Brněnská opera je v krizi – alespoň tak lze soudit z článků, které se objevují v současnosti v nejrůznějších novinách i na internetových portálech. Národní divadlo Brno propuští momentálně padesátku zaměstnanců a hrozí rozpuštění operního souboru na dobu sedmi měsíců, kdy by měla proběhnout rekonstrukce budovy Janáčkova divadla. Vznikají nejrůznější petice, umělci i veřejnost hodlají organizovat protestní akce. Do období pracovně nepříliš přívětivé atmosféry přišel dirigent Caspar Richter s koncertem Slavných filmových melodií, který prokázal vysokou profesionalitu a dobrou formu instrumentálního tělesa i sboru opery Národního divadla v Brně.

Caspar Richter, dirigent profesně srostlý s operní, operetní, muzikálovou i filmovou tvorbou (v minulosti coby hvězda berlínské i vídeňské hudební scény nastudoval a dirigoval např. muzikály Chorus Line, Chicago, Les Misérables, Phantom of the Opera, Kráska a zvíře, Jekyll and Hyde, Elisabeth, Mozart a Rebecca), provozuje podobné koncerty rád – na přelom října a listopadu již plánuje pro Janáčkovu operu operetní galakoncert. Svou empatii se mu tentokrát podařilo přenést na celý ansámbl, který pod jeho temperamentním, ale technicky přesným vedením podal mimořádně kvalitní výkon.

Dirigent, orchestr, sólisté i téměř šedesátičlenný vokální sbor vedený Pavlem Koňárkem zaujali nejen ve strhujícím provedení rychlejších, někdy až hymnických písní, které Richter nasazuje zvlášť rád, ale i v procítěných romantických pasážích dalších skladeb. Program otevřely tři melodie (Prolog, Vítězství a Epilog) z filmu Dobrodružství Robina Hooda, následně se účinkující zaskvěli v hudebních číslech ze snímků Kráska a zvíře, Polární expres, Funny Girl, Yentl a Sám doma 1. Těsně před přestávkou diváci aplaudovali nejen mezzosopranistce Carin Filipčić za impozantně odzpívanou píseň “When the Parade Passes By” z muzikálu Hello, Dolly. Rakouská pěvkyně studovala hudbu v Praze a ve Vídni a v rámci své umělecké kariéry se věnuje především muzikálovému žánru. Vystupova v řadě klasických i původních produkcí, například v dílech Les Misérables, Rebecca, Mozart!, Jesus Christ Superstar, Fame, Company, The Wild Party, Cindarella a mnoha dalších.

Druhou část koncertu odstartoval notoricky známý Pochod útočníků Johna Williamse z filmové komedie Indiana Jones, který záhy vystřídal teskný Hymnus padlým ze snímku Zachraňte vojína Ryana. Johnu Williamsovi, nositeli pěti Oscarů za nejlepší hudbu, patřily i další hudební ukázky z filmů Hook, Schindlerův seznam, Sám doma 2 a Hvězdné války. Posledními čísly oficiálního programu pak byly dvě melodie švédského skladatele Stefana Nilssona z filmu Jako v nebi. Standing ovation pak následoval po přídavku, kterým se stala populární “pískací” ústřední melodie z válečného dramatu Most přes řeku Kwai. Dlouhých potlesků se dočkala nejen vynikající Carin Filipčić, ale také mladý nadějný houslista Jiří Klecker (jeho otce jsme zahlédli ve sboru) a violoncellista Josef Klíč.

Pokud mohu mít k hudebně bezchybnému koncertu nějakou výhradu, pak by se týkala snad jen dramaturgického výběru hudebních ukázek. Během koncertu zaznělo tak čtyři nebo pět opravdu “slavných” melodií a určitě by se našla celá řada mnohem populárnějších písní, třeba z filmů Evita, Chicago, Moulin Rouge nebo Harry Potter. Tak snad třeba příště…

Foto: ND Brno a archiv autora