Situace v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě se snad konečně uklidní. Novým ředitelem jedné z největších českých divadelních institucí se stal režisér Jiří Nekvasil. Začátkem listopadu ho do funkce jmenovali ostravští radní a bývalý šéf opery Národního divadla v Praze se nové funkce ujme 1. ledna 2010.

Divadlem otřásala v květnu kauza tehdejšího ředitele Luďka Golata, na kterého si stěžovala část operního sboru, že je během zkoušek nové opery Il soffio delle fate (Dech dobrých víl) nutí k obscénnostem a chová se hrubě, na jejímž základě byl z funkce odvolán. Naopak jiní umělci včetně šéfů uměleckých souborů Golata ve funkci podporovali a dokonce v tomto směru sepsali petici. Policie navíc začala vyšetřovat okolnosti nahrání kazety, na které bývalá Golatova manželka souloží s jiným mužem za přítomnosti nezletilého syna, což natáčel videokamerou sám Golat. Podle policistů se ale nejednalo o trestný čin, záležitost stará deset let by navíc byla promlčená. Dočasně jej ve funkci nahradila nejprve Miloslava Hercíková, jenž ale nebyla schopná rozjitřené nálady uklidnit, takže od začátku října divadlo vede umělecký vedoucí činohry Pavel Šimák. Že jednoduchá interpersonální situace nečeká ani Jiřího Nekvasila, dávají vytušit anonymní akce kverulantů z řad divadla, kteří se jeho volbu snažili v místním tisku zpochybňovat.

Sedmačtyřicetiletý Nekvasil má dlouholeté zkušenosti s divadlem. Působil na pozicích poradce ředitele Národního divadla, šéfa opery Národního divadla, uměleckého šéfa Státní opery Praha a v současné době režíroval na volné noze. Do výběrového řízení na post ředitele Národního divadla moravskoslezského se přihlásilo sedm kandidátů včetně odvolaného ředitele Golata. O vítězi rozhodla sedmičlenná výběrová komise v čele s primátorem Petrem Kajnarem. Kromě čtyř představitelů města se volby zúčastnili režisér činohry Národního divadla v Praze Ivan Rajmont, předseda Asociace profesionálních divadel ČR Jan Burian a filmový producent a vedoucí projektu Ostrava – kandidát na titul Evropské hlavní město kultury 2015 Čestmír Kopecký.
„Radní se přiklonili k doporučení komise,” uvedla tisková mluvčí města Andrea Vojkovská. „Pro pana Nekvasila jsme se rozhodli, protože se nám nejvíce líbila jeho koncepce. Jako jediný z kandidátů upozornil na fakt, že v Ostravě chybí moderní muzikál. Jedním z našich požadavků je, aby nový ředitel zvýšil návštěvnost divadla a dostal do něj mladé diváky,“ řekl náměstek primátora Lubomír Pospíšil.

Jiří Nekvasil chce ostravskou scénu pozvednout na evropskou úroveň a kromě tradičních návštěvníků přilákat do hlediště také dětské a mladé publikum. V krátkém prohlášení již sdělil, že baletní a činoherní soubor povedou dosavadní šéfové, do čela opery jmenuje mladého dirigenta Roberta Jindru a pro soubor operety bude hledat novou progresivní osobnost, která by na sever Moravy vnesla muzikál s moderními inscenačními trendy. Ostravské národní divadlo je vedle plzeňského jedinou českou čtyřsouborovou scénou s operetní a muzikálovou specializací. Momentálně operetu vede dirigent Karol Kevický. Až do současných dnů se překvapivě produkce tohoto souboru orientuje především na operetu, která má však v Ostravě tradičně velmi silné divácké zázemí. V repertoáru má například Lehárovu Veselou vdovu, Kálmánovu Fialku z Montmartru, Tři mušketýry Rudolfa Frimla, Hašlerova Podskaláka nebo Ztřeštěné námluvy Vladimíra Brázdy. V muzikálové oblasti se pak soubor soustřeďoval zejména na tituly ze zlatého fondu, jako je Sugar a Hello Dolly. Jen pro zajímavost – v počtu premiérovaných inscenací za posledních pět let vede v Ostravě opereta nad muzikálem v poměru 14:7, přičemž trend v ostatních divadlech je přesně opačný. V této divadelní sezoně inscenátorské týmy ještě připraví klasickou operetu Johanna Strausse Netopýr, místo ohlášené ruské rockové opery Juno a Avos muzikál Daniela Fikejze Zvoník u Matky Boží a v květnu pak v koprodukci s Městským divadlem Brno jeden z muzikálových hitů posledních let, Čarodějky z Eastwicku.

Foto:
1) Archivní snímek Jiřího Nekvasila
2) NDM, Josef Hradil, Tři mušketýři
3) NDM, Vojtěch Bartek, Hello Dolly