Pravidelné operní přenosy z newyorské Metropolitní opery tuto sobotu 17. ledna dramaturgicky ozvláštní opereta – Veselá vdova Franze Lehára. Režie se ujala broadwayská režisérka a choreografka Susan Stroman, která už inscenovala například muzikály Crazy for You, Contact nebo The Producers. Nestárnoucí Veselou vdovou bude v Metropolitní opeře debutovat. Zpívat se bude v novém anglickém překladu Jeremyho Samse. Světoznámá pěvkyně Renée Fleming si svůj rozsáhlý repertoár, čítající jen v Metropolitní opeře na 22 rolí, rozšíří o ovdovělou pařížskou milionářku Hannu Glawari. Za dirigentským pultem stane Andrew Davis a na jevišti dále vystoupí Nathan Gunn v roli Hannina milence Danila, Alek Shrader coby mladý šlechtic Camille de Rosillon, Thomas Allen jako stárnoucí baron Zeta a broadwayská sopranistka Kelli O’Hara coby baronova mladá manželka, koketa Valencie. Posledně jmenovaná herečka v MET vystoupí poprvé, poté, co excelovala v muzikálech Jižní Pacifik nebo Madisonské mosty.

“Pestrobarevná produkce, kterou oživují hravé taneční scény, je po většinu času zcela věrná stylu původního kusu. Z jemnosti a zářivosti výkonu, který se dirigentovi Andrew Davisovi daří vylákat z orchestru Met, lze vyčíst, že je do původní partitury z roku 1905 naprosto zamilovaný,“ vypichují hudební výkon NY Times.

Když v roce 1905 uvedlo slavné hudební divadlo Theater an der Wien operetu Die lustige Witwe, zažila Vídeň podobnou senzaci, jako v dobách největší slávy Johanna Strausse mladšího. Původně ovšem libretisté Victor Léon a Leo Stein nabídli text R. Heubergerovi (autorovi úspěšné operety Ples v opeře). Ten dílo rozpracoval, ale Léon se Steinem nebyli jeho hudebními nápady nadšení, takže hledali skladatele jiného. V jejich hledáčku uvízl mladý Franz Lehár, tehdy ještě nepříliš známý komponista a dosavadní autor zatím čtyř dnes zapomenutých operet. Přestože se Lehár pustil do práce s velkou chutí, ani jeho hudba příliš nenadchla jak zmíněné libretisty, tak ředitele Divadla Na Vídeňce Viliama Karczaga, který nevěřil, že se nové dílo udrží na repertoáru delší dobu. Všechny pak překvapil převratný úspěch Veselé vdovy, která se rozlétla okamžitě do celého světa a jen během prvních pěti let zaznamenala v různých divadlech úctyhodný počet dvaceti tisíc repríz. Stala se tak nejen Lehárovým nejúspěšnějším dílem, ale společně se Straussovým Netopýrem vůbec nejhranější operetou světových jevišť. Mnoho jejích melodií se stalo doslova operetními evergreeny, např. písně o Maximu nebo o Vilje či kuplet Ženy, ženy, ženy. Nejen díky nim, ale také díky vtipně napsanému libretu tato opereta dodnes baví diváky na celém světě a jejímu uvedení se nevyhýbají ani proslulé operní domy.

Foto: Brigitte Lacombe / Metropolitan Opera a archiv redakce