Německý komponista Dennis Martin není Brňanům neznámý. Skladatel a textař, jehož, troufám si říct, před pár lety neznal v Čechách téměř nikdo, triumfoval v roce 2012 na Hudební scéně se svým historickým muzikálem Papežka. Ten sklidil mimořádný zájem diváků i odborné kritiky a trochu nečekaně se stal černým koněm tehdejší muzikálové sezony. Mistrně odvyprávěnou legendou o mladé ženě, která v polovině devátého století usedla na papežský stolec, pronikl Martin se svými spolupracovníky za hranice Německa, kde před tím debutoval muzikály Elizabeth a Bonifatius. Dalo se očekávat, že spolupráce s Městským divadlem Brno bude pokračovat. Dennis Martin tentokrát zhudebnil proslavený dobrodružný román Ostrov pokladů a pro světovou premiéru zvolil po dohodě se Stanislavem Mošou právě brněnskou scénu, v červenci pak proběhne německá premiéra v Zámeckém divadle ve Fuldě. K zajímavostem jistě patří, že Brňané mohou srovnávat – Ostrov pokladů má jako činohru v režii Z. Mikotové s podtitulem “Drsný mořský vlk na vlnách dětské fantazie” na repertoáru také Národní divadlo Brno.

Zatímco Papežka byla velkolepou historickou freskou plnou domněnek a fabulací, Ostrov pokladů je především zábavným rodinným muzikálem. Mrtvolami se to v něm sice jen hemží, ale tušíme, že je to „jen jako“, že příběh plný pirátů, napětí a honby za ukrytým pokladem dospěje přes všechny peripetie k šťastnému konci. Cesta k happy endu je ale spletitá, neb tvůrci v muzikálu prolínají dva příběhy a dvě časové osy. Stevensonův slavný pirátský příběh by sám o sobě patrně na působivé divadelní libreto nestačil, respektive vznikl by jen další z rodiny pohádkových muzikálů. Proto autoři děj Ostrava pokladů chytře paralelně prokládají „skutečným“ osudem slavného spisovatele, jeho bojem s počátečním neúspěchem, nemocí i láskou k vdané Američance. Zatímco piráti vedou válku o bájný poklad, Louis Stevenson bojuje za svou čest, hrdost a ženu svého srdce. Všechny hlavní postavy plynule přechází z jedné úlohy do druhé, samotný Stevenson je také lodním lékařem, Jim, syn Američanky Fanny Osbourneové „pirátským synkem“ Lloydem, samotná Fanny hostinskou Hawkinsovou a Louisův otec Thomas Stevenson despotickým kapitánem Smolletem. Ač děj vypadá zpočátku trochu zamotaně, podobnost charakterů jednotlivých postav v reálném i pirátském světě divákům záhy orientaci usnadňuje. Libreto a scénář, na nichž se krom Dennise Martina podíleli i Christoph Jilo a Wolfgang Adenberg, zaujmou smyslem pro divadelní řemeslo, scény mají náboj a švih. Zda veskrze pozitivní závěr i se zdůrazněným morálním apelem nepřipomíná červenou knihovnu až příliš, ponechám na vkusu toho kterého diváka.

Dennis Martin je obratným skladatelem. Ostrov pokladů je dějově zcela jiný než Papežka, odlišná je proto i Martinova hudba. Opět je v ní mnoho líbivých pop-rockových melodií, mnohdy až chorálové skladby Papežky ale tentokrát nahrazuje country, které dobře koresponduje s atmosférou přístavních krčem a lodního podpalubí. Struktura představení zůstala podobná, i nyní platí, že se víc zpívá, než mluví, byť v muzikálu najdeme i klasické dialogy a není tedy vysloveně popovou či rockovou operou, jakou jsou Bídníci, Ježíš, Evita nebo Elisabeth. Původní texty vznikly v němčině, do češtiny je velmi obratně a zpěvně převedl Mikuláš Bryan. Na divadelní úpravě se podíleli i režisér Stano Slovák a dramaturgyně Klára Latzková.

