Další cennou trofej získal projekt originálního alternativního divadla La Putyka, když uspěl v hlasovací anketě Divadelních novin a stal se tak inscenací roku 2009. Tradiční cenu udílí odborný čtrnáctideník už posedmnácté. Letos se hlasování zúčastnilo na 120 divadelních odborníků, kritiků a publicistů. Celkem se v jejich ohlasech objevilo 69 inscenací a projektů 43 divadel, divadelních souborů či spolků. Výsledky zveřejnilo první letošní číslo Divadelních novin i se stručnými komentáři navrhovatelů.
V anketě hlasoval i náš šéfredaktor a publicista Vítězslav Sladký, který preferoval inscenaci muzikálu Mozart!, který v české premiéře loni uvedlo Městské divadlo v Brně. Jako zdůvodnění uvedl: „Brněnská inscenace Mozarta je příkladem brilantně provedeného, moderního, avšak klasicky vystavěného muzikálu. Jejím hlavním přínosem je, že představila českému publiku zcela poprvé dílo nejúspěšnější muzikálové autorské dvojice kontinentální Evropy Kunze – Levay a upozornila tak na skutečnost, že mezinárodně úspěšné tituly se rodí i mimo Broadway a West End.“
Z muzikálových novinek minulého roku se v nominacích jednotlivých kritiků objevilo ještě brněnské Probuzení jara, semaforská Kytice a Žebrácká opera v nastudování činohry Národního divadla v Praze.

Oceněná inscenace La Putyka Rostislava Nováka a režijního tandemu SKUTR kombinuje akrobacii, tanec, zpěv, loutky a sportovní výkony v originálním pojetí nového cirkusu, jenž nahlíží na atmosféru české putyky skelným pohledem střízlivého půllitru. Objevuje hospodskou fantazii a změněnou realitu, kdy na chvíli přestávají platit fyzikální zákony a diváci jsou svědky nečekaných akrobatických, hudebních i pohybových jevů.
Originální pojetí inscenace La Putyka je vedeno především snahou nekopírovat francouzské zdroje nového cirkusu. “Francií jako kolébkou nového cirkusu se samozřejmě inspirujeme, ale tak, jako mají Francouzi víno, tak mají Češi pivo. Naše inscenace proto vychází z českých reálií hospodského života. La Putyka je hospodský nový cirkus,” přibližuje svůj nový projekt Rostislav Novák. Co se honí v hlavách hospodských štamgastů předvádí mistři ČR v akrobatických skocích na trampolíně, profesionální tanečníci nebo mistr bojového umění wu-shu. Během vystoupení dojde i na triky s gymnastickými balony, speciálně upravenými pro koňské pólo. Muziku v představení obstarává seskupení Tros Discotekos (Vojtěch Dyk, Jakub Prachař a Jan Maxián). Ačkoliv tomu název jejich formace nenapovídá, naživo hrají třeba i poupravenou odrhovačku: „Když máš v chalupě orchestrión, tak máš v chalupě orchestrión.“ Během představení přesvědčí nejen o svém hudebním talentu, ale i dovednosti dobře natočit vychlazenou dvanáctku. Vrchním La Putyky je těžko přehlédnutelný herec královéhradeckého Divadla Drak Jiří Kohout. Ve spolupráci se SKUTRy na sebe upozornil už rolí Sluhy v inscenaci Mistr a žák a v La Putyce potvrzuje svůj herecký i improvizační talent. První český pivní cirkus sklízí nejen trofeje v uznávaných anketách, ale také boduje na nejrůznějších divadelních festivalech, jako je Divadlo v Plzni, Spectaculo Interesse v Ostravě, Letní Letná v Praze, Festival regionů v Hradci Králové a loď bratří Formanů Tajemství. Nejčastěji se však hra uvádí v pražské prostoru La Fabrika.
“Nastupující generace nedávno dvacetiletých rozvlnila loni v českém divadle malou tsunami. Převrátila léta zavedené zvyklosti, pořádky a řády,” komentuje vítězství La Fabriky redaktor Divadelních novin Vladimír Hulec. Jako fanoušek nezávislé scény ocenil, že se do čela ankety vyhoupli režiséři, performeři a herci, z nichž mnozí byli před rokem teprve na startu profesní dráhy.

Druhá skončila inscenace Dušana Davida Pařízka v Divadle Komedie Goebbels/Baarová, jako třetí se umístil Büchnerův Vojcek inscenovaný mladým režisérem Danem Špinarem v Divadle na Vinohradech. Na dalších místech jsou česká premiéra aktuálního broadwayského hitu Srpen v zemi indiánů Tracyho Lettse, kterou v Národním divadle připravil Michal Dočekal, a se stejným počtem bodů i opera Benjamina Brittena Smrt v Benátkách. Tu na jevišti Státní opery Praha nastudovali dirigent Hilary Griffiths a režisér Joši Oida. Jako nejlepší mimopražská inscenace skončila v anketě na šestém místě Bernhardova Síla zvyku Městského divadla Brno v režii hostující pražské režisérky Hany Burešové. Nejvíce hlasů získaly pražské počiny: 25 divadel a 40 inscenací. Ani ty brněnské (osm inscenací tří scén) či ostravské (sedm inscenací tří divadel) však nepřišly zkrátka. Z oblastních regionálních scén na sebe výrazněji upozornilo jen Klicperovo divadlo Hradec Králové a Naivní divadlo Liberec.

Foto: La Putyka