Addamsova rodinka je tak trochu divná, a to nejen svým vzhledem: Kamarádí se s mrtvými předky, oblékají se do černé, milují zármutek, utrpení a nevýslovná hoře. Postavy téhle podivné party se zrodily už v roce 1938, kdy je začal kreslit Charles Addams do komiksů pro časopis The New Yorker. Popularita komiksů postupně vyburcovala další tvůrce, takže si Gomez, Morticia, Fester a všichni ostatní našlápli do světa seriálu či hraných i kreslených filmů. Značná obliba bizarních postaviček nemohla uniknout ani muzikálovým producentům, byť na broadwayské jeviště dorazily poměrně pozdě: Divadelní muzikál, jehož autory jsou Andrew Lippa (hudba a původní texty), Marshall Brickman a Rick Elice (libreto) měl po prvním uvedení v Chicagu oficiální premiéru na Broadwayi 8. dubna 2010, tudíž lze říct, že do karlínského divadla, kde proběhla česká premiéra 6. listopadu 2014, dorazil jako poměrně čerstvé „zboží“.

Režisér inscenace Antonín Procházka musel počítat se skutečností, že Addams Family nejsou v Čechách zdaleka tak populární, jako v anglicky mluvících zemích. Pravděpodobně si pokládal otázku, zda našinci přijmou černý humor těch podivných figurek, byť se v závěru ukáže, že jsou členové Addamsovy rodiny možná normálnější, lidštější a odvážnější, než my ostatní. Přesto Procházka vysloveně šetřil hororovými prvky, snažil se podtrhnout humorné situace a vygradovat gagy, přičemž se, až překvapivě důsledně, odtáhl od estrádní formy, která by muzikál zaručeně pohřbila. A přidal pár českých atributů, když Wednesday zkrátka přejmenoval na Středu a do komnaty Morticie umístil masožravou rostlinu, zřejmě jako odkaz na u nás populárnější „Adélu“. Zejména v prvním dějství se podařilo záměr režiséra naplnit – seznamujeme se se všemi těmi podivnými postavičkami, jejich úchylkami a podivnostmi, vše běží jako na drátkách. V druhé polovině ovšem zábava trochu zamrzla, již proslavená „hra na pravdu“ nepřinesla nic šokujícího a následně už se jen nepříliš složitý děj začal rozmotávat k poněkud sladkobolnému konci, kdy podle očekávání zjišťujeme, že ti „divní“ vlastně zlidštili „moralizující většinu“ a happy endu tudíž nic nebrání.

Pořád je ale Addams Family v Hudebním divadle v Karlíně dobrou show. Už proto, že všichni účinkující velmi dobře zpívají, početný orchestr vedený Kryštofem Markem šlape jako dobře seřízený hodinový stroj a na propracované scéně Daniela Dvořáka se pořád něco děje. A hlavně se všichni opět skvěle hýbou v pečlivé a detailně propracované choreografii Pavla Strouhala, byť je v tomto kuse tanců o něco méně, než v předchozích muzikálech, kterými se tento tanečník a choreograf proslavil.

Karlínskou plakátovou hvězdou je již poněkolikáté (od Carmen) fenomenální zpěvačka Lucie Bílá. Zde ovšem, prakticky poprvé ve svém „muzikálovém životě“, ostatní nijak nepřevyšuje. Naopak – zpívá jen dvě tři písničky, a v činoherní poloze se pohybuje sice přirozeně, ale ne úplně jistě. Bílá je zkrátka pořád víc zpěvačka, než herečka, takže její Morticia, dominantní manželka a domnělá hlava rodiny, působí herecky dost ploše a jednotvárně. Zpívá pochopitelně bezvadně, jako vždy. Možná i proto se hvězdami představení stali tentokrát pánové, jmenovitě Jaromír Dulava ve výborně stylizované postavě otce rodiny Gomeze, s přesnou dikcí, výbornými pohybovými detaily i dobrým zpěvem, ale i Martin Sobotka coby zrůdička Fester, která tajně miluje Lunu. I Sobotkova kreace výborně lavíruje na hranici nadsázky, je zábavná a vtipná.

O největší překvapení večera se postarala mladičká Veronika Mertová. Teprve patnáctiletá (!), drobounká dívka, odzpívala na svůj věk technicky excelentně náročnou roli Středy, takže se nedivím, že v konkurzu získala alternaci vedle velezkušené Radky Coufalové a nakonec i odehrála první premiéru. Podobně v dobrém slova smyslu potěšil výkon Ivy Pazderkové (Alice), kterou máme tak trochu neprávem zaškatulkovanou jako Blbou blondýnu z televizních stand-upů. V postavě zprvu seriózního Mala postupně rozvinul komediální talent Bronislav Kotiš, jejich syna Lucase obdařil pěkným hlasem Tomáš Löbl. V epizodní úloze Babičky si zařádila Pavla Břínková, nejmladšího z rodiny Addamsových (Pugsley) zahrál zcela přirozeně Tomáš Ringel. Celé panoptikum doplňuje huhlající Lurch Václava Noida Bárty.

Ač bych na scéně Hudebního divadla Karlín z komediálně – hororových muzikálů mnohem raději viděl třeba podstatně lépe hudebně propracovaný Ples upírů, Addams Family nepostrádají vtip a profesionální provedení.

Obsazení 1. premiéry 6. listopadu 2014:

Dirigent: Kryštof Marek

Morticia: Lucie Bílá
Gomez: Jaromír Dulava
Středa: Veronika Mertová
Fester: Martin Sobotka
Pugsley: Tomáš Ringel
Babička: Pavla Břínková
Lurch: Václav Noid Bárta
Alice: Iva Pazderková
Lucas: Tomáš Löbl
Mal: Bronislav Kotiš

Foto: Roman Albrecht, HdK