Populární zpěvačka Dasha, známá zejména muzikálovému publiku například z Hamleta, Carmen, Aidy, Ježíše nebo Vraždy za oponou, poprvé vystoupí v opeře. Stane se tak na scéně Velkého divadla v Plzni, kde soubor opery DJKT už zítra odpremiéruje málo známou operu Bohuslava Martinů Voják a tanečnice. Dasha v ní ztvární postavu Černošky. V Plzni si Dasha získala přízeň publika už jako Jezerní dáma v muzikálu Monty Python’s Spamalot.

Nastudování první opery světově proslulého českého skladatele Bohuslava Martinů je prvním významným počinem Divadla J. K. Tyla v rámci Roku české hudby 2014. Hudebního nastudování opery se ujal šéf orchestru DJKT Petr Kofroň, režie byla svěřena mladému absolventovi brněnské JAMU Tomáši Pilařovi, kritikou označovanému za jednoho z našich nejtalentovanějších režisérů nejmladší generace. Opera Voják a tanečnice vznikla v letech 1926–27 na libreto J. L. Budína podle antické Plautovy komedie Lišák Pseudolus. Stejně jako v ní i v opeře ústřední milenecké dvojici opery – Kalidorovi a tanečnici Fenicii – hrozí odloučení, neboť majitel tančírny Fenicii údajně prodal jakémusi vojákovi. Aby vše dopadlo tak, jak má, musí se sluha Pseudolus se vším svým důvtipem vložit do hry. Formou je opera dílem vskutku netradičním – kombinuje v sobě revue, muzikál, operu, místy paroduje operetu, zní zde jazz i reminiscence na klasicismus. Přitom v ní najdeme i typického Martinů s jeho křehkostí, surrealistické prvky i náznaky dadaismu.

„Po stránce hudební mě okouzlila extravagantním spojením neoklasicismu a jazzu, poslechovou atraktivitou a mnoha opravdu jímavými pasážemi. Dýchá z ní duch „Roaring Twenties“ – hlučných dvacátých let ve znaku futurismu, surrealismu, krátkých sukní a dlouhých večírků. V této operní prskavce se zběsilým vyprávěcím tempem tak nalezneme prvky varieté, swingové rytmy, sbor tančící charleston, zpívající černošku a další stovky pestrých střípků spojujících se ve třpytivé mozaice životem kypícího světa mezi dvěma válkami. Avšak v tomto všem je stále přítomen civilní a osobní pohled toho českého Martinů z Vysočiny, autora Špalíčku a Otevírání studánek, což z této opery činí tvar mé duši velmi blízký,” vysvětluje režisér Tomáš Pilař. „V mém inscenačním pojetí vzpomíná starý člověk na dětství a v jeho snech ožívají jeho dávné hračky. Příběh vojáka a tanečnice je tak příběhem dřevěného vojáčka, který chce zachránit svoji milou – skleněnou tanečnici z hrající šperkovnice, a pomáhá mu v tom spousta dalších hraček. Ve všem je však zároveň i pohled toho zralého člověka, takže to není jen svět dětské naivity, ale i hra archetypů, které za dětskou hrou stojí. Cílem je, aby na představení mohla přijít celá rodina i s dětmi a každý by si z něj odnesl něco svého,” dodává Pilař.

Bohuslav Martinů: VOJÁK A TANEČNICE

Libreto: J. L. Budín

Hudební nastudování a dirigent: Petr Kofroň
Režie: Tomáš Pilař
Scéna: Aleš Valášek
Kostýmy: Ivana Miklošková
Světelný design: Daniel Tesař
Dramaturgie: Zbyněk Brabec
Sbormistr: Zdeněk Vimr
II. dirigent: Jiří Štrunc
Choreografie: Richard Ševčík

V hlavních rolích:

Šimon, občan athénský: Pavel Horáček, Dalibor Tolaš
Paní Malina, jeho choť: Jana Foff Tetourová, Barbora Polášková
Kalidorus, jejich syn: Tomáš Kořínek, Aleš Voráček
Pseudolus, jejich sluha: Jiří Brückler, Jiří Hájek
Bambula, městský radní a majitel tančírny: Pavel Klečka, Jevhen Šokalo
Fenicie, tanečnice: Marta Reichelová, Radka Sehnoutková
Aloisie, milenka Pseudolova: Michaela Kapustová, Alžběta Vomáčková
Harpax, vojenský sluha ze Sparty: Juraj Nociar, Jan Ondráček
Kuchař, Měsíc: Jan Adamec
Černoška: Dasha / Ivana Veberová
Domovnice: Iveta Koppová Žižlavská, Ivana Šaková
Socha: Jan Hnyk, Michael Kubečka
a další

Premiéra 25. ledna 2014 ve Velkém divadle v Plzni

Ilustrační foto:

1) Pavel Křivánek – Voják a tanečnice (DJKT Plzeň)
2) Pavel Křivánek – Dasha v muzikálu Monty Python’s Spamalot (DJKT Plzeň)