadlo opery a baletu /Hello, Dolly! s Ladislavem Županičem a Danielou Šinkorovou v hlavních rolích/ či Mestno gledališče Ljubljana /Šumař na střeše/. Hudební férie reprezentuje dlouhodobě vyprodaný Limonádový Joe z plzeňského DJKT v titulní roli s populárním Petrem Vondráčkem nebo Kytice v podání Janáčkovy konzervatoře v Ostravě. Velké očekání vzbuzuje i hostování Slovenského národného divadla v Bratislavě a jejich nová verze hry Victora Huga Král se baví, proslulé zejména díky Verdiho opeře Rigoletto. Za vidění jistě bude stát i Godspell Divadelního studia Marta, k němuž hudbu složil světoznámý Stephen Schwartz, Gazdina roba Divadla pod Palmovkou, Maškaráda Divadla v Dlouhé a řada dalších inscenací. Muzikáloví nadšenci se už určitě nemohou dočkat zejména koncertní verze muzikálu Jesus Christ Superstar.
    Kompletní program naleznete na www.mdb.cz
    Na snímku z inscenace SND v Bratislavě Král se baví je Dušan Jamrich a Monika Hilmerová.

    Foto: Filip Vančo

  • Z Rakouska aktuálně Ludvík Brouček

    PRODUCENTI odstartovali

    28. dubna 2008 byl zahájen 9týdenní maraton příprav muzikálu Producenti. Na zkušebním jevišti se sešel soubor a hudebníci, které přivítala intendantka společnosti Vereinigte Bühnen Wien Katrin Zechner s ostatními členy tvůrčího týmu a ihned poté začaly první scénické zkoušky. I když pro všechny zúčastněné nastalo období vyžadující maximální pracovní nasazení, nálada byla během tohoto vzrušujícího dne velmi dobrá. Podílet se na přípravách prvního německojazyčného provedení nejúspěšnějšího broadwayského muzikálu 90. let je pro všechny nevšedním zážitkem.
    Pokud alespoň trochu ovládáte němčinu, navštivte internetovou adresu http://thepro­ducersinwien.blog­spot.com. Vznikl zde zajímavý blog k vídeňské inscenaci, který Vám umožní nahlédnout do zákulisí zkoušek, dozvědět se novinky o přestavbě divadla Ronacher a mnoho dalšího. Až do premiéry tak můžete sledovat vznik náročné muzikálové produkce značky Broadway. Na adrese http://www.you­tube.com/…/Ushe­rette05 naleznete zajímavý „doplněk“ blogu, kde uvidíte různé videozáznamy týkající se různých světových inscenací i filmového zpracování Producentů.

    Mel Brooks – The Producers
    od 30. června 2005 ve vídeňském Ronacher Theater


    2CD MUSICAL FOREVER konečně k dostání

    19., 20. a 21. prosince minulého roku oslavil orchestr Vereinigte Bühnen Wien galakoncerty MUSICAL FOREVER dvacáté výročí od svého založení. A dlouho očekávané 2CD se záznamem z těchto koncertů je konečně k dostání. Hvězdy jako Pia Douwes, Carin Filipcic, Maya Hakvoort, Susan Rigvava-Dumas, Marjan Shaki, Thomas Borchert a Lukas Perman zde zpívají největší hity z uplynulého dvacetiletí muzikálu ve Vídni. Nahrávka obsahuje skladby z muzikálů Freudiana, Phantom of the Opera, On the Town, Elisabeth, Tanz der Vampire, Mozart!, Roméo et Juliette, Rebecca a mnoho dalšího.


    WE WILL ROCK YOU v Raimund Theater

    Kromě již zmíněných Producentů, kteří se teprve připravují, je ve Vídni k vidění další světový hit. Ještě do 13. června můžete shlédnout mimořádný Queen-muzikál WE WILL ROCK YOU v Raimund Theater.


    MIMO VÍDEŇ

    I když společnost Vereinigte Bühnen Wien se svými Raimund a Ronacher Theater panuje muzikálům ve Vídni, není jediná, kdo muzikály uvádí a ani Vídeň není jediným rakouským městem, kde se muzikály a operety hrají. Můžete se jich tak dostatečně a podle libosti nalokat také jinde:

    Vídeň Interkulttheater Magic to Do
    Vídeň Wiener Metropol Ti Amo
    Vídeň Wiener Volksoper The Sound of Music
    Vídeň Wiener Volksoper Die Weberischen
    Vídeň Wiener Volksoper Čardášová princezna
    Vídeň Wiener Volksoper Veselá vdova
    Vídeň Klettenheimers KleinKunstCafé Georges & Marie
    Vídeň Renaissancetheater Honk!
    Graz Opernhaus Les Misérables
    Graz Opernhaus Hraběnka Marzia
    Innsbruck Tiroler Landestheater The King and I
    Linz Landestheater My Fair Lady
    Salzburg Großes Festspielhaus Jekyll & Hyde
    Schwechat Theater Forum Funtastic Broadway

    Zpracoval: Ludvík Brouček
    Foto: Produkce We Will Rock You

Pro plnou funkci webu musíte souhlasit s využítím cookies. Více informací

Jako většina internetových stránek i tyto stránky používají cookies. Na základě anonymních dat sledujeme například celkový počet návštěvníků. Pokud nechcete cookies používat nebo pokud chcete, aby internetový prohlížeč použití cookies oznámil, musíte ve svém internetovém prohlížeči vybrat příslušnou volbu. Zablokujete-li všechna cookies, nebudete moci využít některé funkce těchto stránek.

Zavřít