Stanislav Slovák získal s německým muzikálem zkušenost už při režii strhujícího Mozarta přeslavné autorské dvojice Kunze – Levay. Je třeba si uvědomit, že hudební stavba děl německo-rakouské provenience se od muzikálů britských a amerických dost odlišuje, což je dáno jednak mentalitou, druhak skladatelskou a divadelní tradicí. Stano Slovák vychází jako vždy důsledně z textu, inscenuje postavy, nikoli jen jednotlivé scény. To je právě při zmíněném prolínání příběhů v Ostrově pokladů nesmírně důležité, jinak by snaha po efektu mohla snadno rozbít stavbu celého příběhu. Diváci pochopitelně nepřijdou o dobrodružnou atmosféru pirátských lodí, nevyhnutelné střílečky ani bujaré opilecké scénky, gró představení ale tkví v přesvědčivých hereckých figurách.

Doslova strhující výkon předváděl v hlavní trojroli (Louis Stevenson, doktor Livesey, Ben Gunn) charismatický Aleš Slanina, naprosto přesvědčivý jak ve scénách souchotinami sužovaného spisovatele, tak odvážného lékaře či mýty opředeného přeživšího Bena. Divák má mnohdy strach, aby se dýchavičný Stevenson vůbec dožil konce příběhu, tak silně Slanina „svou“ nemoc prožívá, vzápětí se však mocným hlasem vzepne k dalšímu působivému songu. Plnokrevný muzikálový koncert!
Dětské role jsou v Čechách bolavým místem mnoha produkcí. Snad proto si zatím jediné MDB trouflo na Olivera!, snad proto je pro naše divadla Billy Elliot zatím nedostižným snem. Jima alias Lloyda ztvárnil ovšem při sobotní premiéře velmi talentovaný Tomáš Dalecký, alespoň po herecké a pěvecké stránce. Hrál velmi důvěryhodně a zpíval čistě, což se v českých divadlech u dětských postav až tak často nevidí (a neslyší). Doufejme jen, že příliš rychle své roli neuroste. Jeho matku hraje v jednotné šarži jakési nepřístupné ženy Ivana Vaňková, jejíž Fanny je velmi civilní a vysloveně prakticky uvažující bytostí. Rád se přijedu podívat i na novou členku souboru, Lucii Bergerovou, v téže roli. Spisovatelův otec Thomas Stevenson, a také kapitán Smollet, je další parádní příležitostí pro Ladislava Koláře, herce tak zemitého a přesvědčivého, až mrazí. S postavou jeho manželky Margarety si s chutí pohrála Jana Musilová.

Velkou příležitost zazářit dostal v dvojroli Johna Silvera a Sama Osbourna Petr Štěpán. Sympatická figura mu poskytla (zejména ve scénách s malým Lloydem) možnost navázat na největší muzikálové úspěchy, Javerta v Bídnících a Darryla van Horna z Čarodějek z Eastwicku. Štěpán je stále suverénní herecky, ale i pěvecky, podobně, jako Dušan Vitázek coby Billy Bones či Robert Jícha v divácky vděčné etudě trochu „přitepleného“ barona i starosty Edinburghu. Stejný úspěch sklidila i čtveřice kvočen v podání Elišky Skálové, Evelíny Kachlířové, Kataríny Mikulové a Barbory Remišové.

Ke správnému muzikálu pochopitelně patří živý orchestr, tentokrát vedený k velmi muzikálnímu projevu dirigentem Danem Kalouskem. Temperamentní choreografie Michala Matěje spíš slouží příběhu a režii, nesnaží se o objevnost za každou cenu. Pestré a slušivé kostýmy pirátů i dam navrhla Andrea Kučerová, půvabná scéna s nápaditým dělením prostoru pochází z dílny scénografa Jaroslava Milfajta. Dokonalou iluzi tajemného dobrodružství dotváří projekce Petra Hlouška a světelné efekty Davida Kachlíře. Ostrov pokladů hudebního skladatele Dennise Martina má předpoklad v oblasti pohádkových muzikálů a dobrodružných příběhů pro celou rodinu dobýt nejen Brno, ale celou Evropu. Vždyť snít o pokladu mohou všechny „děti“ od pěti do devětadevadesáti let!

OSTROV POKLADŮ – premiérové obsazení ze dne 16. května 2015

Dirigent: Dan Kalousek

Louis Stevenson, Dr. Livesey, Ben Gunn: Aleš Slanina