SE ZORBOU PŘICHÁZÍ MOUDROST, VÍRA A OČISTA

„Šéfe, vy jste jak pes na dlouhý šňůře. Popoběhnete, ale nikdy tu šňůru nepřervete. Máte srdce malého opatrného obchodníčka, který nerad riskuje…“, tak začíná loučení Zorby a Nikose, které patří k nejpůsobivějším momentům muzikálu Řek Zorba, který v premiéře uvedl soubor muzikálu a operety Divadla J.K.Tyla v Plzni v sobotu 6.prosince.

Předobrazem slavného muzikálu autorské trojice John Kander, Joseph Stein a Fred Ebb je román spisovatele Nikose Kazantzakise a posléze film Zorba the Greek režiséra M. Kakojannise s legendárním Anthony Quinnem v titulní roli. Ten měl premiéru v roce 1964, zatímco muzikál byl poprvé uveden na Broadwayi o čtyři roky později. Do tehdejšího Československa dorazil záhy – nejprve na bratislavskou Novou scénu /1970/ a následně do Olomouce, Brna, Prahy, Plzně, Ostravy, Českých Budějovic. Prvním „československým Zorbou se stal charismatický Vlado Miller, v dalších divadlech se v této roli vystřídala celá řada skvělých herců – Josef Bek, František Vicena či Radoslav Brzobohatý. V Plzni byl Zorba uveden v roce 1979 a Jiří Miegl se zařadil mezi jeho nejznamenitější interprety.

Po téměř třiceti letech se slavný muzikál vrací – a režie se opět ujímá Petr Novotný. Tehdy byl Zorba jedním z jeho prvních muzikálových titulů, dnes patří mezi muzikálové celebrity. Je velmi dominantní uměleckou osobností a přenáší na scénu nejen samotnou vlastní inscenační úpravu, ale především obrovskou zkušenost /Zorbu režírovat i v roce 1999 v Hudebním divadle Karlín/ a precizní smysl pro detail. Jak známo, Zorba je filozoficky laděným titulem, který se svým výrazně činoherním akcentem řadí k muzikálům typu Šumaře na střeše nebo Muže z La Manchy a výrazně se odlišuje od tzv. „velkomuzikálů“. Právě proto je konstrukce scén a gradace příběhu nesmírně důležitá /první dějství je například daleko komediálnější než druhé/, i s ohledem na nutnost úspornější choreografie /Petra Parvoničová/, jejímž vrcholem musí být slavný Zorbův tanec, ovšem zemitý a spontánní. Tanec, který není vystavěn na obvyklý efekt, ale tanec jako životní postoj, symbol očisty a radosti. Petr Novotný dosáhl maximálního účinku bez režijních exhibicí, čímž posloužil dílu mírou vrchovatou. Společnou řeč našel nejen se zmíněnou choreografkou, ale také s oběma výtvarníky – Ivo Žídkem /scéna/ a Romanem Šolcem /kostýmy/, kteří jej podpořili citlivým vyjádřením symboliky chudé krétské vesnice. Jediná výtka může mířit k mnohdy až příliš kontrastnímu svícení, ovšem světelný design je bolavým místem většiny /ne-li všech/ českých scén.
Brilantní hudební nastudování je dílem nejen dirigentů Jiřího Petrdlíka a Pavla Kantoříka, který řídil slavnostní premiéru, ale také sbormistryně Kateřiny Studentové, která si musela poradit s nepříliš rozsáhlými, ale mnohdy rytmicky náročnými pasážemi vesničanů, chóru či admirálů. Velmi efektní byl i vstup horníků „a capella“ doprovázený tlukotem holí.

Bohužel, titulního představitele nenašel tentokrát muzikálový soubor ve vlastních řadách, takže si vypomohl operním pěvcem Daliborem Tolašem a brněnským hercem Ladislavem Kolářem, který se stal protagonistou premiérového večera – a také jeho hlavní hvězdou. „Láry“ Kolář je skutečným pábitelem tělem i duší, dokonce z českých Zorbů je fyzicky románovému předobrazu nejpodobnější. I nezaměnitelný brněnský přízvuk jakoby akcentoval makedonskou příslušnost člověka, který si přenáší svojí kulturu do cizí společnosti. Přirozené charisma a solidní zvládnutí pěveckých nároků jej řadí do společnosti Zorbů nejvýraznějších.
Mladého intelektuála Nikose, kterému Zorba předává svoji životní moudrost, velmi citlivě ztvárňuje Jan Kříž /alt. Jan Kaštovský/, který od dob třetí řady Superstar obdivuhodně dospěl nejen pěvecky, ale i herecky. Na celkem malé ploše a v přímém kontrastu se svým repertoárem dokázala ukázněným výkonem zaujmout Michaela Rybicka jako komunitou zatracená Vdova /autoři jí symbolicky nepřiřkli ani jméno/ a také Petr Dudás coby Mimiko. Komediálně rozvernou i dojemně okouzlující Hortensií je opora plzeňského souboru Stanislava Fořtová. Do dominantnějšího postavení staví inscenační úprava Petra Novotného v porovnání s broadwayskou verzí úlohu osudu, který zde prezentuje antický chór, zastoupený zpěvačkou a hlasy dvou zpěváků /Stanislav Kvapil a Radek Štědronský Shejbal/. O roli této zpěvačky se dělí další finalistka Superstar Leona Černá s Athinou Langoskou, která premiérovému představení vtiskla nepopsatelně autentický řecký prvek.

Řecko patří mezi oblíbené cíle našich turistů. Snad si i při toulkách jeho krajinou vzpomeneme na čistotu a životní optimismus Řeka Zorby.

PLZEŇSKÝ DENÍK 17.prosince 2008

Foto: Pavel Křivánek /Stanislava Fořtová a Ladislav Kolář/