Čtvrteční koncert Plzeňské filharmonie pořádaný v rámci abonentní skupiny B patří čiré klasice. Na programu jsou díla Johannesa Brahmse, Johanna Sebastiana Bach a Franze Schuberta. Publikum se může těšit na Brahmsovy Variace na Haydnovo téma, Dvojkoncert c moll pro housle, hoboj a orchestr J. S. Bacha a po přestávce na Symfonii č. 5 B dur Franze Schuberta. Jako sólisté vystoupí mladá houslistka Hana Hložková, koncertní mistr Plzeňské filharmonie a Lukáš Pavlíček, výrazná osobnost nastupující generace českých hobojistů. Filharmoniky bude řídit islandský dirigent Gudni A. Emilsson.

Díla, která pod jeho taktovkou zazní, patří k populárním titulům se zajímavou historií. Myšlenkou na vytvoření Variací na téma Josepha Haydna se začal Brahms zabývat v roce 1870, kdy se seznámil s divertimentem „Chorale St. Antonii“. Novější výzkumy ukázaly, že skutečným autorem této skladby není J. Haydn, ale jeho žák I. Pleyel. Brahmsovi se kompozice zalíbila, dílo si opsal a znovu se k němu vrátil v roce 1872, kdy na vstupní téma vytvořil osm variací a závěrečné finále představující passacagliu. Záhy po své premiéře v roce 1873 se kompozice zařadila k nejpopulárnějším autorovým skladbám. Aby byla zpřístupněna i domácímu muzicírování, vytvořil autor též verzi pro dva klavíry. „Bachovy houslové koncerty jsou výsledkem skladatelova setkání s tehdy módním žánrem italského, a zvláště vivaldiovského, nástrojového koncertu, který si však protestantský mistr osobitým způsobem přetvořil bohatým kontrapunktickým a harmonickým propracováním partitury a především jedinečnou silou své invence,“ upozorňuje muzikoložka Lenka Bočanová. Schubertova pátá symfonie okouzluje publikum jasnou a přehlednou formou, je zajímavá menším nástrojovým obsazením bez klarinetů, trubek a tympánů. “Přes náladové kontrasty přinášející jisté dramatické zvrásnění vládne celé čtyřvěté kompozici vídeňská, biedermeierovská bezstarostnost a pohoda,“ charakterizuje Lenka Bočanová.

Dirigent Gudni A. Emilsson, který bude koncert dirigovat, má navzdory severskému Islandu, odkud pochází, k Čechám blízko. V letech 2002 – 2004 byl šéfdirigentem Sukova komorního orchestru, se kterým vystoupil na festivalu Pražské jaro. Od roku je ovšem 1999 uměleckým vedoucím Tübigenského komorního orchestru, byl hostem Stuttgartského komorního orchestru, Avignonského symfonického orchestru, San Francisco Chamber Orchestra, Polské a Kielské Filharmonie. Roku 2005 byl Emilsson jmenován šéfdirigentem nově založeného Thajského symfonického orchestru v Bangkoku a od téhož roku působí též jako šéfdirigent komorního orchestru Camerata Bohemica Praha.

Koncert začíná ve čtvrtek 23. října v Měšťanské besedě v Plzni v obvyklých 19 hodin.

Ilustrační foto: Archiv Hany Hložkové