Přípravy muzikálu Robin Hood finišují. Na dnešní odpoledne produkce Divadla Kalich přizvala zástupce médií k poslední press show před slavnostní premiérou, která je naplánovaná na 1. září. Novináři a fotografové tak měli možnost nejen vyslechnout sedm z jednadvaceti zbrusu nových písní hudebního skladatele Ondřeje Soukupa s texty Gabriely Osvaldové, ale obdivovali také temnou atmosféru scény výtvarníka Martina Černého a opulentní kostýmy návrháře Romana Šolce. Jak sdělil producent Michal Kocourek, Robin Hood je nejnáročnějším projektem Divadla Kalich za celou jeho jedenáctiletou historii. Roman Šolc upřesnil, že navrhl celkem 180 kostýmů a speciální látky nakupoval až v Itálii. Pánské kostýmy jsou zase ušity z pravé kůže. Nejvíce převleků, celkem sedm, vystřídají představitelky Lady Marianny, jejichž šaty s bohatou výšivkou vyšly téměř na sto tisíc korun. Atraktivně řešenou róbu ale budou nosit i obě Čarodějnice, Leona Machálková a Radka Pavlovčinová.
„Těším se, že budu poprvé na jevišti opravdu hnusná,“ smála se Leona Machálková, které ovšem bradavice a vrásky nic neubraly alespoň na ukázkové postavě.

Nový projekt odstartovala ojedinělá castingová show, takže se jeho příprava protáhla v podstatě na 20 měsíců. A jak průběh zkoušek před premiérou hodnotí přímo autoři a inscenátoři?
„Autor si asi nemůže přát víc, než aby to dopadlo takhle,“ vysekla po doznění ukázek účinkujícím poklonu Gábina Osvaldová. „Robin Hood by se mohl hrát například v jiném divadle, s jiným obsazením i tvůrčím týmem a třeba bych se domů plížila kanálem, zatímco teď mám pocit, že tu premiéru ve zdraví přežiju,“ dodala autorka libreta.
Ondřej Soukup tvrdil, že díky press show alespoň viděl konečně část svého díla: „Já jsem totiž jak jezevec zalezlý ve studiu, kam pořád tahám nějaké muzikanty, houslisty, flétnisty, harfenistky a harfisty, bubeníky a já nevím koho všeho, takže jsem toho z muzikálu zatím moc neviděl. Jen si občas chodím poslechnout muziku, jestli má správné parametry. Teď když vidím alespoň částečný výsledek, jenom zírám a jsem opravdu nadšen. A podařila se mi jedna věc, na kterou jsem opravdu pyšný: Od počátku jsem chtěl v Robinovi originální keltskou harfu. Hledal jsem různě po Británii, ale finanční nároky zahraničních muzikantů jsou asi tak pětkrát vyšší než u nás. Nakonec jsem přímo v Praze našel Angličana Seana Barryho, který se na hru na tento vzácný nástroj specializuje a party keltské harfy pro nás nahrál. Další zajímavostí je, že flétny, píšťaly, šalmaj a cistru nahrál představitel Biskupa a Herna Petr Opava.“

Všechny přítomné nadchla předvedená čísla nejen po pěvecké, ale také herecké a zejména choreografické stránce. Proto jsme k redakčnímu mikrofonu přizvali ke krátkému rozhovoru režiséra a choreografa Jána Ďurovčíka:

Pane režisére, jak se cítíte dva týdny před slavnostní premiérou?

„Novináři mají rádi příběhy, ale já nemám k Robinovi žádný příběh. Je to jen příběh těchto lidí, Gábiny, Ondřeje, Lucie, Nely, Martiny, Honzy, Noida a všech ostatních herců. Inscenační koncepci mám samozřejmě už dávno vystavěnou, teď jen pilujeme a brousíme, aby představení mělo dušičku, abyste se smáli, kde se máte smát, plakali, kde máte plakat a hlavně abyste se dobře bavili. Se vším ještě nejsem stoprocentně spokojený, ale všechny musím pochválit zejména za příkladnou disciplínu. Takže věřím, že jsme se vydali správnou cestou, na jejímž konci bude úspěšná premiéra.“

V divadelní a muzikálové branži se už nějakou dobu pohybujete. V čem je pro vás Robin Hood výjimečný?

