Foto: Martina Root

Andrew Lloyd Webber je považován za muzikálového mága druhé poloviny 20. století. Muzikálů zkomponoval zatím 21 a zejména Jesus Christ Superstar, Evita, Cats či Sunset Boulevard zaznamenaly fenomenální úspěch po celém světě.

A z melodií tohoto „krále muzikálu“ vzešel kostýmovaný a scénický koncert s názvem Jsme muzikál! & ALW, který se stal zároveň první letošní premiérou muzikálového souboru DJKT Plzeň pod vedením nového uměleckého šéfa Jozefa Hruškociho. Představení sklidilo obrovské ovace.

Andrew Lloyd Webber se narodil do hudební rodiny 22. března 1948. Napišme hned na začátku, že časté plakátové vykrácení jeho jména na A.L. Webber je nepřijatelné, neb Lloyd není křestní jméno, nýbrž příjmení po matce. V roce 1964 se přihlásil ke studiu na Oxfordské univerzitě v oboru dějiny umění, protože jej zajímaly prehistorické stavby. Na škole však vydržel jen půl roku.  Následně se nechal zapsat na Royal College of Music v Londýně, kde byl ředitelem jeho otec, a vystudoval zde harmonii, kontrapunkt, orchestraci a hudební dějiny. K rozhodnutí stát se skladatelem výrazně napomohlo setkání s o čtyři roky starším libretistou Timem Ricem, které dalo v roce 1968 vzniknout jejich prvnímu společnému muzikálovému dílu The Likes of Us a dětskému krátkému oratoriu Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť. Od Josefa vedla cesta k dalšímu společnému dílu, rockové opeře Jesus Christ Superstar, jež vyšla nejprve v roce 1969 na gramofonových deskách. Teprve fenomenální úspěch nahrávky přiměl producenty, aby toto dílo uvedli také v divadelní verzi. V roce 1971 tak měl Jesus Christ Superstar svou oficiální premiéru na Broadwayi v režii Toma O’Horgana. Zrodila se první opravdová legenda z pera Andrewa Lloyda Webbera a Tima Ricea. Následovala  Evita a s dalšími libretisty celá plejáda muzikálů superlativů, jako Kočky, Sunset Boulevard nebo Fantom Opery. A také komorní muzikály, například Líp s loučí v neděli. Další tituly, jako Whistle Down the Wind (Pískání po větru, 1998), The Beautiful Game (Báječná hra, 2000), The Woman in White (Žena v bílém, 2004), či  volné pokračování Fantoma Opery s názvem Love Never Dies,  se už tak nadšeného přijetí nedočkaly. Andrew Lloyd Webber je také vlastníkem produkční společnosti, majitelem šesti londýnských divadel a držitelem všech zásadních ocenění: Má sedm Cen Laurence Oliviera, sedm Tony, tři Grammy filmového Oscara i Zlatý globus. V roce 1992 jej Alžběta II. povýšila do rytířského stavu a o pět let později jmenovala lordem.

Foto: Martina Root

Představení Jsme muzikál! & ALW vyniká především skvělou dramaturgií a výběrem písní, na němž má lví podíl dramaturg Pavel Bár. Během večera zazní nejen skladby z muzikálů, které jsme v Plzni nebo na ostatních českých jevištích v nedávné době viděli, tedy Ježíše, Evity, Koček, Josefa či Sunset Boulevardu, ale také ze Starlight Expressu, Aspect of Love, Stephen Ward, Love Never Dies nebo Cinderelly. Nebo poměrně raritního Pískání po větru, které uvedlo v roce 2015 Městské divadlo Brno. Pro pořádek musím uvést, že nejlépe si na českém muzikálovém rybníčku vedou Jesus Christ Superstar a Evita, jež shodně nastudovalo už šest českých divadel. Kombinace největších Lloyd Webberových hitů s u nás nepříliš známými písněmi byla fascinující. Naprostá většina z nich zazněla v českém předkladu, ať už od „dvorního přebásníka“ děl ALW Michaela Prostějovského, ale i Petra Gazdíka, Karla Škarky, Pavla Bára, Lumíra Olšovského a dalších.

Celý koncert se odehrává ve svižném tempu pod režijním vedením Gabriely Petrákové, která se příští rok stane kmenovou dramaturgyní a režisérkou DJKT Plzeň a ve znamenitých choreografiích Pavla Klimendy a Terezy Koželuhové. Za dirigentským pultem se vystřídali netradičně dva dirigenti, přičemž orchestr hrál výborně a v povedených aranžích jak pod taktovkou osvědčeného Dalibora Bárty, tak temperamentního Vojtěcha Adamčíka, kterého alespoň mne opravdu bavilo sledovat.

Koncert otevřela předehra z Fantoma Opery a na sezpívání asi nejnáročnější skladba večera s názvem Primadona. Všichni sólisté se představili ve výborné formě, obecně jim dokonaleji vycházely romantické popové skladby, než vysloveně rockové vypalovačky. Po každé písni zněl nadšený potlesk nejen plzeňských muzikálových ultras. Z množství mimořádných výkonů bych rád vyzdvihl stále perfektního Josefa Pavla Klimendy, Grizabellu i Normu Stanislavy Topinkové Fořtové, Evitu Soni Hanzlíčkové, ale také pohybově i pěvecky strhující ukázku ze Starlight Expressu v podání Evy Staškovičové. Pěvecky skvěle vyšla píseň z muzikálu Aspect of Love Jozefu Hruškocimu. Přesně tento hudební styl jeho hlasu nejlépe sluší. Celý soubor vyjmenovat nemohu, prokázal však vynikající formu a také soudržnost. V Plzni se sešla dobrá parta, která se dokáže popasovat i s velkými hudebními výzvami. Od kapely přes sólisty po company i členy dětského Muzikálového studia.

První letošní muzikálovou premiérou se trochu netradičně stal scénický koncert, který je nejen oslavou geniálního skladatele Andrewa Lloyda Webbera, ale také radostného muzicírování a profesionálního růstu plzeňského muzikálového souboru.

Foto: Martina Root