Kouzelná flétna Wolfganga Amadea Mozarta (1756 – 1791) sice patří k vrcholným dílům nejstarší operní tvorby dnešního jeviště, ale zároveň je mnohými označována za předchůdce pozdější revue a operety. V novém provedení ji uvedl v sobotu 3. března operní soubor Divadla J.K. Tyla v Plzni v hudebním nastudování Ivana Paříka a v režii Jany Kališové. Na našich stránkách této inscenaci věnujeme pozornost i z toho důvodu, že v ní hraje celá řada sólistů známých z muzikálových a operetních produkcí. V neposlední řadě je součástí současného repertoáru Městského divadla v Brně muzikál Mozart!, kde dokonce v reminiscenci část Kouzelné flétny zaznívá.

Kouzelná flétna je poslední Mozartovou operou a poprvé byla hrána ve Vídni 30. září roku 1791 v tehdy předměstském letním Divadle Na Vídeňce, tedy pouhé tři měsíce před skladatelovou smrtí. Libreto k opeře napsal divadelník Emanuel Schikaneder (jedna z postav muzikálu Mozart!) a je napsáno v němčině, přestože v té době byla hlavním operním jazykem italština. Schikaneder nejenže napsal libreto, ale o premiéře také zpíval roli Papagena. Opera byla napsána pro lidové publikum, je to pohádka o tradičním vítězství dobra, v opeře prezentovaném moudrým Sarastrem, nad zlem, představovaném Královnou noci. Je však Kouzelná flétna jen obdivuhodnou pohádkou s komickými prvky, lidovou komedií nebo se jedná o zašifrované dílo, plné zednářských symbolů? Je to pouhý příběh lásky, jež překonává všechny překážky, nebo kus, motivující diváka k úsilí o dosažení dokonalosti? Dílo obsahuje všechny tyto roviny, a proto je také trvalou výzvou inscenátorům. V Plzni se jej chopila „mozartovská“ specialistka Jana Kališová a pokusila se mu vdechnout modernější a dynamičtější ráz, aniž by ovšem zbytečně provokovala zastánce tradičního pojetí. Bojovat musela především s netradičním jazykovým pojetím, kdy zpěv zněl v německém originále a dialogy v češtině, což bohužel přirozenému plynutí děje příliš neprospělo. Precizní hudební nastudování je dílem dirigenta Ivana Paříka, výtvarnými spolutvůrci inscenace jsou scénograf Ivo Žídek a kostýmní návrhář Jan Růžička.

V hlavních rolích vystupují:

Sarastro: Jevhen Šokalo, Pavel Vančura, Pavel Švingr
Královna noci: Anna Klamo, Eva Müllerová
Pamina: Petra Perla Nôtová, Gabriela Ubavič, Lucie Fišer Silkenová
Tamino: Tomáš Kořínek, Richard Samek, Juraj Nociar
Papageno: Jiří Hájek, Matěj Chadima
Papagena: Věra Likérová, Radka Sehnoutková
Mluvčí + 2. ozbrojenec: Pavel Horáček, Dalibor Tolaš
1. kněz + 1 ozbrojenec: Josef Moravec, Juraj Nociar
Monostatos: Jan Ježek, Josef Zedník

Pojďme si společně představit alespoň ty sólisty, kteří se uplatňují i na poli muzikálu a operety.

Jan JEŽEK (Monostatos): Jeden z nejpopulárnějších zpěváků dnešního jeviště. Začínal v plzeňské operetě, později s úspěchem přidal i operní a muzikálový žánr. Vystupuje v Národním divadle v Praze, Hudebním divadle Karlín, Státní opeře Praha, Městském divadle v Brně i v DJKT v Plzni, kde svého času dokonce vedl operetní soubor. Je legendárním českým Bolem, Eisensteinem, Danilem, Jupiterem nebo Jeanem Valjeanem, kterého hrál ve všech třech českých inscenacích Les Misérables. Ztvárňuje také Leopolda Mozarta ve světovém muzikálu Mozart!. Je nositelem Ceny Thálie v kategorii muzikálu a operety.

Anna KLAMO (Královna noci): Operní pěvkyně, žákyně Heleny Tattermuschové a Magdalény Hajóssyové, častý host předních českých scén. Krom opery zpívala i Denisu v Mamzelle Nitouche, Adélu v Netopýrovi či Valencii ve Veselé vdově. Do světa muzikálu vstoupila na půdě Hudebního divadla Karlín jako Maria ve West Side Story. V Plzni zpívala hlavní ženský part Julie v české premiéře muzikálu Carousel.

Lucie SILKENOVÁ (Pamina): Přes své mládí vystupovala již v řadě operních inscenací. Vystudovala na HAMU jak zpěv, tak teorii a dějiny hudby. Krom toho zpívá Lízu v Zemi úsměvů v Divadle F.X. Šaldy v Liberci a poněkud málo se v operním světě ví, že je od roku 2005 častým hostem Divadla Semafor, kde hraje v několika muzikálových a revuálních hrách.

Radka SEHNOUTKOVÁ ( Papagena): Absolventka brněnské JAMU je v angažmá v plzeňské opeře od roku 2006. Zaměřuje se především na repertoár W.A Mozarta, B. Smetany a L. Janáčka. Nazpívala titulní part Lišky Bystroušky pro animovanou verzi opery, která vznikla ve spolupráci BBC a České televize. V operetním světě zazářila jako Miss Mary Lloyd v Kalmánově Vévodkyni z Chicaga, v projektu Státní opery Vivat opereta! hraje princeznu Mi a Adélu z Netopýra.

Dalibor TOLAŠ (Mluvčí a 2. ozbrojenec): V repertoáru má řadu stěžejních rolí českého i světového barytonového operního repertoáru. Podobně jako Jan Ježek však prochází úspěšně všemi žánry hudebního divadla a zazářil v mnoha muzikálech i operetách, například jako Fred Graham v Kiss me Kate, Otto ve Ferdinandovi, Jupiter v Orfeovi v podsvětí, Obolski v Ohňostroji, Populescu v Hraběnce Marice, Dr. Falke v Netopýrovi, Starobyl Vznešený v pražské inscenaci muzikálu Cats či Otec Lorenzo v muzikálu Romeo a Julie na zámku Hluboká. V současné době hraje a zpívá titulní úlohu v muzikálu Řek Zorba a hostuje jako Zaremba v Polské krvi na scéně Hudebního divadla Karlín.

Jak vidno, nová inscenace Kouzelné flétny by mohla přilákat „neoperní“ publikum nejen svou hravostí, ale také muzikálovými a operetními tvářemi.

Foto: Marta Kolafová
1) Anna Klamo jako tajemná Královna noci
2) Papageno a Papagena – Jiří Hájek s Radkou Sehnoutkovou
3) Z Jana Ježka je černoch! – byť to z generálkového nalíčení není tak zřejmé (Monostatos a Papageno)
4) Lucie Fišer Silkenová a Tomáš Kořínek

Další informace o inscenacích DJKT Plzeň a kontakt na prodejce vstupenek naleznete zde:
DJKT Plzeň
Předprodej vstupenek DJKT Plzeň