GUSTAV KLIMTDAS MUSICAL
Vášeň, láska, dechberoucí obraty od chudoby až po světovou slávu a bohatý erotický život – to jsou hlavní atributy, kterými chce diváky oslovit nový rakouský muzikál GUSTAV KLIMT, který měl na začátku prázdnin světovou premiéru na festivalu Festspiele Gutenstein ve stejnojmenném alpském městě. Zároveň právě nyní vychází CD s výběrem melodií z tohoto muzikálu, který, jak se zdá, se stane v německy mluvících zemích novým hudebně divadelním hitem. Dílo mapuje svérázným způsobem život slavného malíře, průkopníka vídeňské moderny a secese, který sváděl urputný boj o osobní a uměleckou svobodu. Byl známým svůdcem, géniem, ale i zatraceným idolem… Při současné vysoké poptávce po muzikálově atraktivní látce se jeho životní příběh, tvořící příslovečný kruh, jeví jako ideální divadelní téma.

KDO BYL VLASTNĚ GUSTAV KLIMT?
Gustav Klimt je sice rakouským rodákem, ovšem s českými kořeny. Narodil se 14. července 1862 jako druhé ze sedmi dětí českého zlatníka a rytce Ernesta Klimta a jeho ženy Anny v Baumgartenu poblíž Vídně. Vystudoval malířství na Kunstwerbeschule u Ferdinanda Laufbergera a Julia Victora Bergera. Na stejné škole studoval i jeho mladší bratr Ernst. Společně vyzdobili dvůr Kunsthistorického muzea ve Vídni a obrovský úspěch přinesl další zakázky – čtyři alegorie na stropě Paláce Sturany ve Vídni a dekorace stropu lázeňského domu v Karlových Varech v Čechách. Zlom v Klimtově samostatné tvorbě pak přišel v roce 1885, kdy dostal první oficiální vládní zakázku – výzdobu Vily Hermés, oblíbeného venkovského sídla císařovny Alžběty. Začal tvořit samostatně a jeho obrazy byly plné nevšedních prvků – náznaků i výrazných linií, splývajících vlasů, květin a geometrických vzorů. Základním tématem jeho pláten se pak stala žena. Raději, než ideální modelky, maloval prosté dívky z ulice, nahé, ale i nádherně oblečené, čímž provokoval nejen umělecké kritiky, ale i zákazníky. Pod vlivem učení Freuda uvedl na scénu podvědomí a sexualitu jako hlavní hnací a osvobozující síly lidstva. Svým dílem způsoboval mnohé společenské skandály své doby a obrátil proti sobě řadu uznávaných osobností. Přesto byl jeho talent oceněn bezpočtem cen – mezi nejcennější patří Zlatý řád meritu z roku 1888 za přínos do světa umění z rukou císaře Franze Josefa a Velká cena Antverp, udělená Klimtovi v roce 1885 za dekorace pro zámecké divadlo Estreházyů v Totisu v Maďarsku.
Po smrti bratra spolupracoval hlavně s Franzem Matschem. Jejich práce byla ale většinovou společností zavržena jako nestydatě pornografická. “Dost cenzorství… Chci od toho všeho utéci, odmítám jakoukoliv formu podpory státu, obejdu se bez jejich pomoci“, tak zní jeho slova, když na protest s oficiální státní kritikou společně s několika ostatními umělci v roce 1897 založil uměleckou skupinu Vídeňská Secese a stal se její vedoucí osobností.
Dekadentní umělec žil i bouřlivým partnerským životem. Přestože jeho celoživotní láskou byla jeho přítelkyně Emilie Flögeová, byl otcem minimálně čtrnácti dětí, jejichž matkami byly i jeho modelky, mnohdy z řad vídeňských prostitutek. Traduje se, že tvořil pouze v dlouhém plášti, pod nímž nenosil spodní prádlo. Po svých modelkách často vyžadoval odvážné erotické pózy a smyslný výraz, což v době jeho tvorby nebylo ještě zcela běžné.
V roce 1917 byl sice zvolen čestným členem Akademií umění ve Vídni a Mnichově, ale 6. února 1918 zemřel na následky mozkové mrtvice.
Jak vidno, osobnost typu Gustava Klimta by dnes hojně plnila stránky bulvárního tisku. Možná i proto si jej autoři nového muzikálu vybrali za titulního hrdinu svého díla….

TÝM MUZIKÁLU GUSTAV KLIMT
Hudbu k novému titulu napsal Gerald Gratzer, hudební skladatel a zpěvák rockenrolové skupiny Groove2Move. Hudba je, jako u většiny muzikálů, směsicí rocku a popu, jenž se občas rozběhne až ke zvuku klasického symfonického orchestru. Libreto napsal Niki Neuspiel, jenž je současně producentem, se spoluautorkami Sissi Gruber a Brigitou Nawrata. Režie se ujal herec, zpěvák a režisér Dean Welterlen, který hrál například ve vídeňském nastudování Pomády, ale české čtenáře asi spíš zaujme, že režíroval také Draculu Karla Svobody při jeho uvedení v německém Tecklenburgu. Za své spolupracovníky si vybral dirigenta Herwiga Gratzera, scénografa Ediho Neversala a kostýmní návrhářku Uschi Heinzl, náročná taneční čísla nastudoval známý choreograf Cedric Lee Bradley. Největším úlovkem producentů mezi sólisty je pak bezesporu André Bauer, populární německý zpěvák a herec, který ztvárnil v minulosti velké role v muzikálech My Fair Lady, Hair, Les Misérables, Mozart!, Elisabeth, Sweeny Todd, Rebecca a naposledy ve Wildhornově Monte Cristovi ve švýcarském St. Gallen.

Osoby a obsazení:
Gustav Klimt: André Bauer
Emilie Flöge: Sabine Neibersch
Helena Flöge: Barbara Obermeier
Franz Matsch: Lucius Wolter
Ernst Klimt: Thomas Smolej
Mizzi Zimmermann: Lisa Habermann
Genius: Dana Harbauer
Kolo Moser: Harald Tauber
Hartel: August Breininger

Z osmnácti plánovaných představení čeká návštěvníky festivalu ještě trojice repríz 7., 8. a 9. srpna. Poté autoři doufají, že o dílo projeví zájem některé renomované muzikálové divadlo. Napomoci tomu má i nahrávka CD Gustav Klimt – Original Austria Cast 2009, která právě v těchto dnech vychází.

Zmíněné CD můžete objednávat zde

Foto: Festspiele Gutenstein