„Já principiálně radši pracuji s dobře zpívajícími herci. Český muzikál se vyvinul trochu jiným směrem než slovenský – zatímco na Slovensku se šlo více hereckou cestou, v Čechách spíš zpěváckou a já se snažím vyrobit takový mix, aby byl Robin Hood výborně zazpívaný, ale také zároveň úžasně zahraný. Mám tu řadu tváří, které ač jsou třeba hodně mediálně známé, jedná se vlastně o neherce a já se snažím do nich dostat to, co pokládám za prvořadé – aby byl muzikál v pořádku po herecké a výrazové stránce.“

Na scéně se objeví i řada muzikálových nováčků, z nichž mnohé jste vybrali v televizním castingu Cesta ke slávě. Jak se vám s nimi pracuje?

„Je to strašně těžké. Ale snažíme se, aby to nebylo vidět.“

Ze starších inscenací jsem viděl vaše liberecké Donaha!, ale také například velmi netradiční Mozartovu Kouzelnou flétnu, kterou jste jako moderní taneční divadlo inscenoval před léty v Plzni. Byly to velmi úspěšné inscenace…

„Děkuji. Ale to už je opravdu dávno. Každopádně udělám všechno pro to, aby i Robin Hood byl profesionálně zahraným, zazpívaným i zatancovaným muzikálem.“

Během celé press show se svými komediálními výstupy snažili přítomné novináře bavit v úloze moderátorů skřeti Ivan Vodochodský a Zdeněk Podhůrský. Ke slovu se dostali i samotní herci.
„Já jsem z této práce velmi nadšený, protože jsem během své krátké herecké kariéry zatím ještě nezažil nic tak intenzivního a náročného. Je ovšem radost na tomhle muzikálu dělat, protože mám pocit, že se rodí něco pěkného, na co se sám strašně těším,“ říká herec a zpěvák Jan Kříž. Ján Jackuliak dodal, že vystupuje v různých divadlech a krom samotných kvalit díla na tomto projektu oceňuje i výborný kolektiv. „Mezi herci jsem našel spoustu nových kamarádů a kamarádek, což nebývá úplně obvyklé a jsem za to hrozně vděčný.“

Čarodějnice Radka Pavlovčinová zejména poděkovala za krásnou a kreativní roli, která je zároveň její první divadelní zkušeností. Podobně se na svůj debut těší i vítězka televizního castingu Martina Bártová coby Lady Marianna. Její alternantka Nela Pocisková je už zkušenější herečkou, která je populární zejména na Slovensku. „Musím přiznat, že jsem se zpočátku trochu bála, jak zvládnu neznámé prostředí. Ale jsem absolutně nadšená a každý den se těším na zkoušky.“
„Já už Ondřejovu hudbu a Gábininy texty znám,“ přidala se Lucia Šoralová, „a opravdu je miluju. Jediný, s kým jsem ještě nespolupracovala, byl Jánko Ďurovčík, kterého jsem se bála, protože vím, že je původem choreograf a netušila jsem, jak zvládnu jeho pohybové nároky. Ale jsem ráda, že jsme se konečně na divadle potkali, protože on ve mně probudil novou výzvu a donutil mě překročit hranice, které jsem dosud myslela, že v taneční složce mám. A za to mu opravdu děkuji.“

Během každého představení vystoupí 19 herců z celkem 42 účinkujících. K premiéře vyjde i album se skladbami z muzikálu, na které se vešlo 17 z 21 písní. Už během novinářské ochutnávky se v sedmi skladbách představili všichni představitelé hlavních rolí. Celou press show uzavřel jeden z ústředních hitů inscenace „Až se zblázním“ v podání všech tří Robinů i Mariann. Jak nám sdělil tiskový mluvčí Divadla Kalich Jaroslav Panenka, na nový titul se prodalo již 15 tisíc vstupenek a krátce po světové premiéře v Praze se muzikál představí i na Slovensku, a to 23. září v košickém divadle Cassia. Vznik muzikálu bedlivě sledují i producenti ze současné muzikálové bašty, jihokorejského Soulu. Robin Hood je zaujal natolik, že ještě předtím, než jej uvidí v Praze první diváci, začali připravovat jeho uvedení na tamní scéně.

Foto: Josef Hrubý
1) Tým muzikálu Robin Hood
2) Nela Pocisková a Václav Noid Bárta
3) Režisér Ján Ďurovčík
4) Scéna z muzikálu Robin Hood
5) Radka Pavlovčinová s Martinem Poštou
6) Kamil Střihavka

FOTOGRAFIE VE VĚTŠÍM ROZLIŠENÍ A DALŠÍ SNÍMKY NALEZNETE VE FOTOGALERII K ČLÁNKU VPRAVO NAHOŘE.

Vstupenky na zmiňované představení můžete zakoupit zde.Ticketportal