Přestože Východočeské divadlo Pardubice disponuje převážně činoherním souborem, na jeho repertoáru se pravidelně objevují i muzikálové tituly jako například Šumař na střeše, My Fair Lady, Chicago či Zpívání v dešti. Z mnoha zde uvedených muzikálů dokonce vznikly unikátní nahrávky, které divadlo pravidelně vydává na CD. Už před třinácti lety právě v Pardubicích vznikla mimořádně povedená první česká inscenace slavného muzikálu Pokrevní bratři, kterou nastudoval režisér Petr Novotný. Právě ten odpremiéruje už tuto sobotu 1. března ve VČD další legendární titul, Cabaret Johna Kandera, Freda Ebba a Joea Masteroffa.

Cabaret patří k muzikálům, které se vymykají střednímu, zábavnému proudu a mají umělecký přesah. Jeho téma je stále atraktivní a jistě má co říct i dnešnímu divákovi.
Dramaturgyně Jana Uherová alespoň krátce přibližuje děj známý i díky populárnímu filmu: „Píše se rok 1931 a do Berlína, města kypícího životem, přijíždí mladý americký spisovatel Clifford Bradshaw, aby psal, studoval a poznával svět. Průvodkyní se mu stává kabaretní zpěvačka Sally Bowles, se kterou naváže milostný románek. Magicky ho proto přitahuje i kabaret, který je místem, kde se lidé baví, zároveň je však i metaforou pro svět, ve kterém se klaunství a absurdita staly základním životním pocitem. A počáteční pocit svobody a nevázanosti nemůže Clifforda nechat lhostejným před plíživým nástupem falešných idejí i stále stupňujícím se vlivem Hitlerovy NSDAP.“

Pod novou pardubickou inscenací je podepsána celá řada známých muzikálových tvůrců – scénograf Ivo Žídek, kostýmní návrhář Roman Šolc, choreografka Petra Parvoničová či plzeňský dirigent a korepetitor Pavel Kantořík. A samozřejmě Petr Novotný:
„Vždy s napětím čekám, jestli výpověď, která je o něčem, o silném tématu, bude diváky zajímat a rezonovat v nich. Vzhledem k tomu, že Cabaret je o lásce, o lásce a ještě jednou o lásce, tak by rezonovat měl. Téma lásky za jistých konkrétních dobových okolností, které jí kladou překážky, je věčně živé a navýsost současné. Vždycky si budeme povídat o tom, jestli je láska důležitější než kariéra a peníze. Co je to, co dává našemu životu smysl? Hluboký vztah, nebo naplnění našeho talentu, touhy po uznání? Tato témata se v Cabaretu velmi dobře traktují. Ani se dokonce nebojím toho, že se vracíme do předválečné doby 20. století, protože když člověk neharaší zbraněmi, nezvedá prst a nepoučuje diváka, tak tato složitá doba může být pro nás velmi zajímavá. Dnes sami žijeme ve velmi náročné době a pohled zpátky může být pro nás poučný,“ říká těsně před premiérou Petr Novotný.

John Kander – Fred Ebb – Joe Masteroff: CABARET

Překlad libreta: Jiří Záviš
Překlad textů písní: Jiří Josek
Inscenační úprava: Jana Uherová a Petr Novotný

Režie: Petr Novotný
Dramaturgie: Jana Uherová
Scéna: Ivo Žídek
Kostýmy: Roman Šolc
Choreografie: Petra Parvoničová
Hudební nastudování: Pavel Kantořík

Osoby a obsazení:

KABARETIÉR: Ladislav Špiner
CLIFFORD BRADSHAW, americký spisovatel: Josef Pejchal
SALLY BOWLES, zpěvačka v Kit Kat Klubu: Martina Sikorová
FRÄULEIN SCHNEIDER, majitelka penziónu: Dagmar Novotná
HERR SCHULTZ, majitel obchodu s ovocem: Jiří Kalužný
ERNST LUDWIG, národní socialista: Martin Mejzlík
FRÄULEIN FRITZIE KOST, roztomilá šlapka: Petra Janečková
MAX, majitel kabaretu: Alexandr Postler
CHLAPEC: Dominik Bradshaw / Petr Kabele

Premiéry 1. a 2. března 2014 ve Východočeském divadle Pardubice

Foto: Michal Klíma, VČD Pardubice